نوبخت در صحن علنی مطرح کرد

خروج اقتصادی ایران از رکود در سال 93 / رشد سرمایه‌گذاری بدون چشم‌داشت به توافق ژنو

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: در سال 1393 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و ما شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در نوبت عصر جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در دفاع از کلیات لایحه بودجه 93 گفت: این لایحه صرفا کار دولت نبوده بلکه کار مشترک قوه مجریه و مقننه است.

وی افزود: تفاوت گزارش بودجه امسال با سنوات گذشته یعنی با 16 بودجه‌ای که بنده حقیر در تهیه و تنظیم آن در مجلس نقش داشتم این است که دولت با پیشنهادات منطقی کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مخالفت غیرمنطقی نداشت.

نوبخت با بیان اینکه اگر نمایندگان احساس می‌کنند این لایحه اشکالاتی دارد می‌توانند آنها را در قالب سوال طرح کنند گفت: لایحه بودجه طبق بند 33 سیاست‌های کلی برنامه پنجم باید با اسناد فرادستی از جمله برنامه بودجه متناسب باشد و اگر این لایحه نتواند ترکیب یک برنامه پنج ساله را در یک سال نشان دهد قطعا کلیات آن مردود است.

وی ادامه داد: برنامه پنجم توسعه در ماده 234 چند هدف مهم برای بودجه دیده از جمله اینکه رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد اشتغال، کاهش بیکاری، کاهش وابستگی بودجه به نفت، گسترش پایه‌های مالیاتی و ایجاد یک سیستم اجتماعی را داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه رشد اقتصادی جاری وسال گذشته منفی بود.

سخنگوی دولت بیا بیان اینکه خبر اولم ارائه به موقع لایحه بودجه بود و به آن عمل کردیم گفت: خبر دوم من این است که در سال 1393 اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و ما شاهد رشد اقتصادی خواهیم بود.

نوبخت تصریح کرد: آنچه رشد اقتصادی را حاصل می‌کند رشد سرمایه‌گذاری است و ما در سال 93 از چند منبع به شرح زیر رشد سرمایه‌گذاری خواهیم داشت.

الف.37 هزار و 800 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی

ب. 90 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها

ج.35 میلیارد دلار طرح‌های فاینانس که کمیسیون تلفیق آن را به 100 میلیارد دلار افزایش داد

د.20 میلیارد دلار به صورت ارزی و 10 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی برای بخش خصوصی

وی تاکید کرد: در سال آینده بدون اینکه چشم‌داشتی به توافق ژنو داشته باشیم رشد سرمایه‌گذاری در کشور خواهیم داشت.

نوبخت با اشاره به چگونگی استفاده منابع نفتی در لایحه بودجه 93 افزود: در بودجه 93 همان فروش سال جاری یعنی یک میلیون بشکه نفت خام در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور خطاب به نمایندگان گفت: اگر نظر دارید که این رقم را کم کنید ما حرفی نداریم اگر می‌خواهید همان کاری را که کنگره آمریکا برای محروم کردن ایران از فروش نفت می‌خواهد انجام دهد را انجام دهید، اشکالی ندارد ولی عقل سلیم این را حکم نمی‌کند.

وی اظهار داشت: ظرفیت تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت را داریم ولی در حال حاضر یک میلیون بشکه تولید می‌کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: 300 هزار بشکه میعانات گازی نیز در نظر گرفته شد.

نوبخت همچنین بیان داشت: قیمت هر بشکه نفت نیز 100 دلار در نظر گرفته شد در حالی که فروش نفت اوپک بیش از 107 دلار بوده و متوسط فروش نفت 104دلار و 70 سنت است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور افزود: نرخ برابری دلار و ریال را نیز 2هزار و 650 تومان در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در خصوص اینکه 200 درصد فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود مخالفتی نداشت و این علامتی برای تعامل با مجلس است.

سخنگوی دولت در ادامه به گسترش پایه‌های مالیاتی خبر داد و گفت: 55 هزار میلیارد تومان برای محل مالیات برای بودجه در نظر گرفته شده و این به معنای افزایش تعرفه‌ها نیست بلکه پایه‌های مالیاتی را قوی کردیم.

نوبخت به بخش هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: ما در تعامل با مجلس لجبازی نمی‌کنیم و وقتی نمایندگان امر کردند تا تبصره هدفمندی را تنظیم کنیم انرا آماده و به مجلس ارائه کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: عدد درآمدی از محل هدفمندی یارانه‌ها را از 50 هزار میلیارد تومان به 63 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عمل کردیم، تصریح کرد: 41 هزار میلیارد تومان برای خانوارها در نظر گرفتیم، 10 هزار میلیارد تومان برای تولید و 13 هزار میلیارد تومان برای کسانی که دفترچه بیمه ندارند در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت در پایان به یک اقدام نوآورانه در لایحه بودجه 93 اشاره کرد و گفت: دو درصد اعتباراتی که در اختیار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد بنده به جای اینکه این اختیار را صرفا برای خودم حفظ کنم با کمیسیون تلفیق به یک فرمولی رسیدیم که این دو درصد با کمک نمایندگان به استان‌های مورد نیاز توزیع شود و البته تا پایان سال تلاش خواهیم کرد آن دسته از طرح‌های عمرانی که می‌توانند تا پایان سال تکمیل شوند را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: کار ، مشترک ، مجریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.