گام به گام با مذاکرات ژنو/255

سخنگوی وزیر خارجه روسیه: طرف‌های مذاکره‌کننده به توافق نزدیک هستند

سخنگوی وزیر خارجه روسیه گفت: طرف‌های مذاکره‌کننده به توافق نزدیک هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران،  خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی در ژنو، دقایقی پیش با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود، به نقل از سخنگوی وزیر امور خارجه روسیه در لابی هتل اینترکانتیننتالنوشت : طرف‌های مذاکره‌کننده برای رسیدن به توافق نزدیک هستند.
 
اضافه می‌شود؛ هم‌اکنون نشست محمدجواد وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در حال برگزاری است.  
 
گفتنی است، جدیدترین دور مذاکرات هسته‌اي کشورمان با گروه 1+5، که از روز چهارشنبه (29 آبان‌ماه) در ژنو کلید خورده است، از صبح امروز در سطح معاونین ساعت 8:30 صبح به وقت ژنو (11:00 به وقت تهران) از سر گرفته شد.

دیدار سه جانبه وزیر امور خارجه ایران با همتای آمریکایی خود و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی آغاز شد که "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه همزمان با آغاز مذاکرات سه جانبه هتل محل مذاکرات را ترک کرد.

در همین راستا "مایکل مان"، سخنگوی "کاترین اشتون"، مذاکرات هسته‌ای در ژنو را "بسیار فشرده" توصیف کرد.

وی در مورد توافق احتمالی در مذاکرات گفت: نمی‌توانم تخمین بزنم که به توافق می‌رسیم یا خیر، نشست آتی اشتون و ظریف بسیار مهم خواهد بود.

سرگئي ريابکوف معاون وزير خارجه روسيه روز شنبه اعلام کرد: مسکو معتقد است عادلانه نيست مسئوليت عدم پيشرفت در مذاکرات با گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ايران، بر دوش این کشور انداخته شود.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با بخش نیم‌روزی خبر گفت: در ابتدای مذاکرات زودتر به جلو می‌رفتیم اما هم‌اکنون به موضوعاتی رسیدیم که دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و کار را بسیار دشوار کرده و نیاز به تامل بیشتری دارد.


"سید عباس عراقچی"، مذاکره‌کننده ارشد ایران، نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، در مورد روز چهارم مذاکرات گفت: مذاکرات سخت و نفس‌گیر است.

وی افزود: وزرای خارجه آمده‌اند، امیدوارم برای تصمیم‌گیری‌های سخت آماده باشند.

این در حالی است که هم‌زمان با آغاز دیدار دو جانبه ظریف و اشتون، مذاکرات گروه 1+5 در سطح معاونین ساعت 10:20 دقیقه به وقت ژنو پایان یافت.

همچنین دقایقی پیش نشست وزیر امورخارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید.

از سوی دیگر "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا با "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، "لوران فابیوس" و "سرگئی لاوروف" وزرای خارجه فرانسه و روسیه دیدار کرد.

اضافه می‌شود "جان کری"، "لوران فابیوس"، "گیدو وستروله" و "وانگ‌ئی" و "ویلیام هیگ" وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان، چین و انگلیس برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 وارد هتل اینتر کانتیننتال شدند.

شبکه تلويزيونی "يورونيوز" نیز در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو يادآور شد برای اولين بار حق غنی‌سازي اورانيوم در خاک ايران، در طرح توافق موقت شش ماهه و قابل تمديد، پيش‌بينی شده است.

"ویلیام هیگ"، وزیر خارجه انگلیس در جمع خبرنگاران و در بدو ورود به هتل گفت: مسائل مشابهی نسبت به دو هفته قبل وجود دارد که باید بررسی شود.

وی افزود: وزرای خارجه به این دلیل به ژنو آمده‌اند که با مشورت خود روند مذاکرات را سرعت ببخشند.

هیگ تاکید کرد: باقی‌مانده روند مذاکرات دشوار است.

وی اظهار داشت: اختلافات کوچکی وجود دارند که البته بسیار مهم هستند، قدرت‌های جهانی از روند مذاکرات با ایران حمایت می‌کنند.

هیگ در ادامه ادعا کرد: در صورتی توافقی صورت خواهد گرفت که به نگرانی‌های ما پاسخ داده شود، با کشورهای دیگر و عربستان هم در ارتباط هستیم و نگرانی آن‌ها را درک می‌کنیم.

وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعایی بی‌اساس گفت: برنامه هسته‌ای ایران بزرگ‌ترین تهدید برای خاورمیانه است.

از سوی دیگر "مایکل مان" سخنگوی کاترین اشتون  از دیدار مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا با "جان کری" و "لوران فابیوس" صبح امروز در ژنو خبر داد.

"سرگئی ریابکوف"، معاون وزير امور خارجه روسيه که در مذاکرات حضور دارد ، اعلام کرده که گروه 1+5 و ايران به توافق خيلي نزديک شده‌اند، اما اين امر کاملا  قطعی نيست.

"گیدو وستورله"، وزیر امور خارجه آلمان نیز در جمع خبرنگاران گفت: شانس واقعی برای توافق وجود دارد اما کار زیادی برای انجام دادن داریم.

"وانگ ئی" همچنین اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به مرحله آخر رسیده است.

همزمان با ورود وزرای خارجه کشورهای 1+5 به ژنو، شرایط امنیتی در هتل اینتر کانتیننتال افزایش یافت.

از سوی دیگر "سید عباس عراقچی"، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: حصول توافق میان ایران و 1+5 نزدیک است اما همچنان بر سر دو، سه مورد اختلاف نظر وجود دارد.

اضافه می‌شود"سرگئی لاوروف"، وزير امور خارجه روسیه، در ديدار با محمد‌جواد ظريف، همتاي ايراني خود در ژنو گفت: براي اولين بار ايران و 1+5 فرصتی واقعی برای توافق دارند.

همچنین " لاوروف" وزیر‌امور خارجه روسیه روز گذشته وارد ژنو شده است.

از سوی دیگر هیگ در صفحه تویتر خود اعلام کرده برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای عازم ژنو خواهد بود.

این در حالی است که وزیر امورخارجه چین صبح امروز پکن را به مقصد ژنو جهت حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ترک کرد.

گفتنی است، "سید عباس عراقچی" و هیئت فرانسوی شب گذشته در ادامه مذاکرات ایران و 1+5 دیدار دوجانبه برگزار کردند.

"سید عباس عراقچی" و "مجید تخت روانچی"، مذاکره‌کنندگان ارشد ایران قبل از این نشست با "وندی شرمن"، مذاکره کننده ارشد آمریکا دیدار کردند.

در حالی که مذاکرات ایران و 1+5 تا پاسی از شب گذشته ادامه داشت، وزیر امور خارجه ایران با همتای روسی و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان شب گذشته درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5، گفت: به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم، در حالی که امروز پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته است اما بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یک دیپلمات غربی مبنی بر اینکه کشورهای 1+5 حق ایران را در غنی‌سازی اورانیوم پذیرفته‌اند، خاطرنشان کرد: نه تایید و نه تکذیب می‌کنم زیرا مذاکرات هنوز نهایی نشده است.

محمدجوادظریف وزیرامور خارجه کشورمان روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات میان ایران و 1+5 گفت: دیروز راجع‌ به یک سری موارد توافق داشتیم به همین دلیل به مسائلی پرداختیم که درباره آن توافق نداشتیم و این امر طبیعی بود چرا که در آن مقطع نیاز بود هماهنگی‌های بیشتری میان هیات‌ها و پایتخت‌های این کشورها صورت بگیرد.
 
در جریان گفتگو‌های میان ایران و 1+5 "سرگئی ریابکوف"، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در گفتگو با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو مبنی بر اینکه آیا امکان توافق در این دور از مذاکرات وجود دارد گفت: امکان توافق وجود دارد اما هنوز نهائی نشده است.

گفتنی است  مجیدتخت‌روانچی عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 در پایان جلسه صبح روز گذشته هیئت ایرانی با اشتون گفت: در ادامه بحث‌ها، جلسه صبح خوب بود در عین اینکه کوتاه بود، مثبت بود.

همچنین مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در اظهارنظری درباره روند مذاکرات میان ایران و 1+5 اعلام کرده است: مذاکرات صبح امروز اشتون و ظریف مفید بوده و در حال حاضر اشتون در حال تشریح گفتگوها برای مدیران سیاسی گروه 1+5 است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری که روز دوم مذاکرات هسته‌ای ایران برگزار شد گفت: چین به ایفای نقش مثبت خود در مذاکرات هسته‌ای ایران برای دستیابی به نتیجه ای ایده آل و مطلوب ادامه خواهد داد.

همچنین "لوران فابيوس"، وزير امور خارجه فرانسه اعلام کرده اعضای گروه 1+5 با يکديگر متحد هستند و از مواضع فرانسه در گفتگوهای بين‌المللي بر سر برنامه‌های هسته‌ای ايران حمايت می‌کنند.

اضافه می‌شود، "محمد‌جواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان، هنگام ترک محل اقامت خود برای اولین دیدار کاری جمعه با کاترین اشتون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران، گفت: اگر خدا بخواهد و همکاری خوبی از طرف مقابل صورت بگیرد و طرف غربی حاضر شود حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد امکان رسیدن به توافق زیاد است. 

بر همین اساس، یک مذاکره‌کننده اروپایی حاضر در ژنو مذاکرات دو روز گذشته ایران و 1+5 را مثبت دانسته و اشاره کرد: تنها چهار یا پنج مورد اختلاف باقی مانده است که در حال بحث روی آن‌ها هستیم.

این در حالی است که سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده مذاکرات روز پنج‌شنبه "فشرده، اساسی، درباره جزئیات" و "در فضایی خوب" جریان داشت.

"مایکل مان" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو، در پاسخ سئوالی مبنی بر احتمال حصول توافق در این دور از مذاکرات گفت: باید منتظر باشیم و ببینیم چه پیش خواهد آمد، امروز گفتگوهای بسیار جدی را انجام دادیم.

وی همچنین در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام کرده مذاکرات تا زمانی که به نتیجه برسیم ادامه خواهد داشت.

مان ادامه داد: گفتگوهای کاترین اشتون و وزیر امور خارجه ایران سازنده و در سطح جزئیات بود.

سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرده کاترین اشتون در تلاش است تا شکاف‌های موجود در طرفین مذاکرات را برطرف کند اما در مذاکرات هر دو طرف باید به توافق برسند، بنابراین منتظرخواهیم بود ببینیم تا چه اتفاقی خواهد افتاد و تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق انجام خواهیم داد.

وی گفته تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در همین دور از مذاکرات ژنو به نتیجه برسیم و باید دید نتیجه این دور از مذاکرات چه خواهد شد.

مايکل مان، سخنگوی "کاترين اشتون"، در گفتگویی اعلام کرده هر توافقی با ايران اتفاقی خوب خواهد بود.

همچنین سید عباس عراقچی در گفتگو با خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به ژنو در پاسخ به ادعای طرف غربی که تنها 5 درصد از تحریم‌ها را برمی‌داریم، گفت: اگر آنها آمادگی دارند 5 درصد امتیاز بدهند، فقط 5 درصد هم بگیرند.

عضو تبم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 همچنین صبح روز پنجشنبه 30 آبان ماه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در وضعیت بسیار حساسی هستیم و در این مورد ارائه هرگونه جزئیاتی کلیات را خراب می‌کند.

وی با بیان اینکه غنی‌سازی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های مذاکرات است افزود: توافق ما منوط به وجود غنی‌سازی است و تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم وارد مذاکرات جدی نخواهیم شد.

عضو ارشد مذاکره‌کننده کشورمان خاطرنشان کرد: برای به دست آوردن اعتماد گذشته بایستی با صدا و موضع واحدی از سوی شش کشور مواجه شویم.

معاون وزیر امور خارجه درباره احتمال قطع شدن مذاکرات در این دور اظهار کرد: احساس نمی‌کنیم که مذاکرات بخواهد تمام شود و از این بابت احساس تهدید نمی‌کنیم. آنچه دردور قبلی اتفاق افتاد این بود که تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل بوجود آمد که تا آنها را رفع نکنیم وارد مذاکره جدی نمی‌شویم و امیدواریم بتوانیم در این مذاکرات اعتماد را بازسازی کنیم و وارد یک مذاکرات محتوایی شویم.

شایان ذکر است، پایگاه خبری روسیا الیوم در خبری اعلام کرد: در گفتگوی تلفنی ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود بحران سوریه و پرونده هسته‌ای ایران بررسی شد.

از سوی دیگر "کاترین اشتون" و گروه 1+5 جلسه‌ای برگزار کردند که در این جلسه اشتون، محتویات مذاکرات دوجانبه خود با ظریف را برای اعضای گروه 11+5 تشریح کرد.

روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو دور مذاکرات فشرده که بیش از  3 ساعت به طول انجامید شرکت کردند و قرار بود دور جدید ساعت 18 به وقت محلی آغاز شود که به دلیل طولانی شدن جلسه داخلی اعضای 1+5 به تعویق افتاد و در نهایت به صبح امروز موکول شد.

همچنین تاکید می‌شود: سفیر انگلیس در آمریکا گفته است: ظریف مذاکره‌کننده سرسختی است.

انتهای پیام/



برچسب ها: تهران ، رم ، ایتالیا ، وزیر خارجه ، ژنو ، چندجانبه ، جو ، بایدن ، روسای ، سازمان های ، بین المللی ، محرمانه ، ایران ، علی عراقچی ، عباس عراقچی ، سوئیس ، انگلیس ، مذاکرات ، هیئت ، معاون ، چین ، آلمان ، روسیه ، سابق ، دفاع ، ناهار ، حقوق ، دیپلماتیک ، پرونده ، افراط گرایی ، تحولات ، سوریه ، تروریسم ، گفتگو ، گردشگری ، بیروت ، حادثه ، هسته ای ، مذاکره کنندگان ، اجماع ملی ، روحیه ملی ، دولت ، اعتماد ملی ، آمریکا ، تیم آمریکایی ، رهبر انقلاب ، تیم مذاکره ، صالحی ، ظریف ، محمد جواد ، مایکل مان ، جلسه ، مقدماتی ، مشترک ، وندی شرمن ، آدام شوبین ، غنی سازی ، بیست درصد ، بمب اتم ، اسرائیل ، رژیم صهیونیستی ، خامنه ای ، یوکیا آمانو ، آژانس اتمی ، سازمان ملل ، نتانیاهو ، منابع غربی ، سنا ، کنگره ، موساد ، مدالیته ، پروتکل الحاقی ، اوباما ، کاترین اشتون ، سخنگو ، اتحادیه اروپا ، سعید جلیلی ، کره جنوبی ، منابع رسمی ، راکتور ، سانتریفیوژ ، آب سنگین ، اراک ، قم ، فردو ، نطنز ، کلاهک هسته ای ، چاک هیگل ، جان کری ، توافق احتمالی ، بسته پیشنهادی ، تحریم ، تحریم نفت ، ملاقات ، شهدا ، اورانیوم ، توییتر ، شهادت ، دیپلمات ، محرم ، عراقچی ، italy ، rome ، iran fm ، geneva ، nuclear talks ، geneva talks ، world powers ، vienna ، iran talks ، iran us ، negotiations ، tehran ، deal possible ، khamenei ، optimistic iran ، supreme leader ، nuclear team ، zarif ، rouhani ، washington ، un ، us negotiator ، wendy sherman ، sanctions ، western powers ، relief ، uranium ، enrichment ، nuclear weapon ، lift sanctions ، iaea ، yukiya amano ، obama ، john kerry ، paris ، french ، araqchi ، abbas araqchi ، britain ، china ، russia ، united states ، delegation ، arak ، heavy water ، netanz ، fordow ، hassan rouhani ، atomic ، watchdog ، javad zarif ، catherine ، ashton ، diplomats ، eu ، technical ، discussions ، nuclear program ، nuclear ، agreement ، iranian ، officials ، banking ، ap ، reuters ، yjc ، iran news ، terorism ، meeting
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار