روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شد:

مذاکره تهران_ بغداد برای بازگرداندن جنگنده‌ها به عراق

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در خبری مدعی شد مذاکراتی برای بازگرداندن هواپیماهای جنگی که هم‌اکنون در ایران هستند بین تهران و بغداد در جریان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه واشنگتن پست در شماره روز گذشته خود در اینترنت در مقاله ای به قلم "لاودی موریس" نوشت: دولت عراق که از سرعت روند دریافت جت ها و بالگردهای جنگی آمریکا ناامید شده است، به مذاکره برای بازگرداندن هواپیماهای قدیمی خود از ایران متوسل شده است.

عمار توما، از اعضای کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق روز جمعه گفت ایران به این درخواست روی خوش نشان داده و در تلاش است تعداد نامشخصی از این جت ها را برای عراق نوسازی کند. اگر این هواپیماها تحویل عراق داده شوند به جنگنده هایی ملحق می شوند که عراق از بلاروس و روسیه گرفته است تا با آنها بتواند یک نیروی هوایی قوی برای مقابله با داعش بوجود آورد.

این روزنامه نوشت: عراق به شدت به نیروی هوایی برای حمله به داعش نیاز دارد.

به گفته جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون ،‌ آمریکا پهپادهای جنگی خود را بر فراز عراق به پرواز درآورده است تا در صورت نیاز با آنها از 300 مشاور نظامی محافظت کند که به عراق فرستاده است.

این سخنگو روز جمعه اذعان کرد اگر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد علیه اهداف داعش در عراق به اقدام نظامی متوسل شود ممکن است از این پهپادها برای حمله نیز استفاده شود -- احتمالی که کاخ سفید هنوز سرگرم بررسی آن است.

ارتش عراق برغم نیروی هوایی محدودش توانسته است در روزهای اخیر علیه داعش در برخی مناطق به حمله روی بیاورد و برای بازپس گیری تکریت و تامین امنیت جاده بغداد به سامرا در این هفته به حملات کماندویی موفقی متوسل شود. 

یک مقام نظامی ارشد گفته است ایران ظاهرا اکنون آماده است هواپیماها را به عراق بازگرداند.

مرضیه افخم ، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه گزارش های رسانه های محلی را مبنی بر اینکه 130 فروند هواپیمای عراق به این کشور بازگردانده شده است تکذیب کردد.

یک مقام عراقی نیز که خواست ناشناس بماند گفت مذاکرات علنی نیست. وی تایید کرد که عراق درخواست کرده است این هواپیماها بازگردانده شوند اما  توضیحات بیشتری نداد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار