ظریف در دومین نشست رؤسای کمیسیون‌های سیاست خارجی کشورهای دوست سوریه:

بحران سوریه هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی مبتنی بر خواست و اراده مردم ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قدرت‌های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی و راهبردی‌شان از طریق نظامی در سوریه را کنار گذاشته و بپذیرند که بحران موجود هیچ راهی جز راه حل سیاسی مبتنی بر خواست و اراده مردم ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز یکشنبه در دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که در محل هتل اسپیناس در تهران برگزار شد ضمن تشکر و ابراز خرسندی خود در جمع نمایندگان ملت‌های مناطق مختلف جهان در این نشست گفت: بحران سوریه وارد چهارمین سال خود شده است، این فاجعه انسانی و منطقه‌ای به دلیل مداخلات غیرمسئولانه، تسویه حساب‌های شخصی و آرزوهای توهم آلود کنش‌گران خارجی، از همان ماه‌های اولیه ماهیت فراسوری یافته است.
 
وی افزود: دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای همراه با تشدید دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای همراه با تشدید امواج وارداتی افراط گرایی و خشونت‌طلبی، نه تنها روند اصلاحات سیاسی و شکل گیری حقوق  اساسی مردم سوریه برپایه مطالبات آنان را مانع گردیده بلکه کل منطقه خاورمیانه و سراسر جهان را با پدیده شوم افراط و فرقه گرایی مواجه ساخته است.
 
ظریف تصریح کرد: خشونت کور افراط و فرقه گرایی خطرات بنیادین برای ثبات منطقه و صلح و امنیت جهان است که مسلما در مرزهای یک کشور و یک منطقه محدود نمانده و براساس تجارب تلخ قبلی نهایتا حتی دامن مسببین، مشوقین و حامیان مالی و تسلیحاتی گروه‌های تکفیری و افراطی را خواهند گرفت.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل ریاست محترم جمهوری دکتر روحانی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران با درک عمیق از این خطر اساسی پیشنهاد همکاری جهانی برای ریشه‌کن سازی خشونت و افراط به عنوان یک دستور کار بین الدولی بلکه به عنوان یک ضرورت غیرقابل تردید برای شکل دهی به یک موج مردمی جهانی را در مجمع عمومی ملل متحد مطرح ساخته‌اند.
 
وزیر امور خارجه اظهار داشت: طرح جهان علیه خشونت و افراط که بدون رای گیری از سوی مجمع عمومی ملل متحد پذیرفته شد نشان دهنده اجماع و اراده مشترک جامعه جهانی برای مبارزه با این خطر جدی و فوری است که باید در عمل نیز بدون کوتاه نگری‌ها و منفعت‌طلبی‌های خرد سیاسی مورد اهتمام جهانی قرار گیرد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در جهان امروز استفاده از روز و خشونت راه حل هیچ مشکلی نیست و دستاوردی جز فلاکت و ناامنی نه فقط برای قربانیان که حتی برای مسببین و آن‌هایی که با غرور به توان نظامی خود بی‌مهابا به جنگ روی آورده و منطقه ما و سایر مناطق جهان را به خاک و خون کشیده‌اند نداشته است.
 
ظریف افزود: تهدیدهای خارجی، توسل به زور نه تنها غیرقانونی و مخالف مبانی حقوق بین‌المللی و منشور ملل متحد است بلکه در دستیابی به اهداف به غایت ناکارامد است.

وی تصریح کرد: قدرت‌های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی و راهبردی‌شان از طریق نظامی در سوریه را کنار گذاشته و بپذیرند که بحران سوریه هیچ راهی جز راه حل سیاسی مبتنی بر خواست و اراده مردم سوریه ندارد.
 
وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه ضمن احترام به مطالبات مشروع سوریه تنها راه حل این بحران را راهکار سیاسی از طریق تشویق گفتگوهای سوری-سوری و مراجعه به خواست و اراده به حق ملت سوریه دانسته و تمامی تلاش خود را نیز در این راه به کار بسته‌اند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همکاری‌های سازنده جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های موثر منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله همکاری با نمایندگان ویژه دبیر کل ملل متحد، کمک و مساعدت ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافق در زمینه مبارزه با سلاح‌های شیمیایی، برگزاری دو نشست بین‌المللی در تهران با محوریت نفی خشونت و توقف برای راه حل سیاسی بحران و ارائه چندین پیشنهاد و ابتکار عمل سیاسی برای کمک به حل بحران سوریه که مورد استقبال کشورهای مختلف و ملل متحد قرار گرفته است، در کنار ارسال کمک‌های انسان دوستانه برای مردم سوریه و همکاری با سازو کارهای ذیربط بین‌المللی در این خصوص تنها بخشی از تحرکات و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در بیش از سه سال گذشته بوده است.
 
ظریف افزود: به عنوان یک سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت در هر تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک‌رسانی واقعی انسان دوستانه به مردم سوریه است.
 
وی اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های مهمی در صحنه در داخل مسیر حل و فصل سیاسی بحران بوده‌ایم، توافقات آشتی محلی در مناطق مختلف سوریه از جمله در حمص که از طریق گفتگوی میان دولت و مخالفان با مساعی شخصیت‌های ذی‌نفوذ محلی صورت گرفت نشان داد که ظرفیت حل و فصل بحران در داخل سوریه به خوبی وجود دارد و چنانچه ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در کنار این ظرفیت‌های ملی قرار گیرد می‌توان به آینده و پایان بحران امیدوار بود.
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: همه باید بپذیریم که براساس منافع مشترک همه کنش‌گران و بالاتر از همه منافع مردم سوریه، هر گونه راه حل سیاسی نیازمند مبارزه مشترک با افراط گرایی و خشونت طلبی، پایان بخشیدن به مداخلات و جلوگیری از ارسال سلاح به گروه‌های بی‌مسئولیت است.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: این نشست که در شرایطی برگزار می‌شود که ملت سوریه خود را آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌کند، جمهوری اسلامی ایران راهکار سیاسی مبتنی بر اصول شناخته شده دمکراتیک و برگزاری انتخابات را گام مهم و قابل توجهی در روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تمکین به خواست و اراده ملت این کشور می‌دانند و امیدوار است که گام‌های ضروری برای حل و فصل سیاسی بحران از جمله انجام گفتگوهای فراگیر آشتی ملی میان دولت این کشور و مخالفان قانونی و تشکیل دولت وفاق ملی و نهایتا بازگشت مهاجرین به وطن خود و بازسازی خرابی‌های گسترده در این کشور با کمک و مشارکت همه دوستان واقعی سوریه برداشته شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد بازگشت ثبات و آرامش و هم چنین شکوفایی سوریه به عنوان عضو سربلند جبهه پایداری و مقاومت باشیم.
 
ظریف در پایان خاطر نشان کرد: لازم می‌دانم بار دیگر آمادگی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در کمک به برقراری ثبات، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه به مدد شما نهاد خاص و اراده ملت‌ها به شمار می‌آیید، اعلام دارم هم چنین از مجلس شورای اسلامی و ریاست مجلس و آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و آقای شیخ الاسلام مشاور ریاست مجلس تشکر می‌کنم که این نشست را برگزار کرده‌اند.

انتهای پیام/
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار