با نور آفتاب از نرمی استخوان جلوگیری کنید

یک متخصص ارتوپدی گفت، نرمی استخوان به دلیل کمبود ویتامین D است که با مصرف کلسیم در مواد غذایی و یا از طریق تابش نور خورشید در بدن به وجود می‌آید.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ فرشید باقری گفت، نرمی استخوان ممکن است به دلیل وجود راشیتیسم در سه سال اول زندگی و دوران بلوغ باشد و یا به سبب پوکی استخوان در دوران کهولت سن به خصوص پس از یائسگی در زنان به وجود بیاید.

وی در رابطه با نرمی استخوان ناشی از راشیتیسم، گفت: این نقص در کودکان زیر سه سال ممکن است به دلیل ضعف در تغذیه و یا مادرزادی باشد که با تغییر شکل اندام‌ها به شکل پاهای پرانتزی و برجسته شدن قفسه سینه همراه است و این باعث دیر بسته شدن ملاج کودک و دیر راه افتادن او شود.

باقری افزود: این مشکل معمولا به دلیل کمبود ویتامین D است که خوشبختانه در این روزها به دلیل توجه مادران و تجویز پزشکان دیگر به شکل گسترده وجود ندارد و فقط در مواردی که فرد از سوء‌ تغذیه رنج می‌برد، نرمی استخوان به شکل شدید وجود دارد که لازم است تحت نظر متخصص ارتوپدی اطفال درمان شود.

این متخصص در رابطه با نرمی استخوان در سنین بلوغ، گفت: این نقص در دخترانی به وجود می آید که رژیم‌های سنگین دارند و یا از مشکل بی‌اشتهایی رنج می برند و مواد غذایی کمی دریافت می‌کنند. افراد مبتلا با دردهای استخوانی زیادی مواجه هستند.

باقری مصرف ویتامین D را برای برطرف شدن نرمی استخوان موثر دانست و گفت: این ویتامین باید به صورت ترکیباتی به همراه چربی مصرف شود و برای کسانی که رژیم چربی دارند، جذب ویتامین D دشوار می‌شود.

وی افزود: روغن کبد ماهی بهترین ماده برای جذب کلسیم است که به شکل قرص و کپسول در بازار وجود دارد و مصرف آن برای افرادی که نرمی استخوان دارند توصیه می‌شود.

این متخصص ارتوپد به اهمیت ویتامین D طبیعی اشاره کرد و گفت: این نوع ویتامین از واکنش تابش نور خورشید بر ترکیبات کلسترولی زیر پوست بدن به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: برای جذب این ویتامین لازم نیست ساعت‌ها به طور کامل در معرض نور آفتاب باشیم کافی است بخش‌هایی از پوست بدن، شامل دست و صورت را مجموعا 15 الی 20 دقیقه در هفته در مقابل نور آفتاب قرار دهیم.
منبع: ايسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار