کوارتت وُلفِرت برِدِرُوت در ایران؛

جستجوی بداهه برای یافتن افق‌های جدید

کوارتت وُلفِرت برِدِرُوت در اولین شب جشنواره موسیقی فجر و در بخش بین الملل روی صحنه رفت و با اجرای قطعاتی از دو آلبوم اخیر خود، شب موفقی را پشت سر گذاشت.

به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، وُلفِرت برِدِرُوت متولد ،1974  آهنگساز و نوازنده‌ی پیانوی   هلندی که فعالیت هنری خود را از سال 1996 آغاز کرده امروز به نوازنده و موسیقیدانی برجسته و معتبر در نزد نسل جوان  موسیقیدانان هلند و اروپا  شناخته می‌شود.
 
برِدِرُوت با اشاره به اینکه این گروه در کشورهای زیادی روی صحنه رفته است، به خبرنگار ستاد جشنواره گفت:  ما برای اولین بار است در ایران روی صحنه می‌رویم و ایران پس از مصر دومین کشور در خاورمیانه است که ما در آن به اجرای موسیقی می پردازیم.
 
"کوارتتِ وُلفِرت برِدِرُوت" تا کنون دو آلبوم به نام‌های Currents (2004) و Post Scriptum (2011) منتشر کرده است. برِدِرُوت درباره قطعات اجرایی در کنسرت گفت:  اکثر قطعات اجرا شده در این جشنواره از آلبوم دوم  و چند قطعه از آلبوم اول انتخاب شده است، همچنین چند قطعه‌ ضبط نشده‌  جدید نیز اجرا کردیم.
 
این کوارتت با نام برِدِرُوت  شناخته می‌شود و لی او خود را تنها آهنگساز این گروه نمی‌داند. وی در این باره گفت: «ایده‌  اکثر قطعات توسط من طرح می‌شود اما سایر اعضای گروه هم در شکل‌گیری قطعات سهیم هستند. ما برای ساخت قطعات با طرحی از پیش تعیین شده با تمرین نمی‌کنیم و همه اعضای گروه در شکل‌گیری نهایی قطعه نقش دارند. همچنین در اجراهای زنده نیز قطعات چارچوبی باز دارند تا بسته به موقعیت خوانشی نو از قطعه ارائه شود.
 
او موسیقی خود را تحت تأثیر مایلز دیویس و بیل ایوانز، نوازنده پیانوی مطرح آمریکایی دانست  و علاوه بر موسیقی بسیار متنوع جَز(Jazz)  خود را وامدار سبک هایی دیگر از جمله کلاسیک و فولک نیز می‌داند. او علاوه بر گروه‌های شخصی‌اش (تریو، کوارتت و کوینتت وُلفِرت برِدِرُوت) با گروه‌ها و نوازنده‌های دیگری چون نیمبوس، گروه سوزان اَبوئِل و یوری هونینگ آکوستیک کوارتت به عنوان نوازنده‌ی پیانوی جز همکاری داشته و به همراه این گروه‌های در کنسرت‌ها و فستیوال‌های کشورهای مختلف حضور داشته است.
 
منتقدان و صاحب نظران موسیقی در اروپا و امریکا معتقدند نوازندگی موجز و متمرکز، اوج و فرودهای طبیعی، ذهنی باز نسبت به انواع موسیقی و جستجوی بدون وقفه  برای یافتن افق‌های جدید از ویژگی‌های موسیقی برِدِرُوت است.
 
او هم اکنون به همراه سایر اعضای "کوارتتِ وُلفِرت برِدِرُوت" که دو آلبوم از آنها توسط (ECM) منتشر شده است در جشنواره‌  فجر حضور دارد. اعضای گروه که از کشورهای مختلفی هستند عبارتند از کلودیو پونتین نوازنده کلارینت و ساموئل روهرِر نوازنده‌ی درامز از کشور سوئیس و ِمتس آِیلِرتسِن نوازنده کنتراباس اهل کشور نروژ. تمامی اعضا گروه به نسلی پرانرژی و جوانی از موسیقیدانان جَز اروپایی تعلق دارند و هر کدام در گروه‌ها و پروژه‌های مختلفی مشغول به فعالیت هستند.
 
آشنایی وُلفِرت برِدِرُوت با  ساموئل روهرِر به دوره همکاری با گروه سوزان اَبوئِل، خواننده‌  هلندی/سوییسی به سال 2000 برمی‌گردد که در سال 2003 به شکل‌گیری این کوارتت در آلمان می‌انجامد. آنها پس از کمی تمرین قطعاتی ضبط می‌کنند که مورد توجه نشر آلمانی ECM قرار می‌گیرد و به اولین آبوم گروه می‌انجامد. همه‌  اعضا گروه در آثاری منتشرشده توسط این لیبل حضور داشته و به نوعی  به نسل جدید موسیقیدانان ECM تعلق دارند.
 
برِدِرُوت درباره‌ی همکاری با این شرکت معتبر موسیقی گفت: قبل از شروع به کار با ECM به کارهای آنها علاقه داشتم بدون اینکه بداند مال کدام کمپانی هستند چون لیبل یک سی دی برایم مهم نبود. اما بعدتر وقتی به مجموعه‌ سی‌دی‌هایش نگاه کردم  دیدم آثار بسیاری از آنِ ECM است که در آنها در عین تنوع و گوناگونی بسیار روح و کیفیتی خاص و نوعی اصالت وجود دارد.
 
شایان ذکر است که کمپانی آلمانی Records ECM  نشر موسیقی معاصر  یکی از مهمترین و معتبرترین شرکت‌های نشر موسیقی دردنیاست. این کمپانی در مدت 44 سال فعالیت درخشانش در معرفی و انتشار موسیقی ناب و پیشرو و غیرتجاری معاصر با شعار "موسیقی برای موسیقی"، در سبک‌ها و ژانرهای متعددی چون جز، مدرن، کلاسیک، آوانگارد و تلفیقی، معیارهای زیبایی‌شناسی مختص خود را خلق کرده و چندین نسل از موسیقیدانانی به اصطلاح  "ECMی" را به موسیقی هنری جهان معرفی کرده است و به خاطر استاندارد بالا، موسیقیدانان تراز اول و مدیریت هوشمندانه‌ی مانفرد آیخر توانسته در کارزار موسیقی تجاری جهان بقا داشته و موفق باشد.
 
از موسیقیدانان مطرح  این برند می‌توان به نام‌هایی چون کیت جَرِت، یان گَربَرک، دینو سالوزی، اگبرتو گیسمونتی، پت مِتِنی، گری برتون، آرت آنسامبلِ شیکاگو و جان سورمن اشاره کرد. انور براهم عودنواز تونسی و آنیا لِخنِر نوازنده‌ی ویولن سل آلمانی حاضر در جشنواره‌ی فجر امسال نیز از جمله این موسیقیدانان هستند.
 
کوارتت وُلفِرت برِدِرُوت  امشب هم برای دومین بار در تالار ایوان شمس روی صحنه می‌رود.   
 
 بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا یکم اسفند ادامه دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: جشنواره ، موسیقی ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار