سفیر بولیوی در ایران در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران:

ایستادگی ملت ایران، دلیل اصلی توافق هسته‌ای در ژنو بود/ سیستم امپریالیستی آمریکا مانع استقلال کشورهاست

«خورخه رودولفو میراندا لویزاگا»، سفیر بولیوی در ایران، شاید با دیگر سفرای کشورهای دیگر، متفاوت باشد. این را می توان از سبک لباس پوشیدن او و حتی ایرانیزه شدن دفتر کارش در تهران فهمید. چندین بار تاکنون به مشهد رفته و حرم امام رضا (ع) را زیارت کرده است در حالی که خورخه یک مسیحی کاتولیک است. میگوید، تمام اعمال مسلمانان را انجام می‌دهد؛ از عبادت بگیر تا آداب و سنن و عزاداری های محرم و عاشورا.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دفتر کار سفیر بولیوی در ایران، در منطقه سعادت آباد تهران واقع شده است. ساختمانی که در طبقه سوم آن البته ، سفارت نیکاراگوئه نیز، برقرار است. هر دو سفارت خانه اما ، متعلق به آمریکای جنوبی هستند.

سفیر فلسفه خوانده بولیوی تا دلتان بخواهد پر کرده است دفتر کارش را از کتاب ها و آثار ایرانی. بیشتر، دفتر کارش به سفارت ایران در بولیوی شبیه است تا سفارت بولیوی در تهران! علاقه خاصی به فرهنگ و رسوم ایرانی دارد. آنقدر که دیگر سفرای حاضر در تهران، بادیگارد و تشریفات دارند، خورخه مثل انها نیست و به قول ایرانی ها، «خاکی» است.

دعوت باشگاه خبرنگاران را برای یک گفتگوی ساده و بی‌تکلف می‌پذیرد و انصافاً تمامی سوالات را بدون اغماض پاسخ می‌دهد. در طول زمان مصاحبه به این فکر می‌کردم که چرا خورخه از کت و شلوار دیپلماتیک، استفاده نکرده و کتی به تن دارد که با نقوشی محلی که خاستگاه آن بولیوی است در مراسم و جلسات حاضر می‌شود؛ اما هرگز نتوانستم از او، دلیلش را بپرسم. گفتم شاید این هم، یک نوع «لباس خاص دیپلماتیک» است که تا همین چند وقت پیش، یک رییس جمهور مدل کاپشن آن را استفاده می‌کرد!


در ادامه می توانید سوال‌های جدی و پس از آن ، پرسش‌های صمیمانه باشگاه خبرنگاران را از "خورخه میراندا" و البته پاسخ های جالب او را بخوانید:

- به نظر شما، دلیل اصلی توافق هسته ای بر سر مسأله هسته ایران در ژنو چه بود؟ آیا کشور شما،موافق حق غنی سازی ایران مطابق پیمان nptاست؟
قطعاً حق ایران و هر دولت دیگری است که غنی سازی اورانیوم را در چارچوب برنامه صلح‌آمیز هسته ای داشته باشد.

- آیا در بولیوی هم در بحث برنامه هسته ای ، ورود پیدا کرده است؟
بله. حدود 40 سال است که یک موسسه ملی در بولیوی با همکاری کشور آرژانتین، در این زمینه تحقیقات را شروع کرده است اما هنوز به صورت کامل وارد فاز عملیاتی نشده است. نکته قابل ذکر این است که این تولید انرژی بدون شک طی یک برنامه صلح آمیز صورت خواهد گرفت و ضمن اینکه برای احداث نیروگاه های هسته‌ای  از  کشور فرانسه، کمک خواهیم گرفت.

- آیا دولت بولیوی تمایل دارد که از تجربیات جمهوری اسلامی ایران برای توسعه برنامه‌ هسته‌ای خود، کمک بگیرد؟
بله. حتما. همان طور که در چند سال اخیر، مشاهده کرده‌اید، ایران دیگر برای بولیوی تبدیل به یک متحد استراتژیک شده است. ایران نه تنها در زمینه هسته‌ای بلکه در صنایع و علوم دیگر از پیشینه و جایگاه بالایی برخوردار است که می‌تواند کمک بزرگی برای ملت بولیوی محسوب شود. مثلاً در بحث نانو، ایران یکی از سرآمدان این دانش در دنیاست.

- مشکل اصلی شما (بولیوی) با آمریکا چیست؟
واقعیت این است که با مردم کشور امریکا مشکلی نداریم؛ مشکل ما با سیستم امپریالیستی ایالات متحده است. ما هر گونه دخالتی در امور کشورمان را بر نخواهیم تابید. مشکل اصلی ما با آمریکا این است که سیستم امپریالیستی آنها، مانع استقلال کشورهاست. به همین با روی کار آمدن رییس جمهور مورالس، سفیر آمریکا از کشور ما، اخراج  شد و این قطع روابط دیپلماتیک به دایره کل کشورهای حوزه آمریکای شمالی، تعمیم یافت.

-  نظر شخصی شما در مورد باراک اوباما چیست؟
امیدوارم در کارهایی که انجام می دهد، موفق باشد هرچند که فکر می کنم تمام کارهایش، تظاهری است اما او قربانی سیاست‌های لابی‌ها بزرگ در آمریکاست.

- این که ایران و بولیوی تبدیل به متحدانی استراتژیک شده اند بخاطر داشتن دشمن مشترکی به نام آمریکاست؟
نه. فقط این موضوع نیست. اگر توجه داشته باشید، طی چند سال اخیر و البته پس از روی کار آمدن رییس جمهور مورالس، روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر، از حوزه دولت‌های آمریکای جنوبی فراتر رفت و برنامه‌ریز‌ی‌ها اینطور شد که با کشورهای مختلف دنیا، ارتباطاتی صمیمی برقرار شود. از آن پس ایران بعنوان یک کشور دوست مورد توجه ما قرار گرفت و در طول این سه سال آنقدر روابط ایران–بولیوی، گسترش یافت که تهران به عنوان سفارت کبیر و منطقه‌ای ما در خاورمیانه آسیا، انتخاب شد. ما با ایران اشتراکات بسیار مهمی داریم.

_ آقای مورالس در طول چند وقت ، صحبت های زیادی  در مورد برنامه‌های آمریکا برای کشتن و از بین بردن رییس جمهور بولیوی داشته اند. آیا برای مقابله با این برنامه ها، اقدامی انجام شده است؟
ما تمام مسائل را به دقت زیر نظر داریم و اجازه نخواهیم داد که سرنوشت آقای هوگو چاور دوباره تکرار شود. 

- در مورد برنامه های جاسوسی آمریکا از آقای مورالس چکاری انجام داده‌اید؟
ما مراتب نگرانی و مخالفت خود با این جاسوس بازی‌ها را از طریق شکایت به مراجع و محاکم بین المللی ، اعلام کرده ایم اما متاسفانه به علت وجود لابی‌های آمریکایی در رأس سازمان حقوق بشری ، این شکایت‌ها به نقطه مطلوبی نرسیده است. از سوی دیگر،  نفس این شکایت ها به خودی خود، ماهیت امپریالیستی ایالات متحده را برملا می‌کند. ضمن اینکه کشور برزیل به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه آلبا در صدد است تا با تهیه یک قطعنامه و ارائه آن به شورای امنیت سازمان ملل، مانع از گسترش برنامه‌های جاسوسی آمریکا شود.

- واکنش شخص آقای مورالس به این جاسوسی ها چیست؟
رییس جمهور مورالس اعتقاد دارند که این نوع کار، یک بی‌احترامی به اقتدار و استقلال کشورهاست و شدیداً آن را محکوم می‌کنند.

- سفر آقای مورالس به ایران در چه زمانی صورت می‌گیرد؟
ببینید، تا پیش از این قرار بود که در اواخر پاییز سال جاری میلادی این سفر دیپلماتیک اتفاق بیفتد اما بخاطر انتخابات ریاست جمهوری در ایران و روی کار آمدن دولت جدید، برنامه‌ریزی‌ها کمی تغییر کرده است. این یک روند طبیعی است چرا که دولت جدید، باید یک برنامه‌ریزی جدید داشته باشد. اما احتمال می‌دهم که این سفر در آغاز سال 2014 ، اجرایی شود. اگر هم اینطور نشود، در سال 2015 و پس از انتخابات ریاست جمهوری در بولیوی که به احتمال زیاد باز هم آقای مورالس، پیروز این انتخابات می‌شوند، سفر ایشان به تهران، تحقق یابد.

در حاشیه مصاحبه .... چند سوال متفاوت...


_ شما شباهت هایی به ناصرالدین شاه دارید، می دانید او کیست؟
بله. در بحث متافیزیک می گویند انسان‌ها بعد از رفتن از این دنیا، دوباره متولد می‌شوند و به دنیا باز می گردند، شاید این اتفاق برای من هم افتاده است! (می خندد)

- شما تا به حال به اسپانیا سفر کرده اید؟
بله. چندین سال پیش به بارسلونا رفتم.

- گویا شما، مدت زیادی در اروپا زندگی کرده‌اید؟
بله. من سال ها ساکن آلمان بودم و در یکی از دانشگاه های این کشور، کرسی تدریس داشتم.

- می‌توانید به ما بگویید که در چه رشته‌ای، تحصیل کرده‌اید؟
من، فلسفه خوانده‌ام. البته لازم به توضیح است که فلسفه‌ای که در اروپا، تدریس می‌شود با فلسفه عارفانه‌ای که در ایران معرفی می‌شود، کاملاً متفاوت است.

- می‌دانید در ایران چه کسی مثل شما، فلسفه خوانده اما در امور سیاسی، فعال است؟
خیر.

- رییس قوه مقننه ایران...
به، دکتر علی لاریجانی. خوشحالم که فلاسفه دستی بر سیاست دارند!

- به نظر شما، می‌توان آقای مورالس را سیمون بولیوار امروز آمریکای جنوبی محسوب کرد؟
من فکر می کنم که سیمون بولیوار امروز در منطقه آمریکا جنوبی، رییس جمهور درگذشته ونزوئلا، آقای هوگو چاوز بودند که آوازه محبوبیت و کارهای انسان دوستانه و سیاست‌های ضدّ امپریالیستی ایشان، از مرزهای آمریکای جنوبی فراتر رفت و جهانی شد.

- به ما گفته اند که شما، به شدت طرفدار تیم استقلال هستید؟ پرسپولیس که بهتر است
ببینید من اگر طرفدار این تیم هستم به خاطر بازی یک بازیکن بولیویایی در این تیم بود!

- نظرتان در مورد قورمه سبزی چیست؟
من خیلی این غذا را دوست دارم اما قطعاً انتخاب اولم، شیشلیک است!

- چندباری که به مشهد رفته اید، پس از زیارت چه احساسی داشته اید؟
احساس فوق العاده ای مرا در بر می گیرد. بعد از اولین زیارت به امام رضا (ع)، قول داده‌ام که پیوسته در مسیر انسانیت حرکت کنم.

- شما در ایران، تنها زندگی می کنید؟
خیر. همسرم در ایران هستند اما دوفرزندم در بولیوی، زندگی می‌کنند.

- ممنون که این فرصت را به ما دادید که با شما، گفتگو کنیم.
گراسخیاس ( تشکر به زبان اسپانیولی)

گفتگو از : مهدی دل ر وشن

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار