افخم در نشست خبري:

هیچ پيش‌شرطی را براي حضور در ژنو 2 نمي‌پذيریم/ منتقدان داخلي، دلسوزان نظام هستند

سخنگوي وزارت خارجه کشورمان گفت: معتقديم منتقدان، دلسوزان نظام هستند، بنابراين ناقدان دلسوز را جزو بدخواهان اعلام نمي‌کنيم و در اين خصوص تفکيک قائليم و اميدوار هستيم با اجماع ملي در اين مذاکرات به نتيجه برسيم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "مرضيه افخم" سخنگوي وزارت خارجه کشورمان در نشست خبري امروز خود با خبرنگاران، با بيان اين مطلب که ديدار کارشناسان ايران و 1+5 با فاصله زماني قبل از مذاکرات آينده در ژنو برگزار مي‌شود، اظهار داشت: بايد متن اين مذاکره به مقامات عالي رتبه کشورهاي طرف مذاکره ارسال شود و پس از آن مذاکرات با زمانبندي مشخص صورت مي‌پذيرد.
 
وي تصريح کرد: مذاکرات ايران و 1+5 به طور کامل با مقامات عالي کشور هماهنگ شده و اين هماهنگي از طريق جناب رئيس جمهور با مقام معظم رهبري انجام مي‌شود، البته سياستگذاري‌ها و تصميم گيري‌ها در شوراي عالي امنيت ملي انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وضعیت روابط تهران و اوتاوا نیز گفت: با توجه به نامشخص بودن مناسبات سیاسی در آینده نزدیک و برای روانسازی مکاتبات سیاسی، یادداشت‌هایی بین نمایندگی‌های ایران و کانادا در سازمان ملل رد و بدل شد و جمهوری اسلامی موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا اعلام کرد و حفاظت از اموال و منافع دو کشور و انجام مکاتبات سیاسی بر این اساس صورت می‌گیرد.

وی در خصوص سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران نیز گفت: آقای اخضر ابراهیمی برای رایزنی در خصوص مباحث مربوط به بحران سوریه دیدارهایی در منطقه داشت و قرار است اول هفته آینده با سفر به تهران با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کند.

*مذاکرات را نبايد در چارچوب بحث‌هاي جناحي تلقي کرد
 
افخم اظهار داشت: مذاکرات را نبايد در چارچوب بحث‌هاي جناحي تلقي کرد، البته حرکت‌هاي کلان هميشه موافق و مخالف دارد، اما همگي به دنبال تامين منافع ملي هستند و نقدها بر اين اساس صورت گرفته است.
 
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: دولت با سعه صدر نقدها را مي‌شنود و فضا به سوي اجماع ملي پيش مي‌رود و بهترين موضع در برابر مذاکره کنندگان اجماع ملي است، اما راه بر نقد بسته نيست.
 
افخم بيان داشت: نقد بايد واقع بينانه و نه براساس خوشبيني و افراط مطرح شود و در اين مسير به واقع بيني و صبر نياز داريم.

* ايران وجود پيش شرط براي حضور در نشست ژنو را نمي‌پذيرد
 
وي اظهار داشت: درباره نشست ژنو 2 خبرسازي‌هاي متفاوتي انجام شده اما ايران خواهان حل و فصل بحران سوريه از طريق راه حل سياسي است، به همين خاطر ايران وجود پيش شرط براي حضور در اين نشست را نمي‌پذيرد.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره آخرين وضعيت ديپلمات ربوده شده ايران در يمن گفت: طبق آخرين اطلاعات ديپلمات ربوده شده ايران در يمن اوضاع جسماني خوبي دارد، اما از دولت يمن برطبق کنوانسيون‌هاي کنسولي مي‌خواهيم که به مسئوليت‌هاي خود عمل کند و هيئت‌هاي پيگيري اين مسئله را دنبال مي‌کنند.

وي ادامه داد: ما با حساسيت اين مسئله را پيگير هستيم و تماس‌هايي هم با دولت يمن داشته‌ايم لذا دقيقا جزئيات کار را دنبال مي‌کنيم و اميدواريم اين اقدامات به آزادي ديپلمات کشورمان ختم شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد انصراف عربستان از شوراي امنيت سازمان ملل اظهار داشت: در اين خصوص اخباري منتشر شده مبني بر اينکه عربستان انصراف خود را اعلام کرده است لذا اين تصميمي است که در چارچوب مسائل سياسي و دولت سعودي انجام شده و قطعا در راستاي منافعشان است.
 
وي افزود: ما نسبت به سياست‌هاي دوگانه در شوراي امنيت سازمان ملل نظرات خود را بيان کرديم.

*اقدامات تجاوزگرايانه رژيم صهيونيستي را محکوم و اعتراض خود را اعلام کرديم

افخم در مورد اقدام صهيونيست‌ها در تخريب مقدسات اديان و دين اسلام اظهار داشت: اين اقدامات تجاوزگرانه از سوي اين رژيم جعلي ادامه دارد و ما ضمن محکوم کردن، اعتراض خود را بيان کرديم و همچنين مجامع بين المللي را نسبت به اين موضوع حساس کرده‌ايم.
 
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: اميدواريم با همکاري مجامع بين المللي و سازمان همکاري‌هاي اسلامي اقدامي جهت توقف اين روند صورت گيرد.
 
افخم در مورد مذاکرات ايران و آژانس تصريح کرد: مذاکرات کارشناسي در 6 آبان مقرر شده است و برنامه‌ها براساس تماس‌هايي که با دفتر کاترين اشتون صورت مي‌گيرد چيده خواهد شد لذا در همين راستا گروه کارشناسي علمي، هسته‌اي و تحريم در مذاکرات حضور خواهند يافت.
 
وي افزود: در همين راستا با نهادها و مراجع رسمي نسبت به اين مسئله تماس گرفته شده و کارها آغاز شده است تا نفرات کارشناسي در خصوص تحريم‌ها و مسائل ديگر تعيين شود و بعد از انجام مراحل اصلي گروه کارشناسي اعلام مي‌شود.
 
وي در ادامه با اشاره به بازگشايي دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در ايران اظهار داشت: تاثير ارتباطات با جمهوري اسلامي ايران ديدگاه‌ها در مورد کشورمان براي حل و فصل مسائل منطقه‌اي که پيش از اين مورد توجه مجامع بين المللي بوده اکنون با بازگشايي دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا مطرح شده است، در صورتي که اين اقدام رسما مطرح شود بعد از بررسي جمع بندي‌ها اعلام خواهد شد.

*فراهم شدن بستري در جهت رفع تحريم‌ها/ مذاکرات سازنده است
 
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ايران و 1+5 در ژنو بيان کرد: در پايان مذاکرات دوطرف نظرات خود را اعلام کردند که اينها حاوي نظر مشترک بود بنابراين بايد گفت اکنون مسيري براي انجام گفتگوها در حال شکل‌گيري است و براين اساس بستري براي يافتن راه حل جهت رفع اختلافات فراهم مي‌شود، بنابراين مابه صورت واقع بينانه با موضوع برخورد مي‌کنيم و از اين جهت مذاکرات سازنده است.
 
وي افزود: ما اميدواريم مذاکرات با اراده سياسي و جديت هرچه بيشتر تداوم يابد و حقوق مسلم ايران در فناوري هسته‌اي حفظ شده و درنهايت به سمت لغو تحريم‌ها پيش رويم.

افخم تاکيد کرد: نقشه راه و صحنه بايد کاملا تعريف شود و هدف مشترک نيز حفظ شود و گامهاي اول و آخر تعيين شود و طرفين مذاکرات مبتني بر يک برنامه تنظيم شده گام بردارند، بنابراين ما مي‌خواهيم باهوشياري دوطرف و بدون حاشيه‌سازي اين مسير طي شود.

*بدخواهاني هستند که مايل رسيدن به توافقات ميان ايران و 1+5 نيستند
 
وي افزود: در هر حال بدخواهاني هستند که خواهان رسيدن به توافقات ميان ايران و 1+5 نيستند و در همين راستا رژيم غاصب صهيونيستي تبليغات و فرافکني‌هاي خود را آغاز کرده و ما اميدواريم اين مسير بدون مشکلات و در يک فضاي سالم ادامه يابد و اين مهم نيازمند مصون نگهداشتن مسير از سوي طرف مقابل و اراده جدي آنها است.

*تعيين کاردار غير مقيم به منظور احياي روابط/ معرفي کارداران تا 8 روز آينده
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد از سرگيري روابط ايران و انگليس و مسئله کاردار غير مقيم اظهار داشت: پيرو مذاکرات وزراي خارجه و تماس دو کشور تفاهم شد که بحث تعيين کاردار غير مقيم به منظور احياي روابط تنظيم شود.
 
افخم ادامه داد: کارداران غير مقيم ظرف 8 روز آينده معرفي مي‌شوند و طي يک پروسه فوري اين مهم انجام مي‌شود.
 
وي تصريح کرد: کارداران غير مقيم در پايتختژ‌ها مستقر نمي‌شوند و درتردد خواهند بود، بنابراين براساس اين مهم سفارتخانه‌ها بازگشايي مي‌شود و بحث حافظ منافع پايان مي‌يابد و تهران و لندن روابط خود را از سر مي‌گيرند، بنابراين با تردد کاردارها بازگشايي سفارت‌ها را خواهيم داشت.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد کنفرانس ژنو 2 و برخي تحليل‌هاي غير واقعي در مورد حمايت‌هاي ايران از سوريه گفت: به نظر مي‌آيد اين اظهارات غير واقع بينانه است، چرا که جريان‌هاي مخالف، مداخله‌هاي خارجي، حمايت از تروريست‌ها، بحران سوريه را شکل داد و تداوم مداخله‌هاي خارجي و حمايت از معارضين اين مشکلات را پيچيده کرد.

وي افزود: ما اميدواريم موضوع با واقع بيني انجام شود و مشکلات فرافکني نشود و بحران به سمت حل آن پيش رود.

* ايران در حل بحران سوريه نقشي سازنده دارد
 
افخم تاکيد کرد: ايران در حل بحران سوريه نقشي سازنده دارد و در روندهاي تعيين شده خواهان يک مسير سوري_ سوري با خواست و اراده ملت اين کشور است.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي درمورد مذاکرات ژنو و اظهارات "وندي شرمن" در مورد دي ان اي ايرانيان اظهار داشت: مذاکرات هسته‌اي مذاکراتي است که طرفين بايد با هوشمندي سلامت فضاي مذاکرات را حفظ کنند و از بحث‌هاي غير مرتبط خودداري کنند و اگر دقت اظهارات سياسي خانم شرمن مشابه برخي از مباحث اينگونه باشد بايد به اظهارنظرهاي آنها تعجب کرد.

*آزادي دارايي‌هاي بلوکه شده ايران از سوي غربي‌ها به طور رسمي اعلام نشده است

افخم در مورد انتشار اخباري مبني بر آزاد شدن دارايي‌هاي بلوکه شده ايران در غرب بيان کرد: متعاقب پايان مذاکرات ژنو برخي خبرها در رسانه‌هاي غربي منتشر شد مبني بر اينکه غرب مي‌خواهد دارايي هاي ايران را آزاد کند که بايد گفت اينها مطالب رسانه‌اي است و از هيچ کانال سياسي رسما اعلام نشده و اگر از کانالهاي سياسي اعلام شود ما بررسي مي‌کنيم و دراين خصوص پاسخ خواهيم داد.
 
سخنگوي وزارت امورخارجه در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه فشار تحريم‌ها ايرانيان را به پاي ميز مذاکره کشانده است، گفت: متاسفانه چنين تحليل‌هايي غير واقعي است و اين مسئله يک نشانه روشن دارد که جهانيان به خوبي آنرا مشاهده کردند و آن هم مشارکت بالاي مردمي در 24 خرداد و خلق حماسه سياسي بود.
 
وي افزود: حضور پرشور مردم پاسخي بود به اينکه تحريم‌ها کارايي ندارد و ملت ايران هوشمندانه نسبت به تداوم حمايت از سياست‌هاي کلي و اصلي نظام پايبند هستند و اين پيام مهم انتخابات بود و اميدواريم اين تحليل غيرواقعي کنار گذاشته شود و سياست فشار در مذاکره عملا مورد تداوم قرار نگيرد.

*تحريم‌ها به تغيير سياست در کشورمان منجر نشد

افخم تاکيد کرد: ما فکر مي‌کنيم اين تحليل واقعي نيست بنابراين بايد گفت هيچ تغييري در مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران رخ نداده و تحريم‌ها به تغيير سياست در کشورمان منجر نشده است.

وي در ادامه با اشاره مجدد به تغيير کاردار غير مقيم بيان کرد: تعيين کاردار غير مقيم و تنظيم استقرار آنها اولين گام براي بازگشايي سفارتخانه‌هاست و به تدريج در اقداماتي گام به گام روند توسعه روابط شکل خواهد گرفت.

*ديوار بي اعتمادي بين ايران و آمريکا ديوار قطوري است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد تغيير در شعار "مرگ بر آمريکا" اظهار داشت: شعار مرگ بر آمريکا برخاسته از احساسات عميق ملت ايران نسبت به اقدامات دولت‌هاي مختلف آمريکايي است و ديوار بي اعتمادي بين ايران و آمريکا ديوار قطوري است.
 
وي افزود: شعار مرگ بر آمريکا برخاسته از عمق احساسات ملت ايران است و تغيير در آن نيازمند برداشته شدن گامهاي اساسي و اتخاذ سياست جديد و جدي از سوي آمريکاست و بسياري از مقامات آمريکايي در اين خصوص نظرات خود را اعلام کردند و بايد گفت تغيير شعار را نمي‌توان به ملت ايران ديکته کرد و به اين شکل تغيير نخواهد کرد.
 
افخم در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا جمهوري اسلامي ايران در صورت تشکيل دولت انتقالي در سوريه از دولت جديد حمايت خواهد کرد يا خير؟ تصريح کرد: آنچه مهم بوده اين است که دولت سوريه با انتخاب مردم روي کار آمده و با انتخاب خودشان در اين خصوص تصميم گرفته مي شود، بايستي راهکاري براي حل بحران سوريه در نظر گرفته شود که براساس نقش مردم و حق آنها باشد.
 
وي افزود: راهکار سوري_ سوري که به نتيجه مي‌رسد و راهکارهاي از پيش تعيين شده و بدون نقش مردم در صحنه عمل نشان داده شده که به نتيجه نمي‌رسد و اميدواريم راهکارها با تعيين وزنه‌ها و نقش مردم تعيين شود.

*تاکيد بر حفظ مذاکرات از آسيب‌ها و بدخواهان/ تعامل مناسب مجلس و دولت در روند مذاکرات

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر نمايندگان 1+5 بعد از مذاکرات به تل آويو اظهار داشت: اين اقدام در تداوم اقدامات و مذاکرات قبلي نيز انجام شده و ما نسبت به حفظ مذاکرات از آسيب‌ها و بدخواهان تاکيد داريم و اميدواريم با هوشياري مسير اين مذاکرات طي شود.
 
وي افزود: ما اميدواريم با هوشياري طرف مقابل اين دخالت‌ها تاثيري بر روند مذاکرات نگذارد.
 
افخم در مورد تصميمات دولت در خصوص روند مذاکرات و پرونده هسته‌اي تصريح کرد: در اين راستا تعامل خوبي بين دولت و مجلس وجود دارد، رياست محترم مجلس شوراي اسلامي در جريان روند مذاکرات هستند و از طريق سيستم داخلي مطالب به نمايندگان منتقل مي‌شود و اين تماسها فضايي را براي نمايندگان ايجاد کرده است.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد بررسي پروتکل الحاقي بيان کرد: در خصوص پروتکل الحاقي تصميم در دست مجلس شوراي اسلامي است که متناسب با روند مذاکرات و پيشرفت مباحث تصميم گيري خواهند کرد.

*به داشتن روابط خوب با کشورها خصوصا حوزه خليج فارس تاکيد داريم
 
افخم در مورد روابط ايران و عربستان اظهارداشت: سياست تعامل سازنده، سياستي فراگير براي همه کشورهاست و در عين حال ما به داشتن روابط خوب با کشورها خصوصا حوزه خليج فارس تاکيد داريم.
 
وي ادامه داد: اين مهم با جديت در دولت يازدهم دنبال مي‌شود و روابط با بسياري از کشورها هم قدمت و هم از مشترکات خوبي برخوردار است و وزارت خارجه در اين چارچوب تقويت تماس ها، افزايش مراودات با کشورها خصوصا کشورهاي حوزه خليج فارس را در نظر دارد.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: اميدواريم فضاي مناسبي براي افزايش ارتباطات و حرکت به سمت تامين امنيت منطقه‌اي به وجود آيد.
 
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا "دکتر روحاني" براي سفر به عربستان برنامه‌اي دارند؟ افزود: فعلا چنين برنامه‌اي در دستور کار نيست.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد مکالمه تلفني رئيس جمهوري کشورمان با اوباما و تاثير آن بر روابط باديگر کشورها گفت: روابط ايران با کشورهاي مختلف مبتني بر تعامل سازنده است و اين تعامل با همه کشورها بجز رژيم صهيونيستي انجام مي‌شود و هر شائبه‌اي هيچ گونه ارتباطي با تقويت مناسبات ما با حوزه‌هاي ديگر ندارد.

وي افزود: ايران تقويت مناسبات با کشورهاي مختلف را دنبال مي‌کند و طبعا نبايد اين تفسير را تعميم دهيم که مناسبات با يک کشور خاص بر روابط با ديگر کشورها تاثير خواهدگذاشت. در همين راستا، آمريکاي لاتين فضاي خوبي را براي تقويت ارتباطات ايجاد کرده است.
 
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد وضعيت افراد بازداشت شده در مالزي بيان کرد: متاسفانه تعدادي از اتباع ما در اين کشور در شرايطي قرار گرفته‌اند که احکام قضايي براي آنها صادر شده، در همين راستا سفارت ايران پيگير موضوع است و ملاقات‌هاي کنسولي را دنبال کرده است.

*هموطنان ما قوانين مربوط به هر کشور را رعايت کنند

وي ادامه داد: ما بحث قضايي و يک تفاهم نامه استرداد را دنبال مي‌کنيم که چارچوب اوليه در حال شکل‌گيري است که در صورت اجرا اين افراد دوره اجراي حکم خود را در کشورمان ادامه مي‌دهند لذا اميدواريم که اين مسائل تکرار نشود و هموطنان ما قوانين مربوط به هر کشور را رعايت کنند.
 
افخم افزود: سفارت ما در حال پيگيري اين موارد است و رسانه‌هاي ما نيز بايد نسبت به اطلاع رساني در خصوص کشورهايي که ايرانيان سفر مي‌کنند، اقدام کند و ما پيگيري‌هاي حقوقي‌ را در خصوص مشکلات انجام مي‌دهيم.
 
افخم در مورد پرونده ديپلمات سعودي که در صحنه تصادفي منجر به کشته شدن يک شهروند شد، اظهار داشت: طبق آخرين اطلاع براساس حکم قضايي ديه‌اي تعيين شده و آنها از شکايت خود صرف نظر کردند و پذيرفتند ديه را دريافت کنند و لذا از نظر مراجع قضايي پرونده بسته شده است.
 
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص گمانه زني‌هايي در مورد مذاکرات ژنو اظهار داشت: مطالب رسانه‌اي و گمانه زني‌هاي انجام شده نه در شکل و نه در محتوا با طرح ايران ارتباطي ندارد و طبيعي است که در اين راستا بدخواهاني وجود دارند که خواهان لطمه زدن به مذاکرات هستند و سعي دارند به اعتقاد ملت ايران به تيم هسته‌اي خدشه وارد کنند.
 
 وي افزود: ما در بخش رسمي مواضع خود را اعلام مي‌کنيم و در بخش محرمانه نيز جنس دستگاه ديپلماسي و عدم انتشار اين مسئله مهم يک پيوند ذاتي دارد، چرا که مذاکراتي در اين سطح و در چينن موضوع هسته‌اي از جنسي است که بايستي تدابير ويژه‌اي نسبت به عدم انتشار و حفظ آن صورت گيرد، البته اعلام عدم انتشار را نبايد امري غير مترقبه اعلام کرد و قطعا در زمان خاص خود اطلاع رساني در اين خصوص نيز براي افکار عمومي انجام مي‌شود.
 
افخم ادامه داد: مسئولين عالي نظام در جريان تمام امور مربوطه هستند و جاي هيچ گونه نگراني نيست و مواضع اصولي نظام حفظ مي‌شود و هيچ خط قرمزي مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

*ايران در مذاکرات به دنبال بازي برد - برد است/ منتقدان، دلسوزان نظام هستند
 
سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: ايران در اين مذاکرات به طور جدي و براساس يک اراده جدي و سياسي وارد شده و به دنبال يک بازي برد_ برد است و در همين راستا خيلي‌ها نمي‌خواهند اين بازي برد_ برد شکل گيرد چرا که يک سر آن لغو تحريم‌ها و سر ديگر آن رفع نگراني‌هاست.
 
افخم در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه طرفين مذاکره پس از مذاکرات اعلام کردند اختلافاتي وجود دارد و اينکه آيا بدخواهان نسبت به مذاکرات در داخل کشور نيز وجود دارند؟ اظهار داشت: ما هشدار داديم که طرف مقابل سلامت مذاکرات را حفظ کند و در داخل ايران نيز معتقديم منتقدان، دلسوزان نظام هستند و اميدوار هستيم در چارچوب منافع ملي به حمايت خود ادامه دهند، بنابراين ناقدان دلسوز را جزو بدخواهان اعلام نمي‌کنيم و در اين خصوص تفکيک قائليم و اميدوار هستيم با اجماع ملي در اين مذاکرات به نتيجه برسيم.

افخم در خصوص اختلاف در مذاکرات تصريح کرد: اختلافات زيادي وجود دارد، در بعضي موضوعات اختلافات عميق است و دوطرف بايد براي تشکيل يک چارچوب نزديک مي‌شوند و اظهارخوشبيني از سوي مذاکره کنندگان نشانگر اين است که فضا براي مذاکرات جدي شکل گرفته است.
 
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفرخالد مشعل به تهران اظهار داشت: ما هم در اين خصوص خبرها را ديده‌ايم، اما آنچه که مسلم است مناسبات ايران با گروههاي مقاومت براساس اصول و حمايت از حقوق ملت فلسطين است و درخصوص اين سفر هم بيش از اخبار رسانه اي خبري وجود ندارد.
 
وي در ادامه در خصوص بهبود روابط ايران و آمريکا و تاثير آن بر مسئله فلسطين اظهار داشت: در هرحال در اين خصوص ما شاهد يک تغيير لحن هستيم و نيازمند تغيير رفتار از سوي طرف مقابليم، آنچه مسلم است اين است که سياست‌هاي اصولي ايران تغيير نکرده و حمايت از حقوق ملت فلسطين و مقاومت جزو اصول سياست خارجي ايران است و هيچ گونه تغييري در اين خصوص شکل نگرفته و اميدواريم ملت فلسطين بتواند به حقوق مسلم خود برسد.
 
افخم در پايان در مورد فرافکني‌هاي رسانه‌هاي تجزيه طلب جمهوري آذربايجان عليه ايران خاطرنشان کرد: پيش از اين نيز اعلام کرديم مناسبات ايران و جمهوري آذربايجان مبتني بر مشترکات زيادي در حوزه‌هاي مختلف است و اين مسئله خدشه پذيرنيست چرا که اين مشترکات در حوزه‌هاي مردمي وجود دارد و اميدواريم براي چنين حرکاتي هوشمندانه تصميم گيرند و چيزي خلاف خواست مردم اين کشور صورت نگيرد. 

انتهاي پيام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار