این اولین بار نیست که یک اتوبوس اسکانیا فاجعه می آفریند زیرا نمونه های دیگری نیز از این حوادث رخ داده است. بررسی پرونده های تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می دهد در 9 تصادفی که اتوبوسهای اسکانیا داشته اند بیش از 105 هموطن جان خود را از دست داده اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، شامگاهان دوشنبه 18 شهریور حادثه ای رخ داد که بار دیگر همه توجه ها را به بزرگترین قاتل این جاده ها یعنی اتوبوس اسکانیا جلب کرد.

این ماجرای تلخ از با ترکیدن لاستیک کم کیفیت چینی یکی از اتوبوس ها آغاز شده و باعث می شود اتوبوس به لاین مقابل منحرف شود و در حادثه بسیار هولناک با اتوبوس اسکانیای دیگری که در مسیر مقابل در حال حرکت بوده برخورد می کند و در جهنم  هولناکی که به دلیل نقص در سیستم برقی این خودروها گفته می شود 44 مرد و زن و کودک زنده زنده می سوزند .

بیش از 105 کشته در تصادفهای 9 اسکانیا

اما این اولین بار نیست که یک اتوبوس اسکانیا فاجعه می آفریند زیرا نمونه های دیگری نیز از این حوادث رخ داده است. بررسی پرونده های تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی نشان می دهد در 9 تصادفی که اتوبوسهای اسکانیا داشته اند بیش از 105 هموطن جان خود را از دست داده اند.



تاریخچه اسکانیا

اسکانیا، (به سوئدی: Scania)‏ شرکت سوئدی تولیدکننده کامیون‌های سنگین، اتوبوس و موتورهای دیزلی است، که در شهر سودتلیا در ۳۰ کیلومتری جنوب استکهلم قرار دارد. این شرکت در سال ۱۹۰۰ میلادی در شهر مالمو سوئد تاسیس شد و در حال حاضر یک شرکت تابعه از گروه فولکس‌واگن، که بزرگترین سهام‌دار آن است، به‌شمار می‌رود.

دو شرکت ایرانی "عقاب افشان" و "ماموت نمایندگان" نمایندگی محصولات این شرکت در ایران هستند، که به ترتیب به ساخت اتوبوس، موتور سنگین و تریلی این شرکت، در ایران می‌پردازند.

شرکت عقاب افشان

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تشریح جزئیات حادثه دلخراش و نادر تصادف دو شب گذشته دو دستگاه اتوبوس در اتوبان تهران – قم گفت: شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است.

شرکت عقاب افشان که سازنده این اتوبوس ها در کشور است خود را اینگونه در سایتش معرفی می کنند:

 شرکت عقاب افشان بزرگترین تولیدکننده اتوبوس شهری و بین شهری در بخش خصوصی کشور است. این شرکت با ۶۰ سال سابقه در زمینه تولید انواع اتوبوس، توانسته نقش عمده‌ای را در زمینه نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و جاده‌ای ایفا کند.

هم‌اکنون، شرکت عقاب افشان ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰۰ دستگاه انواع اتوبوس شهری و بین شهری را در ۷ مدل مختلف دارد. یکی از سیاست‌های این شرکت توسعه سبد محصولات به منظور پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان است.

کسب گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 در کنار کیفیت برجسته محصولات این شرکت سبب گسترش بازارهای این شرکت به خارج از مرزهای کشور شده است. اکنون اتوبوس‌های تولیدی این شرکت در جاده‌های کشورهایی همچون ترکمنستان، عراق، سوریه و مصر تردد می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عقاب افشان در این صنعت، کسب و بومی‌سازی دانش طراحی و ساخت اتاق انواع اتوبوس منطبق بر استانداردهای جهانی است. نیل به این دستاوردها جز با برنامه‌ریزی دقیق و نگاه عمیق به این صنعت و ظرفیت‌های آن ممکن نبود.

در سال ۱۳۹۰ اين شركت موفق شد با توليد بيش از ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس، بيشترين سهم از بازار را با ۴۴ درصد از توليد اتوبوس در كشور به خود اختصاص دهد.

اين شركت همچنين ۱۷ درصد از توليد اتوبوس اسكانيا در جهان را در سال ۲۰۱۰ ميلادی به خود اختصاص داد.


این جملات بیشتر بدین معناست که همچنان باید شاهد سوانح و حوادثی باشیم که اتوبوس های اسکانیا این شرکت ممکن است به وجود آورند. آن ها در این متن از بدنه و سیستم های قوی خود یاد کرده اند که البته با مشاهده عکس های حادثه دوشنبه شب کاملا این موارد نقض خواهند شد. تا به حال حوادث بسیاری در جاده های کشور رخ داده است که محور آن ها اتوبوس اسکانیاست.

خونبارترین حوادث "اسکانیا" در چند وقت اخیر

مرگ 26 دانش آموز

یکی از مهمترین تصادفات این خودرو در جاده ایذه - بروجن رخ داد که موجب مرگ 26 دختر دانش آموز شد. در این حادثه که ابتدا به علت نقص در سیستم ترمز رخ داد، راننده برای متوقف کردن خودرو اقدام به کوبیدن اتوبوس به تپه می کند که همین مسئله موجب واژگونی می شود. همزمان با واژگونی 26 دانش آموز دختر که از اردو باز می گشتند،به دلیل نقص در اتاق خودرو و گیر کردن در میان آهن پاره ها جانشان را از دست دادند.

مرگ 17 مسافر در آتش اتوبوس

حادثه مهم دوم در محور اهواز به هفتگل میان اتوبوس اسکانیا و کامیون رخ داد.در این حادثه اتوبوس بلافاصله آتش گرفته و مسافران در میان شعله های آتش گرفتار شدند. از میان مسافران 17 نفر در آتش سوخته و تنها پنج نفر توانستند از مهلکه فرار کرده و از مرگ نجات یابند. این در حالی بود که مشخص نشد چرا این اتوبوس در این حادثه دچار آتش شده و مسافران نتوانستند با چکش ویژه استفاده و با شکستن شیشه خارج شوند. این تصادف و عدم مقاومت اتوبوس هنوز هم ابهامات فراوانی دارد.

برخورد با اسب و 7 کشته

در حادثه دیگر اتوبوس اسکانیا این خودرو در جاده های استان گیلان با یک راس اسب برخورد کرده و پس از انحراف از جاده واژگون می شود. این بار نیز ستون و سقف آسیب دیده و 7 مسافر جانشان را از دست می دهند. این حادثه نیز 30 مجروح به دنبال داشت. در حادثه دیگری که این اتوبوس رقم زد 3 نفر به علت بی احتیاطی راننده این خودرو در کیلومتر 12 آزادراه قزوین کشته شدند. این حادثه از جمله تصادفات کم تلفات خودرو اسکانیا است.


در تصادفات دیگری که این خودرو نقش اساسی در آنها داشت می توان به تصادف این اتوبوس با کامیون ایسوزو در شیراز اشاره کرد که راننده کامیونت را به کام مرگ کشاند. در حادثه دیگری که در آزاد راه ساوه رخ یک نفر کشته شد و سه مسافر زخمی شدند. البته این خودرو در سمنان محل تولید خود نیز تصادفات مرگباری را رقم زده است که می توان به حادثه تصادف اتوبوس با تریلر کمر شکن، تصادف در محور نهبندان و تصادف جاده تبریز اعلام کرد.

مشکلات اصلی اتوبوس های اسکانیا

در چندین حادثه اخیر تعدادی از بخش های این اتوبوس ها بیشتر مورد بحث قرار گرفته است که میتوان از مهمترین ان ها به سیستم برق رسانی،‌ لاستیک و بدنه های ضعیف این اتوبوس اشاره کنیم. هر کدام از این بخش ها به خاطر بی کیفیت بودن تا به حال هموطنان بسیاری را به کام مرگ کشانده اند و حوادثی را به وجود آورده اند که تنها مقصر آن اتوبوس بوده است.

به گفته سردار مهماندار 50 درصد تقصیر متوجه ترکیدگی لاستیک و 50 درصد دیگر متوجه شرکت عقاب افشان نماینده اسکانیا در ایران است و « باید به فکر باشد این نقص را مرتفع کند». اما آیا همین که « به فکر باشد» کافی است و نباید تا رفع این نقیصه از تردد اتوبوس های اسکانیا جلوگیری شود؟



سیستم برق رسانی

سیستم برق رسانی اولین عامل آتش سوزی هایی است که باعث کشته شدن انسان های بسیاری شده است. در کاتالوگ مربوط به این اتوبوس ها در مورد سیستم برق به این صورت نوشته شده است: سیستم برق این اتوبوس از دو عدد دینام 150 آمپری 24 وات به همراه دو عدد باتری 12ولت 225 آمپر بر ساعت تامین میشود. البته مشکل اصلی ان ها که به نظر هیچگونه نظارتی روی ان نیست، نزدیک بودن باتری اسکانیا به مخزن گازوییل است. این حالت باعث می شود تا یک برخورد کوچک باتری ها را به مواد اشتعال زا رسانده و با یک جرقه و ارتباط کوچک خودرو به آتش کشیده می شود.

لاستیک های بی کیفیت

طبق آنچه در کاتالوگ این اتوبوس که در وبسایت عقاب افشان وجود دارد امده است، شرکت خود را موظف کرده است تا از لاستیک های میشلن فرانسوی استفاده کند. درباره لاستیک های اسکانیا شنیده شده قیمت یک جفت آن 5 میلیون تومان است حال آن که نوع چینی آن 2 میلیون تومان ارزان تر است. همین باعث شده است تا استفاده از لاستیک های نامرغوب چینی بیشتر شود. لاستیک یکی از عوامل اصلی حادثه دوشنبه شب بود.



بدنه های ضعیف

بدنه یکی دیگر از مسائلی است که در تصادفات بیشترین حوادث به خاطر آن رخ می دهد. اتوبوس های اسکانیا که این روزها در جاده تردد می کنند بدنه ای کاملا بومی سازی شده دارند. طراحی و ساخت ان ها در سمنان انجام می شود و البته از کیفیت خوبی برخوردار نیست.  هنگام واژگون شدن اتوبوس اسکانیا هم ضعف ستون های آن موجب آسیب به سر و گردن سرنشینان می شود کما این که در یکی از حادثه های راهیان نور ، این نقیصه اسکانیا کلی تلفات گرفت.

بی تفاوتی سایت عقاب افشان نسبت به حادثه اتوبان قم

در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که تا چه زمان اتوبوس های غیر استاندارد باید قربانی بگیرند. سالانه هموطنان بسیاری جان خودشان را در این حوادث که تنها با نظارت های کوچک هم می توان از آن ها جلوگیری کرد کشته می شوند. پس از حادثه دوشنبه شب که باعث کشته شدن 44 نفر از هموطنانمان شد شرکت مقصر حتی تسلیتی جزئی نیز به بازماندگان آن حادثه نگفته است و در سایت این  شرکت همه چیز گل و بلبل ادامه پیدا می کند.





در صفحه اول یا صفحه اخبار سایت عقاب افشان هیچ خبری از حوادث اخیر وجود ندارد

در این حادثه قانون به طور حتم زیر پا گذاشته شده است زیرا، تبصره یک ماده 5 آیین نامه حمل و نقل بار و مسافر مشخص کرده است که باید مدیر فنی در تمامی شرکت های مسافربری و باربری فعال باشند و قبل از اینکه مسافر را سوار کنند باید لاستیک، سیستم گرمایشی، سیستم ترمز، سیستم روشنایی، مدارک راننده و ساعت کار مجاز را بررسی کنند و چنانچه هیچ کدام از این موضوعات دچار نقص نبود، اجازه دهند مسافر سوار اتوبوس شود.

دیگر موضوعی که در مورد حوادث این چنین باید ذکر کنیم جدا از جای باطری که یکی از عوامل اصلی ایجاد حریق در تصادفات اتوبوسها است آنچه باعث شد مسافران در اتوبوس بمانند و راه فراری نداشته باشند شیشه خودرو و چکش است.

این اتوبوس ها به دلیل اینکه دارای کولر هستند شیشه های آنها یک تکه است و باید روی هر شیشه یک چکش برای مواقع اضطراری وجود داشته باشد تا در صورتی که اتوبوس دچار مشکل شد مسافران بتوانند با شکستن شیشه از داخل آن خارج شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رفیق خوب
۱۳:۲۹ ۲۰ تير ۱۳۹۳
اوووووووووووو چقدر نظر !!!!!!
نیم ساعت طول کشید تا بیام پایین.
من که میگم نظر باید کارشناسی باشه، واینکه هرکی در بیاد در مورد این اسکانیا ها یه نظری بده درست نیست.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضي
۲۱:۰۶ ۰۷ مهر ۱۳۹۲
در مورد تركيدن لاستيك اتوبوس تصادف اتوبان قم و حادثه مشابه ان در سيستان بايد دانست صرفا فرقي نمي كند اتوبوس اسكانيا يا بنز يا ولوو باشد بلكه تركيدن لاستيك جلو در هر خودرويي مشكل افرين هست . در ضمن يكي علل واژگوني اين اتوبوسها ارتفاع بلند مي باشد كه باعث مي شود مركز ثقل اتوبوس در سطح بالاتري قرار بگيرد و عليرغم سيستم تعليق پيشرفته توانايي مهار اتوبوس را در موارد فوق العاده نداشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۲۳:۴۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۲
همه چیز گران است و جان انسان ارزان. سوئ مدیریت در همه جاو همه مکانها در کشور عزیزمان بیداد میکند.این راه که ما میرویم به ... است.
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز ایران و ایرانی
۱۵:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۲
برادر من یعنی باید کل ایران را سپرهای فلزی و دیوار بتنی کرد که خواب آلودگی راننده های بی احتیاط و بی مسئولیت را پوشش داد؟ به جای مطرح کردن موارد احساسی، به این فکر کنیم که راننده باید بداند اصلاً گاردریلی وجود ندارد
پلیسی حضور ندارد
آیا جان 40 نفر مسافر هم مهم نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۲
دوستان من در مورد اتوبوس و کامیون تحقیق زیاد کردم لطفا به موارد زیر دقت کنید:
- در قریب به اتفاق اتوبوسهای دنیا باطری در جلوی اتوبوس قرار داره؛ زیر محل راننده و باک هم در جلو قرار داره بخاطر مسائل تقسیم وزن و دور بودن از موتور
- مایع داخل باطری بهیچ وجه اشتعال پذیر نیست
-شدت برخورد در این تصادف رو باید در نظر بگیرید که هر دو اتوبوس با 18تن وزن و 100 کیلومتر سرعت بهم خوردن؛ واقعا چه انتظاری از استحکام بدنه باید داشته باشیم تو این برخورد
-من ماشین رو از نزدیک دیدم، شاسی اتوبوس بعنوان محکم ترین بخش اتوبوس که آلیاژش اصلا در ایران قابلیت تولید نداره، در هم پیچیده بود و طبیعتاً باک اتوبوس که در بین حفاظ شاسی قرار داره منفجر شده بود.باز هم میگم لطفا شدت برخورد و انرژی جنشی حاصل از اون رو در نظر بگیرید.
-در سواری هم باتری کنار سیستم سوخت و موتور قرار داره
- خودروهای فرمول 1 هم که امن ترین ماشینهای دنیا هستند بعد از برخورد شدید منفجر میشن، آیا سازنده مقصراست؟
- خیلی از رانندگان سیستم برق اتوبوس رو دستکاری میکنن؛ مثلا فیوز قوی تر میذارن که دیرتر بسوزه و یا سیم کشی ها غیز استاندارد با سیم های معمولی که همگی باعث میشن ماشین از حالت استاندارد خارج بشه
- در نتیجه کنار هم بودن باتری و باک خطر بالقوه ای نداره.
- بجای مقصرباید دنبال تقصیر بود؛اینکه چرا اتوبوس باید با اون وضعیت در جاده تردد کنه؟ ایا شرکت سازنده مقصره؟
- خود سازنده اعلام کرده که شب قبل از حادثه به راننده بخاطر تایرها اخطار داده بوده ولی راننده توجهی نکرده
- توی حادثه هفتگل اهواز هم اگر عکس ها را ببینید متوجه میشید اتوبوس با سرعت بالا به کامیونی که 25 تن بار سیمان داشته از روبرو برخورد کرده و شاسی 1.5 متر له شده؛ عکس ها را ببینید و با تحقیق قضاوت کنید.
-تنها بعنوان کسی که این شرکت را میشناسم میدانم این قضاوتها ناعادلانه و دور از انصاف است.
-اگر هم تقصیری متوجه این شرکت باشد مسلما 50 درصد نخواهد بود.
-از خداوند برای داغدیدگان صبر و جان باختگان رحمت و مغفرت مسألت دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
برادر من این عکسی که من از دو اتوبوس دیدم مصافراش تو همون ضربه اول مردن چه آتیش میگرفت یا نه فرقی نمیکرد بعدشم گفته شما درسته بهترین ماشینها هم در اثر ضربه شدید دچار حادثه آتش سوزی میشن کسی نیست به مسئولان بگه اصلا اسکانیا مقصر 100 درصد شما بیا گارد وسط اتوبانو درست کن که اگه فرقون بهش بزنه له میشه چه برسه به اتوبوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۲
نظر من را هم كه ديروز دادم پخش كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۳:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
باسلام دوستان من درصحنه حادثه بودم واقعا وحشتناک بود صدای ماشینها صدای فریاد اونهایی که داشتند میسوختند امیداورم هیچ موقع شاهد چنین حوادثی نباشیم من دراینجاجا داره از پرسنل زحمتکش اورژانس 115 کمال تشکر رو داشته باشم اولین نیروهایی بودند که در صحنه حاضر شدند و من به چشم خویش دیدم که نزدیک بود یکیشون آتیش بگیره خدا اجرشون بده
-
ماماغا
۱۲:۱۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
حرف همتون درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
بنده نيز نظر خود را ساعت 9 صبح امروز ثبت كردم ولي هنوز اعلام نكرديد. منتظرم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۴۹ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
جالب است که در همین چند روز صدها نظر مختلف درخصوص این سانحه داده شده است و هرکسی به ضم خود، یک عامل ثالث را مقصر اعلام نموده است ولی یک سوال را عزیزیان از خود بپرسید:
مگر سالهای سال نیست که از بی کیفیتی وسایل نقلیه شکایت می کنیم؟
مگر سالهای سال نیست که از غیراستاندارد بودن جاده ها شکایت میکنیم؟
مگر سالهای سال نیست که از بی کفایتی برخی مسئولین شکایت میکنیم؟
و ....
ولی آیا با علم به این همه محدودیتها و احتمال هرگونه خطر، راننده ای که مسئولیت جان 40 مسافر را برعهده دارد، آیا شده این موارد را مد نظر قرار دهد و با سرعت مطمئن حرکت کند؟ مگر توی همین جاده تابلوی حداکثر سرعت 85 کیلومتر در شب نصب نشده؟ آیا اگر اتوبوس با سرعت 85 حرکت می کرد آیا حتی با ترکیدن لاستیک، راننده نمی توانست ماشین را کنترل کند؟
آیا اتوبوسی که به صورت شبانه روزی در 24 ساعت در حرکت است و فقط راننده عوض می شود و حتی خیلی مواقع دفترچه راننده ها عوض می شود و راننده با هویت دیگری بدون هیچ استراحتی پشت فرمان می نشیند این تخطی است؟ این عامل حادثه نیست؟
قرار نیست تمام ایران اتوبان و بزرگراه باشد . ولله اشکال در پایانه و راننده ایست که برای سود بیشتر به صورت شبانه روزی بدون رعایت حقوق مسافران و بدون تامل به تبعات این کار 24 ساعت پشت رل می نشیند
هیچ کسی به اندازه خود ماها ( راننده و حتی مسافری که تخلف را میبیند ولی تذکر نمی دهد) مقصر نیست.
-
نصرالله
۰۹:۲۷ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
توی ایران هرچیزی که باعث مرگ هموطن نان ما می شود وسایل چینی است چرا هیچ فکری نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
ضمن عرض تسليت به تمامي بازماندگان و طلب رحمت و غفران الهي براي تك تك جان باختگان اين حادثه و بااحترام به تمام نظرات و ابراز همدردي شما عزيزان؛ همه ما از يك نكته مهم ديگر غافليم و آن اين كه ما همه مسلمان و شيعه هستيم . چند در صد از ما آداب و رسوم اسلامي در هنگام سفر را رعايت مي كنيم؟ اگر همه ما مسافران به خصوص رانندگان محترم قبل از شروع سفر با وضو و ذكر دعاهاي مخصوص سفر ؛ مسافرت را آغاز كنيم و در طول سفر به جاي گوش دادن به موسيقي هاي گوناگون از طريق گوشي هاي تلفن همراه و تخمه شكستن و سخنان لغو و بيهوده از ذكر و ياد خداوند متعال به خصوص قرائت قرآن غافل نباشيم و هرز چندگاهي به عنوان يك مسلمان و از باب امر به معروف در صورت غفلت راننده (سرعت زياد،خواب آلودگي ، نقض مقررات راهنمايي و رانندگي و ...)تذكرات لازم را به وي بدهيم و همگي در طول سفر خود را مسوول بدانيم ؛ با رعايت ساير استاندارهاي ديگري كه شما عزيزان فرموديد ان شاء الله شاهد سفرهاي سالم و بي خطري خواهيم بود. ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۳۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۲
فرمایش جنابعالی قبول، ولی به صرف اینکه حالا یک نفر وضو نگرفت و یا ذکر نگفت این اتفاق افتاد؟؟
ولله خداوند همیشه و همه جا خیر وسلامت بنده هایش را میخواد ولی این بنده های خدا هستند که به حق و حقوق دیگران احترام نگذاشته (مسافر) و با بی خیالی مردم را به کام مرگ می کشند
این راننده هم قطعاً موقع حرکت گفته "الهی به امید تو" ولی آیا فقط گفتن این جملات مشکل را حل می کند، پس سرعت زياد،خواب آلودگي ، نقض مقررات راهنمايي و رانندگي را چه کسی پوشش دهد؟
-
رضا
۰۸:۱۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
اگربه جای این هموطنان چندین نفرازخانواده های مسِؤلین بودندتاحالادرشرکت سازنده روتخته کرده بودند مثل جای سکونتشون که تمام امکانات ازنوع بهترینشودارند اسفالت خوب خیابان تمیز کفپوش خوب روزی سه شستشو بایدبشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
خدا رحمتشون کنه وبه بازماندگان صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۲
فقط خدا بهشون صبر بده سخته.
آخرین اخبار