اقدامات خصمانه عليه رسانه‌هاي ايران در يکسالي که گذشت

از تهديد انگليس در ابتداي سال تا تحريم مدير مسئول پرس‌تي‌وي

اقدامات خصمانه غرب بعنوان مثلآ مدعيان حقوق بشر عليه رسانه هاي ايران در يک سال گذشته به وفور ديده شد که البته اين اقدامات با سکوت جوامع جهاني مواجه شد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، در ابتداي سال 1391، دو ماه پس از لغو مجوز پرس تی‌وی در انگلستان، ابزار رسانه‌ای دولت انگليس (آفکام)، این شبکه خبری را به تعطیلی و مصادره اموالش در لندن تهدید کرد. آفکام همچنین، مجوز پخش پرس تی‌وی در انگلستان را لغو کرده و پرس تی‌وی را برای پخش یک کلیپ ۱۰ ثانیه‌ای به 100 هزار پوند جریمه محکوم کردچرا که شبکه پرس تی‌وی از منتقدان اصلی دولت سلطنتی انگليس به شمار می‌آید.


*** بحرین خواهان قطع شبکه‌های برون مرزی ایران شد
درپی قطع پخش برنامه های شبکه خبری العالم روی ماهواره عرب ست، رژیم بحرین در خرداد ماه 91، در بیانیه ای خواهان قطع شبکه های برون مرزی ایران روی این ماهواره شد.
موسسه ارتباطات ماهواره ای عربی "عرب ست" اخیرا بعد از مدتی سکوت با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این موسسه را "وارد بحث و جدل های سیاسی" کرده اند که هیچ ارتباطی با آن ندارد".
این بیانیه افزود که موسسه عرب ست موضوع را در نشست مجمع عمومی خود در ماه مه سال جاری مطرح کرد و عرب ست از زمان برگزاری این نشست تلاش های بی وقفه و غیرعلنی را برای قطع پخش برنامه های شبکه العالم از فهرست شبکه های برون مرزی ایران روی ماهواره عرب ست انجام داد تا از این طریق از جوانب حقوقی و قرارداری حفاظت شود.

اداره امور اطلاع رسانی بحرین نیز در بیانیه ای این "توضیحات عرب ست درباره پخش شبکه های ایران روی این ماهواره " را نپذیرفت و در بیانیه ای اعلام کرد: عرب ست مسئول نظارت بر محتوای رسانه ای و اتخاذ اقدامات لازم برای بستن شبکه های تلویزیونی ماهواره ای متخلف است.

این بیانیه بار دیگر با طرح ادعای واهی علیه شبکه های برون مرزی ایران، ادامه تخلفات شبکه های برون مرزی ایرانی روی ماهواره عرب ست را غیرقابل قبول خواند و اضافه کرد: بحرین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از کشورهای بنیانگذار موسسه عرب ست هستند و بیش از 60 درصد سرمایه آن را در اختیار دارند.


*** پخش شبکه العالم از ماهواره بدر5 متوقف شد
هنوز يک روز از فرافکني بحرين نگذشته بود(23 خرداد) که موسسه عربي ارتباطات ماهواره اي عرب ست از توقف پخش شبکه تلويزيوني العالم از ماهواره بدر 5 بدنبال تلاشهاي بحرين خبر داد.
خالد احمد بالخيور مديرعامل اين موسسه با صدور بيانيه اي تصريح کرد، اين تصميم پس از آن اتخاذ شد که رژيم بحرين پخش همه شبکه هاي ماهواره اي خود از عرب ست را در اعتراض به پخش شبکه العالم متوقف کرده بود.
در اين بيانيه تاکيد شد که بحرين بر روي ماهواره عرب ست پارازيت ارسال مي کرد. عرب‌ست از بحرين خواست فورا اين اقدام را متوقف کند. 
در سال 2009 نیز عربستان سعودی برای مدتی در اعتراض به شبکه عربی زبان ایراني العالم برنامه های خود از ماهواره عرب ست را متوقف کرده بود. 


*** از سرگيري پخش برنامه‌هاي پرس تي‌‌وي در انگليس
با اين حال با توجه به انتقادات گسترده، پخش برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی از اول جولای (11 تیر 91) به مدت چهار ساعت در روز از طریق ماهواره اسکای در انگلیس از سر گرفته شد.



***فیس بوک اکانت پرس تی وی را از کار انداخت 

فیس بوک هم همراستا با کشورهاي معاند، در تاريخ دوم مرداد؛ در آنچه که آنرا اختلال فنی نامیده بود، اکانت پرس تی وی را از کار انداخت.


*** ممنوعیت پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی پرس تی‌وی و هیسپان از هیسپاست
هیسپاست، در روز جمعه (۱ دی) در نقض آشکار آزادی بیان به شرکت خدمات ماهواره‌ای اوراون دستور داد تا از ارسال برنامه‌های شبکه‌های ایرانی انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی و اسپانیایی‌زبان هیسپان خودداری کند.

"اوراون" مدعي شد که شرکت مادر هیسپاست، این دستور را پیرو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.

هیسپاست نیز دستور این شرکت مبنی بر پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی را تائید کرد اما درباره این که این دستور از کجا صادر شده است هیچ توضیحی نداد.

این درحالی است که شبکه ایرانی هیسپان به طور رسمی، در اسپانیا به ثبت رسید و تحت قوانین رسانه‌های این کشور و نیز قوانین اتحادیه اروپا فعالیت داشت.

در عین حال دکتر محمد سرافراز، معاون برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد، ايران در پي اتخاذ اقدام قانوني لازم براي مقابله با موج جديد حملات اروپا و امريکا عليه رسانه‌هاي حقیقت‌گوی ايراني است.

دکتر سرافراز تصریح کرد، اين گونه تصميمات نمايانگر ماهيت و چهره واقعي دولت‌هاي غربي است که تلاش دارند به شکل ناپخته‌اي صداي رسانه‌هاي ايراني را خاموش کنند.

وي همچنين اظهار داشت، روشي که دولت‌هاي غربي در برخورد با رسانه‌هاي ايران در پيش گرفته‌اند، از منظر حقوقي يادآور قانون جنگل و از نگاه آزادي بيان يادآور دوره قرون وسطا و تفتيش عقايد است که در آن، دانستن جرم تلقي مي‌شد.


*** باراک اوباما تحريم‌های جديد آمريکا عليه رسانه‌هاي ايراني را امضا كرد
آمریکا با وجود ادعاها درباره حمایت از آزادی بیان در تاريخ 15 دي ماه،‌ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد که شامل اعمال ممنوعیت‌هایی علیه رسانه‌های این کشور می‌شود.
تحریم های جدید جزئی از لایحه نظامی ۶۳۳ میلیارد دلاری برای سال ۲۰۱۳ است که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا آن را امضا و قانونی کرد.
تحریم های ضد ایرانی که بخشی از این لایحه می‌باشد، علاوه بر محدودیت های اقتصادی، ورود صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران و عزت الله ضرغامی رئیس آن در فهرست سیاه و همچنین توقیف همه دارایی های صدا و سیما و ممانعت از همکاری دیگران با این سازمان را شامل می‌شود.
تحریم علیه صدا و سیما تلاشی از سوی غرب برای ساکت کردن رسانه های ایران است. این مسئله نقض آشکار آزادی بیان از سوی شرکت ارائه خدمات ماهواره ای یوتل‌ست اس‌ای و اینتل‌ست اس‌ای می‌باشد که پخش چندین شبکه ماهواره ای ایران را در ماه اکتبر متوقف کردند.
در ماه نوامبر نیز شرکت ارتباطات ماهواره ای آسیا (آسیاست) تحت فشارهای امریکا پخش شبکه های ایرانی در منطقه شرق آسیا را متوقف کرد.
در اقدامی مشابه شرکت ماهواره ای اسپانیا، هیسپاست، در ماه دسامبر به شرکت ارائه کننده خدمات ماهواره ای خود، اورون، دستور داد تا پخش شبکه های پرس تی وی و هیسپان تی وی را متوقف کند. 


*** قطع پخش شبکه العالم روی ماهواره نایل‌ست
پخش شبکه العالم روی ماهواره نایل ست در تاريخ 16 دي ماه قطع شد.
در عين حال، حسین مرتضی خبرنگار العالم در سوریه گزارش داد: دریافت شبکه العالم در سوریه، به سبب ارسال پارازیت بر روی فرکانس های این شبکه در دو ماهواره "هات بِرد" و "آتلانتیک بِرد" با اختلال مواجه شده است.
شبکه العالم به خاطر انعکاس حقایق بحران سوریه و افشای دروغ پراکنی های برخی شبکه های عربی و غربی در مورد وقایع سوریه، همواره از سوی تروریست ها و اربابان منطقه ای و بین المللی آنها در معرض تهدید قرار داشته و چندی پیش، پخش آن از شبکه هات برد متوقف شده بود.

کارکنان العالم در سوریه نیز به دفعات مورد تهدید جانی قرار گرفته اند. پیش از این ماهواه یوتل ست پخش تمامی شبکه های ایرانی از این ماهواره را متوقف کرده بود که با انتقادات متعددی روبرو شد.  
دكتراحمد سادات مدير شبكه خبري عرب‌زبان العالم، با تاكيد بر اين مساله كه هنوز مشكل پارازيت‌ها رفع نشده، از اطلاعات تازه‌اي در مورد منبع پارازيت‌ها؛ كشور سازنده و ارسال كننده تجهيزات و بالاخره عوامل اجرايي اين پارازيت‌ها خبر داد.مدير شبكه العالم اظهار داشت، پارازيت‌ها از مناطق مرزي سوريه و تركيه که تحت كنترل تروريست هاي مسلح است، ارسال مي‌شود و دستگاه‌هايي كه به وسيله آن پارازيت‌ها منتشر مي‌شود اخيرا وارد مناطق مرزي سوريه و تركيه شده است.
سادات همچنين با اشاره به عوامل پخش اين پارازيت‌ها، شورشيان مسلح و تروريست‌هاي وابسته به القاعده را از نظر فني در اين باره ناتوان ارزيابي كرد و گفت: بر اساس اطلاعات موجود برخي از شبكه‌هاي خبري وابسته به شيوخ عرب كه در سوريه فعال هستند، مسول فني پخش اين قبيل پارازيت‌ها به شمار مي‌روند؛ و این شبکه ها با استفاده از امكانات موجود در تجهيزات ارسالی خود، همزمان با پخش اخبار و برنامه هاي مربوط به سوريه، اقدام به ارسال پارازيت قوي بر روي فركانس‌های شبكه العالم مي نمايند. به گونه اي كه براساس گزارش هاي رسيده به دفتر شبكه العالم در دمشق، از هفته پيش تاكنون شهروندان سوري از اختلال در برنامه‌هاي شبكه العالم شکایت کرده اند.
سادات افزود: عمليات ارسال پارازيت، تاكنون برخي شبكه‌های سوریه را هدف قرار داده بود، ولي پس از حذف شبکه های سوری از ماهواره، اينك مشخصا شبكه العالم را هدف قرار داده‌ است. زيرا شبكه العالم با مخابره اخبار و تصاوير مستند و ميداني خود، در واقع دروغ پراكني و خبرسازي رسانه هاي مرتجع عربي و غربي را برملا كرده است. به ويژه آن كه در روزهاي اخير شبكه العالم بر روي برخي اخبار مخصوصا اخبار حومه دمشق و عمليات ارتش سوريه تمركز كرده، كه براساس آن موفقيت هاي ارتش سوريه و نيروهاي مردمي در اين خصوص قابل توجه بوده است.
وي همچنين با اشاره به ارسال پارازيت از بحرين، اظهار داشت: همزمان با پخش اخبار و برنامه‌هاي مربوط به بحرين، فركانس‌هاي شبكه بر روي مدار نايل سات و هات برد به شدت مورد تهاجم پارازيت‌ها قرار مي گيرند و با توجه به اطلاعات رسیده از داخل بحرين، اين امر با استفاده از تجهيزات وارداتي از انگليس و با همكاري مشاوران موجود از دستگاه اطلاعاتي انگليس، (ام اي 6) انجام مي گيرد.


***دولت اسپانیا شبکه هیسپان تی‌وی را از ماهواره حذف کرد
در بيست و نهم دي دولت اسپانيا در نقض آشکار آزادي بيان، به شرکت خدمات ماهواره‌اي هيسپاست دستور داد پخش ماهواره‌ای شبکه اسپانيايي زبان هيسپان تی‌وی را قطع کند.
اين اقدام يک هفته پس از آن انجام مي‌شود که اين شرکت ماهواره‌اي اسپانيايي(هيسپاست) پخش زميني هيسپان تي‌وي را قطع کرد. 
 
بلافاصله پس از اين اقدام کميته يهودي امريکايي (AJC) با استقبال از آن، اين اقدام را تحول مهمي در تلاش‌هاي سراسري براي کاهش نفوذ رسانه‌هاي ايراني خواند. 
 
"ديويد هريس" مدير اجرايي AJC اذعان داشت که اين کميته ماه‌ها با اسپانيايي‌ها درباره حذف رسانه‌هاي ايراني از ماهواره مذاکره کرده است. 
 
یوتل ست مالک بخشی از سهام هيسپاست است . مدير اجرايي فرانسوي اسراييلي یوتل ست به خاطر موج اخير حملات به رسانه‌هاي ايراني در اروپا مورد انتقاد قرار گرفته است.


***پخش شبکه‌هاي ايراني پرس تي‌وي و آي فيلم از طريق شرکت خدمات ماهواره‌اي "گلکسي ۱۹" متوقف شد
در اقدامي که نقض آشکار آزادي بيان محسوب مي‌شود پخش شبکه‌هاي ايراني پرس تي‌وي و آي فيلم در تاريخ اول بهمن ماه از طريق شرکت خدمات ماهواره‌اي "گلکسي ۱۹" متوقف شد.
اين سرويس‌دهنده ماهواره‌اي به بينندگان شبکه خبري انگليسي زبان ايران (پرس تي‌وي) و شبکه فيلم و سريال آي‌فيلم در امريکا و کانادا خدمات ارائه مي‌کرد.
ممنوعيت پخش پرس تي‌وي و هيسپان تي‌وي در اسپانيا در راستاي اقدام مشابهي است که شرکت فرانسوي يوتل‌ست انجام داد. اين شرکت چند شبکه ماهواره‌اي و راديويي ايران را قطع کرد و مدعي شد که پخش اين شبکه‌‎ها به علت ارائه تفسيري فراتر از قوانين اتحاديه اروپا متوقف شده است.


***حذف شبکه العالم از ماهواره "AB7”
با ادامه فشارهای لابی صهیونیستی علیه رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران ، پخش برنامه های شبکه العالم شامگاه روز چهارشنبه 9 اسفند از ماهواره "AB7”، متوقف ‌شد.
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری شبکه العالم ، پیش از این "ميشل دروزن" رئيس فرانسوی شرکت خدمات ماهواره‌اي اروپايي يوتل‌ست که تابعیت رژیم صهیونیستی را نیز دارد، به شرکت‌های ماهواره ای هشدار داده بود که شبکه‌های ایرانی را حذف کنند.
دروزن با هشدار به این شرکتها در خصوص پیامدهای سرپیچی از این دستور، مدعی شده بود که حذف شبکه‌های ایرانی در راستای تحریم های اروپا و آمریکا علیه ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اتخاذ می شود.
دروزن شرکت‌هاي ماهواره‌اي را تهديد کرد که اگر شبکه‌هاي ايراني را قطع نکنند دارايي‌هاي آنها طبق تحريم‌هاي جديد واشنگتن عليه تهران در امريکا مسدود می شود؛ و مسئولان آنها حق مسافرت به ايالات متحده را نخواهند داشت.
این درحالی است که طبق اظهار نظر برخی مسئولان اروپایی، تحریم‌های اتحادیه اروپا ارتباطی با تهدیدهای یوتل‌ست علیه رسانه‌های ایرانی ندارد؛ و این اقدام یوتل‌ست خودسرانه است .
ممانعت از انتشار دیدگاه ها و نظرات مخالف با جریانهای صهیونیستی و غربی، پیشتر نیز همواره ادامه داشته، به صورتیکه حتی قبل از آغاز انقلابهای عربی در منطقه و اوج گرفتن بیداری اسلامی، ارسال پارازیت روی فرکانسهای شبکه العالم وجود داشته، و این امر همچنان ادامه دارد.
حدود دو سال قبل نیز پیش از آغاز بیداری اسلامی، شبکه العالم به درخواست شیخ نشین های عرب، به صورت کاملا غیرقانونی از روی ماهواره های عرب ست و نایل ست حذف شد.


*** پرس تي وي در ليست تحريم هاي اتحاديه اروپا
در اواخر اسفند نيز وزراي خارجه اتحاديه اروپا در نشست خود در بروکسل نه نفر ديگر را به فهرست شخصيت هاي تحريم شده ايران اضافه کردند که اين تحريم ها همچنين شامل شبکه پرس تي وي مي باشد . 
اتحاديه اروپا محمد سرافراز مدير شبکه تلويزيوني پرس تي‎وي و حميدرضا عمادي مدير اتاق خبر اين شبکه تلويزيوني را به خاطر پخش مصاحبه ده ثانيه‎اي با مازيار بهاري خبرنگار ايراني و کانادايي پس از وقايع مربوط به ناآرامي‎هاي بعد از انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۰۹ ، در فهرست سياه قرار داد.
مايکل مان سخنگوي کاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا که از جانب عمادي با وي تماس گرفته شده بود، از ارائه هرگونه پاسخ روشني در اين خصوص طفره رفت.
کارشناسان بر اين باورند تحريم اروپا عليه شکبه تلويزيوني "پرس تي وي"  با هدايت واشنگتن و تل آويو  صورت گرفته است.
 اتحاديه اروپا پرس تي وي را متهم کرد حقوق مازيار بهاري را براي شکايت قضايي و دسترسي به روند عادلانه قضايي نقض کرده است. پرس تي وي بارها اين ادعا را بي اساس خوانده و رد کرده است. اين اولين بار نيست که غرب پرس تي وي را تحريم مي کند.
سال گذشته آفکام که سازمان نظارت بر رسانه ها در انگليس است، مجوز پخش پرس تي وي را لغو و اين کانال را از روي ماهوار اسکاي حذف کرد. پخش پرس تي وي در آلمان و اسپانيا نيز ممنوع شد. پرس تي وي اين اقدامات را بارها محکوم کرده است  و آن را نقض آشکار و غيرقابل توجيه آزادي بيان مي داند. پرس تي وي تاکيد دارد تاوان پخش اخبار و گزارشهايي را مي دهد که از ديدگاههايي متفاوت با ديدگاههاي حاکم در غرب پخش مي شود. 
استيو لندمن نويسنده آمريکايي گفت اين سياستها همگي از واشنگتن و اسرائيل هدايت مي شود. من فکر نمي کنم کشورهاي اروپايي اين کارها را از خودشان انجام داده باشند بلکه واشنگتن و اسرائيل پشت اين کارها هستند.

"کريستوفر واکر" تحليلگر سياسي نيز گفت: من فکر مي‌کنم اتحاديه اروپا فقط به فشار دولتي به ويژه از سوي انگليس واکنش نشان مي‌دهد که همانطور که مي‌دانيد جنگي را عليه رسانه‌هاي ايراني آغاز کرده است.  
واکر اين اظهارات را درباره اقدام روز سه‌شنبه اتحاديه اروپا بيان کرد که طي آن محمد سرافراز، مدير، و حميد رضا عمادي، مدير اتاق خبر شبکه پرس تي‌وي را به اتهام نقش داشتن در مصاحبه ۱۰ ثانيه‌اي با مازيار بهاري، خبرنگار ايراني - کانادايي، که در سال ۲۰۰۹ و در پي حوادث پس از انتخابات در ايران براي نشريه امريکايي نيوزويک در تهران کار مي‌کرد در فهرست سياه قرار داد. 
 

***ايجاد اختلال در پخش شبکه العالم در ماهواره هاتبرد 
در آخرين مورد از اقدامات خصمانه غرب عليه رسانه هاي ايران در سال 1391، شبکه العالم در ماهواره هاتبرد به صورت عمدي در معرض پارازيت قرار گرفت .
شبکه تلويزيوني العالم در تاريخ 27 اسفند اعلام کرد اين شبکه در ماهواره هاتبرد به صورت عمدي در معرض پارازيت قرار گرفته است و امواج اين شبکه که از ماهواره هاتبرد  پخش مي شود با ايجاد پارازيت عمدي دچار  اختلال شده است .
این اقدام در حالی صورت گرفته است که پخش شبکه ایرانی العالم از ماهواره های یوتل ست، هاتبرد، نیل ست و عرب ست مدتی پیش قطع شده بود.


****سخن پاياني
محدودیت های اعمال شده علیه رسانه های ایرانی به عنوان تلاشی برای ساکت کردن رسانه های حقیقت گو به شمار می‌آید.
این در حالی است که قانون گذاران امریکایی می‌گویند شامل شدن تحریم های ضد ایرانی در لایحه جدید، بخشی از اقدامات با هدف اعمال فشار بر ایران به منظور توقف برنامه انرژی اتمی تهران به شمار می‌آید.
امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آنها بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای خود متهم کرده‌اند.
واشنگتن و اتحادیه اروپا با استناد بر این اتهام های دروغین تاکنون چندین دور تحریم های یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند.
ایران ضمن رد این ادعاها، تاکید دارد که به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی حق توسعه و دستیابی به فناوری اتمی برای اهداف صلح آمیز را دارد.
ادعای آزادی بیان در کشورهای غربی در حالی مطرح می شود که این کشورها تحمل پخش اخبار و پوشش واقع گرایانه تحولات جهانی را ندارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار