اسفناني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

"رسيدگي به اموال و دارايي‌هاي مسئولان" خلأ قانوني ندارد

سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس درباره مسکوت ماندن لايحه شفاف‌سازي و رسيدگي به اموال و دارايي‌هاي مسئولان کشور‌ در مجلس گفت: قانون فعلي در صورت عمل به آن کفايت مي‌کند و اين در حاليست که بايد به دنبال راهکاري براي ايجاد ضمانت اجرايي براي اجراي هرچه بيشتر قانون اساسي باشيم.

"محمدعلي اسفناني" در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره مسکوت ماندن لايحه شفاف‌سازي و رسيدگي به اموال و دارايي‌هاي مسئولان کشور‌ اظهار داشت: قانون رسيدگي به اموال و دارايي‌هاي مسئولان کشور از اصول قانون اساسي و از قوانيني است که در اوايل انقلاب به تصويب رسيده و در حال‌ حاضر نيز رسميت دارد‌ البته اصلاحاتي  نيز در اين قانون در دوره‌هاي مختلف مدنظر بوده که مورد موافقت شوراي نگهبان قرار نگرفته و در حال‌ حاضر نيز بررسي مجدد اين لايحه در دستور کار کميسيون قضايي قرار ندارد.

وي در ادامه با تاکيد بر اينکه قانون رسيدگي به اموال و دارايي‌هاي مسئولان کشور کماکان به قوت خود باقي است، افزود: لايحه پيشنهادي، رسيدگي به اموال تعداد بيشتري از مسئولان کشوري را شامل مي‌شد که اين موضوع در مغايرت با اصل قانون اساسي قرار داشت و به همين دليل نيز از سوي شوراي نگهبان مورد تائيد قرار نگرفت.

سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس با بيان اينکه تاکنون نيازي ديده نشده تا اين لايحه مجددا در دستور کار قرار گيرد، اظهار داشت: به اعتقاد بنده قانون فعلي در صورت توجه و عمل به آن کفايت مي‌کند.

اسفناني ادامه داد: اصل 110 قانون اساسي تصريح دارد رئيس‌جمهور بالاترين مقام اجراي پس از مقام معظم رهبري و مسئول اجراي قانون اساسي است اما سوال اينجاست که اگر بر فرض قانون اساسي اجرا نشود، تکليف چيست و چه بايد کرد؟

وي در پاسخ به اين سوال گفت: برخي از نظامات حقوقي، دادگاهي تحت عنوان "دادگاه قانون اساسي" دارند که در اين دادگاه به جرم کساني که قانون اساسي را نقض مي‌کنند، رسيدگي مي‌شود و اين در حاليست که  در نظام حقوقي ما چنين چيزي وجود نداشته و سازوکاري براي اجراي قانون اساسي توسط رئيس قوه مجريه در قانون اساسي در نظر گرفته نشده است که اين موضوع نياز به پيگيري دارد و اگر روزي قانون اساسي مورد بازنگري قرار گيرد، بايد به اين موضوع نيز توجه جدي شود.
انتهاي پيام/ 
برچسب ها: لایحه ، قانون ، اموال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار