هاآرتص نوشت اختلاف نظرها بر سر ميزان غرامتي که اسرائيل بايد به خانواده قربانيان ترک بپردازد، روند مذاکرات ميان اسرائيل و ترکيه را به بن بست کشاند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اين روزنامه صهيونيستي در مقاله اي به قلم "باراک راويد" نوشت: يک مقام اسرائيلي روز دوشنبه اعلام کرد مذاکرات  ميان ترکيه و اسرائيل به علت اختلاف نظر درباره ميزان غرامتي که تل آويو بايد به خانواده هاي قربانيان حمله سال 2010نيروهاي امنيتي اسرائيل به کشتي ترکيه بپردازد، به بن بست کشيده شد. بر اثر حمله نيروهاي امنيتي اسرائيل به کشتي ترکيه که قصد داشت محاصره نوار غزه را بشکند، نه تن از مسافران اين کشتي جان خود را از دست دادند.

به گفته اين مقام اسرائيلي با وجود برگزاري سه دور مذاکرات همچنان اختلاف نظرهاي بسياري ميان اسرائيل و ترکيه باقي مانده است. بر اساس گزارش ها اسرائيل پيشنهاد کرده است مبلغ يکصد هزار دلار به عنوان غرامت به هر يک از خانواده هاي قربانيان بپردازد، اما ترکيه پرداخت يک ميليون دلار براي هر خانواده را درخواست کرده است.

پس از اينکه بيست و دوم ماه مارس بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل از رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه به خاطر کشته شدن نه تن از شهروندان ترک در حمله نيروهاي اسرائيلي عذرخواهي کرد، مذاکرات براي از سر گيري روابط ديپلماتيک ميان تل آويو و آنکارا آغاز شد. با وجود برگزاري اين مذاکرات تا کنون روابط اسرائيل و ترکيه عادي نشده است. دور نخست اين مذاکرات  بيست و دوم آوريل در آنکارا و دور دوم آن ششم ماه مه در بيت المقدس برگزار شده است. در پايان اين دور از مذاکرات طرف هاي گفتگو کننده با انتشار بيانيه اي از پيش نويس توافق نامه اي خبر دادند. 

اسرائيل اميدوار بود پيش از سفر اردوغان به آمريکا در شانزدهم ماه مه، مذاکرات به نتيجه برسد. بايد در نظر داشت آمريکا براي بهبود روابط اسرائيل و ترکيه تلاش هاي بسياري کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار