سی ان ان :

علیرغم تحریم های هسته ای ، تجارت بین المللی با ایران ادامه دارد

دور تازه ای از مذاکرات میان ایران و آمریکا از روز دوشنبه در ژنو آغاز شد تا بر سر اختلافات در برنامه هسته ای تهران گفتگو کنند اما به نظر نمی رسد پیش از پایان موعد 20 جولای تحریم های مالی علیه ایران از بین برود .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه سی ان ان ؛‌ این شبکه در پایگاه اینترنتی خود مقاله ای به قلم "پاراگ خانا" ، کارشناس و محقق موسسه " نیو امریکن "  نوشت : برخلاف آمچه تصور می شود مذاکرات میان ایران و آمریکا که در هفته جاری برگزار شده است نمی تواند منجر به رفع تحریم های بین المللی علیه تهران شود . واشنگتن و تهران تلاش می کنند تا پیش از موعد 20 جولای که تاریخ توافق نامه موقت به پایان میرسد به توافقی دائمی و جامع دست یابند . 

بیشتر به نظر می رسد که توافق داخلی کنونی همچنان ادامه داشته باشد . این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) اخیرا تایید کرده که ایران ظرفیت غنی سازی اورانیوم را در دومین مرحله حذف کرده است که گزینه مهمی در پیشرفت مذاکرات به شمار می آید . با این حال بعید به نظر می آید که رفع دائمی تحریم ها علیه صنعت نفت و نظام بانکداری ایران اتفاق بیفتد . 

در ادامه این مقاله آمده است : نگاهی به وضعیت موجود در مذاکرات هسته ای و اقتصاد بین المللی نشان میدهد که تمایل فراوانی به تفکیک این دو موضوع وجود دارد . اختلافات هسته ای میان تهران و کشورهای غربی بیش از یک دهه وجود دارد . این ده سال اختلاف موجب اعمال تحریم های اقتصادی از سوی ایالات متحده و هم پیمانان اروپایی و عربی آن علیه "‌جمهوری اسلامی ایران " شده است .  

هنوز جوهر توافق "طرح اقدام مشترک" در ماه نوامبر 2013 خشک نشده بود _‌ که بر اساس آن بخشی از تحریم ها علیه ایران کاهش یافت _‌ که روسیه قرار خرید 500 هزار بشکه نفت خام را بطور روزانه با تهران گذاشت . صادرات خود به ایران را تا 50 درصد افزایش داد و ماهانه مبلغ 1/5 میلیارد برای پویایی اقتصاد ایران وارد این کشور گردید . یک معامله به ارزش 20 میلیارد دلار نیز به صورت دادوستد کالا به کالا _ نفت ایران در ازای غذا و کالای روسی _ برقرار شده است . 

سی ان ان همچنین نوشت :‌اختلافات اخیری که میان مسکو و غرب ایجاد شده نشان میدهد که روسیه توجهی به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران نداشته و به دلایل مختلف تمایل دارد که حجم روابط و معاملات خود با تهران را افزایش دهد . یکی از این دلایل را باید نوعی قدرت نمایی در برابر واشنگتن دانست . 

محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران قویا اعلام کرده است که تا زمانی که تمامی تحریم های ضدایرانی بطور کامل لغو نشود توافقی رخ نخواهد داد . در نشست سالانه اقتصاد جهانی در "داووس" که در ژانویه برگزار گردید ، حسن روحانی رییس جمهوری ایران با برخی از مقامات کشورهای اروپایی دیدارهایی انجام داد که همین دیدارها باعث شد سرمایه گذاران و تجار غربی راه را برای ورود به اقتصاد پرسود و با رونق ایران گشاده تر ببینند . ظاهرا دنیای اقتصاد غرب سریعتر از سیاست آن حرکت می کند . 

حجم معاملات تجاری چین با ایران مبلغی بالغ بر 20 میلیارد دلار بطور سالانه می باشد . پکن همچنین تنها در یک سال (2013) بیش از 16 میلیارد دلار بطور مستقیم در پروژه های مختلف در داخل ایران سرمایه گذاری کرده است . "گائو هوچنگ" وزیر اقتصاد چین در فوریه توافق نامه ای را با تهران امضا کرد که بر اساس آن طی سالهای آینده تجارت غیرنفتی ایران دوبرابر خواهد شد . این در حالی است که طی سالهای گذشته و به دلیل تحریم های ضدایرانی آمریکا ، تجارت و سرمایه گذاری میان تهران و پکن دارای نوساناتی بوده است . 

در بیان میزان روابط اقتصادی میان این دو کشور ( ایران و چین )‌ نباید طرح های آنها برای سرمایه گذاری و توسعه "جاده ابریشم "‌را نادیده گرفت . عقب نشینی ایالات متحده از خاک افغانستان نیز تا حدود زیادی به این طرح های توسعه ای کمک می کند . بی شک رییس جمهوری بعدی افغانستان که امید چندانی به کمک های مالی ایالات متحده ندارد ، از ابتکار عمل همسایگان خود استقبال خواهد کرد . 

خانا در ادامه این مقاله که در پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان منتشر گردید ، تصریح کرد : موضوع تجارت با ایران به چین ختم نمی شود و ترکیه را نیز باید از کشورهایی دانست که در صدر لیست داوطلبان برقراری روابط تجاری گسترده با ایران قرار داد . ترکیه مبلغی بالغ بر 10 میلیارد دلار از طریق معاوضه با طلا در ازای گاز مورد نیاز خود به ایران تحویل داده است . 

ترکمنستان و دیگر کشورهای جمهوری در آسیای مرکزی نیز معاملات نفتی گسترده ای با ایران دارند بگونه ای که کشتی های مخصوص آنان برای حمل نفت خام ایران در سراسر اسکله های "دریای خزر" دیده می شود . خلیج فارس نیز یکی از پایانه های ایران برای صادرات نفت خام و گاز طبیعی خود به مشتریان خود در سایر نقاط دنیاست . 

پیام این وضعیت واضح است : تحریم ها یک سیاست اشتباه است چرا که در قبال کشوری اعمال شده که از ترکیه گرفته تا مکزیکو به صادرات محصولات خود می پردازد و هر آنچه نیاز دارد را از همین کشورها تهیه می نماید . به نظر نمی رسد تحریم های غرب علیه ایران تاثیر مطلوب  و مورد نظر اعمال کنندگان آن را در قبال این کشور داشته باشد ؛ همانگونه که تحریم های غربی علیه پوتین و روسیه نیز نتوانسته نتیجه موردنظر را محقق سازد . 

در انتهای این مقاله آمده است : آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا اعلام کرد که تعداد سانتریفیوژهای ایران که برای غنی سازی اورانیوم ضرورت دارد از 300 عدد به 19 هزار عدد ازایش یافته است . به گفته بسیاری از کارشناسان حتی یک حمله نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران (‌که سالهاست از سوی آمریکا و اسرائیل بعنوان گزینه روی میز علیه تهران مطرح می شود ) نمی تواند فعالیت های هسته ای این کشور را بطور دائمی متوقف سازد بلکه تنها وقفه ای در آن ایجاد خواهد کرد . 




انتهای پیام /
برچسب ها: هسته ای ، ایران ، تجارت ، کشور ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار