انجمن مطبوعات خارجی ؛‌

نظامیان صهیونیست به خبرنگاران خارجی عمدا تیراندازی می‌کنند

در پي شليک گلوله‌هاي پلاستيکي و نارنجک‌هاي صوتي در درگيري‌ها در کرانه باختري رود اردن از سوي نظاميان صهيونيست، انجمن مطبوعات خارجي روز يکشنبه ارتش رژيم صهيونيستي را به "هدف قرار دادن عمدي" خبرنگاران متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ اين انجمن که نماينده خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي از جمله خبرگزاري فرانسه است در بيانيه‌اي نظاميان صهيونيست را متهم کرد يک گروه عکاس را که درگير‌ي‌ها در بخش قلنديه بين بيت المقدس و رام الله را پوشش مي دادند، مستقيم هدف قرار داده است.

در بيانيه انجمن مطبوعات خارجي آمده است: نيروهاي اسرائيلي جمعه بعد از ظهر  به سمت عکاس-خبرنگاران وابسته به انجمن مطبوعات خارجي در لحظه‌اي که آنها قلنديه را ترک مي کردند، نارنجک‌هاي صوتي پرتاب کردند.

اين بيانيه افزود:‌همه عکاسان جليقه و کلاه بر سر داشتند و  شناسايي آنها به عنوان خبرنگار آسان بود.

انجمن مطبوعات خارجي خاطر نشان کرد: هيچ ترديدي وجود ندارد که نيروهاي اسرائيلي مستقيما خبرنگاران را هدف قرار داده‌اند.

اين انجمن افزود پيش‌تر،‌ يک عکاس ايتاليايي مستقل که همين درگيري‌ها را پوشش مي‌داد نزديک بود از ناحيه صورت مورد اصابت گلوله قرار بگيرد.

ارتش رژيم صهيونيستي در پاسخي کتبي به پرسش خبرگزاري فرانسه در اين باره، توضيح داد تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد گلوله پلاستيکي به دوربين اين عکاس خبرنگار که نزديک محل درگيري‌ها بود اصابت کرده اما عمدا به او شليک نشده است.

ارتش رژيم صهيونيستي همچنين در بيانيه‌اي اعلام کرد در جريان درگيري‌ها عکاس-خبرنگاران در کنار و ميان درگيري‌ها شناسايي شدند. آنها خودشان را در معرض خطر قرار دادند.

مارکو لونگاري رئيس سرويس عکاسي دفتر خبرگزاري فرانسه در بيت المقدس اعلام کرد: عکاسان زير يک سرپناه در 20 متري جوانان فلسطيني بودند که سنگ پرتاب مي کردند و سربازان اسرائيلي ناگهان شروع به شليک گلوله‌هاي پلاستيکي کردند بدون آنکه قبلش از گاز اشک آور استفاده کنند يا هشدار بدهند.

وي افزود: معمولا، سربازان (اسرائيلي) به پا شليک مي‌کنند اما اين بار به صورت شليک مي‌کردند.

لونگاري تصريح کرد:‌ گلوله به بخش بالايي جعبه دوربين او اصابت کرده است و اگر آن موقع در حال عکس گرفتن نبود ممکن بود کشته شود.

وي افزود:‌ ما دوربين را به فرمانده سربازان نشان داديم. او خنديد و گفت يک اشتباه بوده است.

انجمن مطبوعات خارجي يادآور شد در پي حوادثي مشابه که در سال ‌هاي اخير اتفاق افتاده، حدود 10 بار شکايت کرده اما هيچ تحقيق جدي صورت نگرفته است.

اين انجمن تصريح کرد: تا جايي که ما مي دانيم، دو تحقيق آغاز شده که هيچ نتيجه نداشته است. ديگر شکايت‌ها ناديده گرفته شدند.

انجمن مطبوعات خارجي يادآور شد يک کميته که اسرائيل ماه فوريه براي بررسي موارد نقض قانون در مناقشه‌هاي مسلحانه تشکيل داده بود به وجود «مشکلات ساختاري» در روند تحقيقاتي که ارتش انجام مي دهد، اذعان کرد.

اين انجمن تأکيد کرد: آغاز تحقيقات مناسب درباره خشونت بر ضد رسانه‌ها و توضيح خواستن از سربازان در باره اقداماتشان نخستين تدابير عملي است که امکان اصلاح اين گونه مشکلات را فراهم مي کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار