گفتگوی تلفنی اوباما و پوتین درباره اوکراین ، ایران و سوریه

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی یک ساعته به این نتیجه رسیدند که سرعت در اجرای توافقنامه به تازگی امضا شده بین دولت اوکراین و مخالفان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان ، یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد پوتین و اوباما تاکید کردند هم دولت اوکراین هم مخالفان باید تشویق شوند از خشونت اجتناب کنند.

لزوم برقراری فوری ثبات اقتصادی در اوکراین نیز مورد بحث قرار گرفت و ادامه مقاومت مخالفان تندرو در برابر این توافق به ویژه مایه نگرانی پوتین بود.

کرملین به نقل از پوتین اعلام کرد: «آنها (تندروها)، رویارویی را در اوکراین به سطح خطرناکی کشاندند».

قرار است رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئن برای شرکت در نشست گروه هشت به منطقه سوچی روسیه در حاشیه دریای سیاه سفر کند.

اوباما و پوتین همچنین درباره بحران سوریه و مذاکرات هسته ای ایران به گفتگو کردند . بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی کاخ سفید، اوباما و پوتین روز جمعه(2 اسفند) گفتگوهای آتی برای حل و فصل دیپلماتیک جنگ داخلی در سوریه و نیز فرایند نابودی سلاح های شیمیایی این کشور را بررسی کردند. 

دولت سوریه خواستار زمان بیشتری برای روند خروج تمامی سلاح های شیمیایی خود شده است. 

از سوی دیگر دورجدید گفتگوهای ایران و 1+5 پس از اجرایی شدن توافق ژنو در وین طی روزهای پایانی هفته گذشته از سر گرفته شد. در این مذاکرات با هدف دستیابی به توافقی نهایی و جامع برای حل و فصل موضوع هسته ای کشورمان در اواخر اسفند ماه در شهر وین ادامه پیدا خواهد کرد. 

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار