8 آتش‌سوزی فراموش نشدنی تاریخ

در طول سال های متفاوت آتش سوزی های بسیار زیادی رخ داده است و برخی از آن ها بسیار بزرگ و معروف بوده اند. این آتش سوزی ها گاهی سرنوشت یک ملت را تغییر داده اند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، آتش سوزی همیشه ترسناک بوده است و در صورت بزرگ بودن می تواند تلفات بسیار زیادی را نیز به جا گذراد. همچنین به غیر از آسیب های جانی، خسارات مالی بسیار زیادی را نیز وارد می کند. در این مطلب به برخی از  آتش سوزی های معروف دنیا اشاره می کنیم.

** بوستون



در سال 1872 یکی از بزرگترین آتش سوزی های تاریخ و البته پرهزینه ترین آتش سوزی که در طول تاریخ آمریکا رخ داده است به وقوع پیوست. در این آتش سوزی که جنوب منطقه بوستون را فرا گرفت مناطق کاری و تجاری این شهر سوخته و بسیاری از سرمایه های مردم از بین رفت. این باعث شد تا فقر بخش اعظمی از شهر را فرا بگیرد. بسیاری از مردم شغل خود را از دست دادند و عده ای نیز دیگر حتی خانه برای زندگی کردن نداشتند. از آن پس شهر بوستون به آتش نشانی و ایستگاه های قابل قبول مجهز شد. در این آتش سوزی 776 ساختمان نابود شد.

** لندن



پایتخت انگلستان تا به حال چندین بار در آتش سوخته است و تلفات بسیاری بر جای گذاشته است اما در سال 1666 بار دیگر این شهر آتش گرفت ولی تفاوتی بسیار خاص با دیگر آتش سوزی ها داشت. این آتش سوزی تنها 6 نفر را به کام مرگ کشاند و حتی 90 درصد شهر را نیز نابود کرد. این آتش سوزی که به خاطر فراموش کاری یک شاگرد نانوا درخاموش کردن تنور رخ داد باعث شد تا تمام جوانب طاعون از بین برود و مردم بار دیگر شهر را روی یک محیط کاملا پاک ساختند. این آتش سوزی کمک بسیاری به علم کرد از این رو خیلی خرابی های آن به چشم نیامد.

** شیکاگو



شاید یکی از فراموش نشدنی ترین آتش سوزی های تاریخ در شیکاگو رقم خورده باشد جایی که درسال 1871 به دلیلی نامعلوم بیشتر شهر نابود شد. در آن زمان 17 هزار ساختمان از بین رفت و باعث شد تا 90 هزار نفر بی خانمان شوند. شهر شیکاگو پس از این حادقه دچار مشکلات بسیاری شد و زمستان سختی نیز در همان سال به مردم بی خانمان رسید. تنها شانسی که مردم این شهر داشتند سرعت کم آتش در گسترده شدن بود زیرا تنها 300 نفر به دام آتش افتاده و جانشان را از دست دادند. این آتش سوزی همچنین باعث شد تا شهری مدرن بر روی شهر قدیمی ساخته شود.

** رم



شاید کمتر کسی باشد که داستان آتش سوزی رم را نشنیده یا مطلبی در مورد آن نخوانده باشد. در میان داستان ها کتاب ها گفته می شود نرون پادشاه روم باستان این شهر را به آتش کشید تا در غروب آفتاب بتواند آهنگ غمگین بنوازد اما این موارد هیچگاه ثابت نشده است و در کتاب های اصلی تاریخ نیز اشاره به آن ها نشده است. به هر حال این پادشان خونخوار تصمیم گرفت این آتش را راهی برای از بین بردن مذهبیان مسیحی کند و افراد بسیاری را در آتش سوزاند. گفته های تاریخی حاکی از ان است که این آتش سوزی برای مدت 5روز و نیم شهر را سوزاند و بیش از نیمی از شهر را کاملا با خاک یکسان کرد.

**سانفرانسیسکو

یکی از بزرگترین آتش سوزی های دنیا در سال 1906 و در سانفرانسیسکوی امریکا رخ داد. این آتش سوزی بیش از 25 هزار ساختمان در 490 بلوک را بلعید و تلفات بسیار زیادی نیز از خودش به جای گذاشت.



آمار کشته شدگان در این آتش سوزی در حدود سه هزار نفر بود و علت آن نیز انسان و طبیعت شناخته شد. پس از اینکه یکی از سنگین ترین زمین لرزه ها در تاریخ آمریکا در این شهر رخ داد آتشی به وجود آمد و پس از آن به علت از بین رفتن منابع آب و کم تجربه بودن آتش نشان ها این حادثه گسترش پیدا کرد و نیمی از شهر را از بین برد.

**ویسکانسین

درست در همان موقع که آتش بزرگی در "شیکاگو" به وجود آمده بود، 100 ها کیلومتر دورتر آتش بزرگتری در حال شعله ور شدن بود که عده بسیار کمی از آن با خبر بودند. این آتش سوزی که یکی از مرگبارترین حوادث در تاریخ آمریکا شناخته می شود در یکی از مناطق آمریکا به نام "ویسکانسین" رخ داد و در آن بیش از سه هزار و 500 نفر جان خودشان را از دست دادند.



در این حادثه بیش از 1700 نفر از اهالی روستای پشیتگو در آتش سوختند و هیچگاه بقایای ان ها پیدا نشد. عده ای هم که در حال فرار از آتش بودند به رودخانه رفتند و برخی نیز در آن غرق شدند.

**هالیفکس

این اتش سوزی با اینکه وسعت بسیار زیادی داشت اما چون در دوران جنگ اتفاق افتاد خیلی کسی از ان با خبر نشد. این آتش سوزی در یکی از جزیره های کانادا رخ داد. این در حالی است که این اتفاق به عنوان بزرگترین حادثه اتفاق افتاده به دست بشر شناخته می شود.



اتفاق زمانی رخ داد که یک کشتی باری در اسکله این شهر برای بارگیری مهمات پهلو گرفت و پس از پر شدن بر اثر اشتباه های انسانی این مهمات ها که تخمین زده می شود بیش از 3 تن بوده اند منفجر می شوند. در این حادثه بیش از  هزار نفر کشته و نزدیک به 9 هزار نفر دیگر نیز مجروح می شوند. همچنین نیمی از شهر نیز در این آتش سوزی از بین رفت.

**توکیو

اتش سوزی توکیو نیز علتی مانند سانفرانسیسکو داشت و همه چیز دست به دست هم داد تا این فاجعه به وجود آید. یک زلزله بسیار قوی آن هم در زمان ناهار که بسیاری در حال اشپزی بودند رخ داد این باعث شد تا آتش خیلی سریع رشد کند. همچنین تسونامی حاصل از زلزله نیز مزید بر علت شد و تلافت بیشتری را به جای گذاشت.



بر اساس آمارها بیش از 142 هزار نفر در این حادثه آتش سوزی جان خودشان را از دست دادند و همچنین با تخریب شدن 570 هزار خانه نزدیک به 1.9 میلیون نفر نیز بی خانمان شدند. این حادثه به عنوان یکی از بزرگترین فجایع در تاریخ ژاپن و دنیا به شمار می رود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
ناشناس
۰۲:۳۲ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
بدان همیشه پشت علتی ٬ معلولی است .هیچ چیزوحرکتی بدون علت نیست.
Kazakhstan
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۱ مهر ۱۳۹۲
من که باور نمیکنم یه نون وایی بتونه 90 درصد شهر رو داغون کنه نه میتونه؟ این دیگه چه شهر لهی بوده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۲
حیف.
Iran (Islamic Republic of)
م ر
۱۷:۳۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۲
چرا بیشترش تو امریکاس؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۰۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۲
حیف.
Iran (Islamic Republic of)
سهند
۱۳:۲۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۲
سلام خیلی جالب بود
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۲:۴۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۲
شما اتش سوزی رم را گفتید ولی اتش سوزی تخت جمشید یا کتابخانه بزرگ هخامنش که به دست اسکندر سوخته شد را نگفتین وقتشه یکم به یاد بیاریم قبل از مسلمان بودن ایرانی و از نسل اریایی بودیم با یه تمدن پر از افتخار
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۱:۱۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۲
خدا نصیب گرگ بیابون نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۲
جالب بود
یکی دیگر از این آتش سوزی ها در رم باستان و در زمان پادشاه ستمگر نرون بود
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۲۲:۱۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۲
جالب بود ولی امیدوارم هیچ جای دنیا اتش سوزی نشود