پژوهشگر تاجیک:

تنها ایران با "تاجیکستان" مناسبات صمیمانه دارد

پژوهشگر مسایل منطقه‌ای تاجیک گفت: از بین کشورهای دارای روابط با "تاجیکستان" تنها ایران با کشور ما مناسبات حسنه و صمیمانه دارد و برای تقویت همکاری‌های مثمر و مفید در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گام‌های استوار و خالصانه برداشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "نورعلی دولت‌اف" پژوهشگر مسائل منطقه‌اي تاجيک حضور گسترده هیات‌های دو طرف در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را دلیلی بر اين ادعا عنوان کرد و افزود: هفته پیش "امامعلی رحمان" رییس‌جمهوری "تاجیکستان" در مراسم تحلیف دکتر حسن روحانی در تهران شرکت کرد و با ایشان همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد.
وی با اشاره به این گفته دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر اینکه روابط دو کشور با توجه به فرهنگ و رسوم، سنت‌ها و زبان مشترک دو کشور برای دو طرف از اهمیت وِیژه‌ای برخوردار بوده است، گفت: این پیوندها آینده‌ای روشن‌تر از امروز را برای گسترش روابط همه جانبه بین "ایران" و "تاجیکستان" تضمین می‌کند. 
"دولت‌اف" اظهار داشت: روابط دو کشور به طور مطمئن در دوران ریاست  دکتر حسن روحانی توسعه بیشتری خواهد یافت و باز پروژه‌های مهم و سرنوشت ساز از طرف رئیس‌جمهوری جدید ایران در "تاجیکستان" راه‌اندازی خواهد شد.
وی تاکید کرد: ایران در طول 20 سال رابطه با "تاجیکستان" برخلاف دیگر کشورها به ویژه روسیه و ازبکستان که خود را دوست و برادر مردم تاجیک می‌خوانند، نه تنها مشکل ساز نبوده بلکه برای برطرف کردن مشکلات تاجیک‌ها از هیچ کمکی دریغ نکرده است. 
این مقام تاجیکی با اشاره به مشکلات کمبود برق در "تاجیکستان" به ویژه در فصل سرما گفت: ایران با اجرای پروژه بزرگ نیروگاه سنگ توده 2 مشکل بي‌برقی مردم تاجیک بوِیژه مناطق روستایی را تا حد زیادی رفع کرده است.
وی گفت: ایران با اجرای پروژه تونل استقلال مشکل ارتباطی استان‌های شمالی و جنوبی "تاجیکستان" را که شش ماه از سال قطع بود نیز برطرف کرد. 
دولت‌اف تصریح کرد: ارزش تجارت دو کشور در سال گذشته به 210 میلیون دلار رسید و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رقم به 500 میلیون دلار در سال جاری خواهد رسید. 
وی گفت: طی هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی نژاد ، روابط تهران - دوشنبه بسیار صمیمی شد و ایران سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در طرح‌های اقتصادی "تاجیکستان" به اجرا گذاشت.
محقق تاجیک اظهار داشت: درحال حاضر در "تاجیکستان" 150 شرکت ایرانی فعال است و در طول 20 سال روابط میان دو کشور بیش از 100 توافقنامه همکاری به تصویب رسیده که بخش عمده انها اجرا شده است.انتهاي پيام/

منبع: ايرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار