در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

رویوران: سلب امنیت رژیم صهیونیستی بزرگترین دستاورد جنگ غزه است/ اخوان‌فرد: قدرت پدافندی مقاومت ویژگی خاصی دارد + فیلم و تصاویر

یک کارشناس ارشد سیاسی با اشاره به اینکه سلب امنیت رژیم صهیونیستی بزرگترین دستاورد جنگ بر ضد مردم بی‌دفاع غزه است گفت: اکنون مقاومت با نوآوری و ابتکار صحنه عملیات را در اختیار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، زمینه اقامه دعوی علیه سران رژیم صهیونیستی در دادگاه جنایتکاران جنگی شب گذشته(11 مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حسین رویوران" کارشناس ارشد غرب آسیا و "مسعود اخوان‌فرد" استاد حقوق بین‌الملل مورد بحث و واکاوی قرار گرفت.
 
حسین رویوران کارشناس ارشد غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا رژیم صهیونیستی به صورت برجسته اقدام به قتل عام مردم بی‌گناه غزه می‌کند گفت: در جنگ سال 2008 اسراییلی‌ها بانکی از اهداف را بر ضد ملت فلسطین تعریف کرده بودند به طوری که در جنگ سال 2012 هم نیز توانستند فرمانده گردان‌های قسام را به شهادت برسانند.
 
وی با اشاره به اینکه، اسرائیلی‌ها نتوانستند در جنگ فعلی به اهداف پلید خود برسند افزود: مقاومت در این جنگ رفتار متفاوتی را از خود بروز داد.
 
این کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به مدیریت خردمندانه جنگ ادامه داد: تقسیم کار میان مقاومت به قدری جدی شده که اکثر انهدام تانک‌ها با تصاویر ارائه داده می‌شود.
 
*اسراییلی‌ها از تنوع و تقسیم کار مقاومت غافلگیر شدند

رویوران با تاکید بر اینکه تنوع، پیشرفت و تقسیم کار مقاومت، اسراییلی‌ها را غافلگیر کرده است خاطرنشان کرد: اسراییل در سال‌های 2008 تا 2012 به ملت مظلوم فلسطین حمله هوایی دریایی و زمینی می‌کرد اما اینک به دفاع می‌پردازد.
 
وی با اشاره به اینکه مقاومت نقطه ضعف دشمن را شناسایی کرده است گفت: رزمندگان مقاومت سیستم‌های در اختیار دشمن را شناسایی کرده است.

این کارشناس ارشد غرب آسیا با بیان اینکه مقاومت متناسب با شرایط دشمن راهکارهای مناسبی را تعریف کرده است اظهار داشت: اکنون مقاومت با نوع آوری و ابتکار صحنه عملیات را در اختیار گرفته است.
 
رویوران با اشاره به اینکه دشمن هیچ هدفی ندارد حتی نمی‌تواند مسئولین فلسطینی را مورد شناسایی قرار دهد افزود: تنها هدف اسراییل مردم، مساجد، مدارس و بیمارستان‌ها است.
 
* نتانیاهو باید پاسخ‌گوی جنایات خود باشد


وی باتاکید بر اینکه نتانیاهو باید پاسخ‌گوی جنایات خود باشد ادامه داد: غزه 362 کیلومتر است که به صورت 24 ساعته تحت نظر اسراییل است.
 
این کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به اینکه حزب الله در منطقه خود از آزادی عمل برخوردار است افزود: میزان سوالات اسراییل روز به روز بیشتر می‌شود.
 
رویوران با اشاره به اینکه اسراییلی‌ها معترف هستند که بدون تدبیر وارد جنگ شده‌اند گفت: اسراییل مردم را مورد هدف قرارداده تا نقاط ضعف خود را بپوشاند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا کشورهای غربی در قبال جنایات صهیونیسم سکوت اختیار کرده‌اند تصریح کرد: باطل سرنگون خواهد شد و حق پایدار است.
 
این کارشناس ارشد غرب آسیا با بیان اینکه اتحاد و ائتلاف‌های موجود در میان اسراییل و غرب رسوایی به وجود آورده است ادامه داد: در مورد فلسطین هیچ فتوایی دال برکمک به مردم غزه داده نشده است.
 
رویوران با اشاره به اینکه سکوت مجامع بین‌المللی برای مردم قابل مشاهده است گفت: مردم آگاه هستند و سیاه و سفید را از هم تشخیص می‌دهند.
 
وی با تاکید براینکه جنگ تمام خواهد شد افزود: انحصار رسانه در اختیار غرب است به گونه‌ای که عنصر اصلی اشغالگری و تجاوز معرفی شده است.
 
این کارشناس ارشد غرب آسیا با بیان اینکه عرصه سایبری هم فرصت و هم تهدید است ادامه داد: طرفداران غزه از وجه فرصت این عرصه استفاده کردند.
 
رویوران گفت: در جوامع غربی شاهد تظاهرات گسترده مردمی بر علیه جنایات صهیونیست در غزه هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه نطفه‌های تعارض با کشورهای هم‌پیمان با رژیم صهیونیستی درسطح منطقه و غرب درحال شکل‌گیری است اظهار داشت: مقاومت پیروز میدان خواهد بود.
 
این کارشناس ارشد غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری پیرامون جنایتکار بودن سردمداران رژیم صهیونیستی ادامه داد: عرصه حقوقی یکی از روشن‌ترین عرصه‌ها است که می‌توان در آن حوزه اقداماتی را انجام داد.
 
رویوران با تاکید براینکه اسرائیل به صورت آشکار همه قوانین را نقض می‌کند گفت: متاسفانه اسرائیل به مدارس سازمان ملل، مساجد، بیمارستان‌ها حمله می‌کند تا به اهداف شوم خود برسد به گونه‌ای که هر کدام از این اماکن کنوانسیون‌های خاص خود را در حقوق بین‌الملل دارد.  
 
*اسرائیل قوانین بین‌الملل را زیرپا می‌گذارد

وی با بیان این که اسرائیل عملا قوانین بین‌الملل را زیر پا می‌گذارد افزود: باید در حوزه سازمان‌های مردم نهاد حمایت‌های مناسبی از ملت فلسطین صورت گیرد.  
 
این کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در حمایت از ملت‌های مظلوم فلسطین ادامه داد: گزارش گلدستون یک ظرفیت محسوب می‌شود زیرا در این گزارش به تخلفات رژیم صهیونیستی پرداخته شده است.  
 
رویوران با اشاره به این که غزه منطقه اشغال شده است گفت: ملت فلسطین حق دفاع مشروع از خود را دارد زیرا مورد تهاجم قرار گرفته‌اند.  
 
وی با بیان این که در عرصه حقوقی شرایط بسیار روشن است افزود: اروپایی‌ها در نوشتن منشور سازمان ملل نقش اساسی داشتند.
 
*نظام بین‌الملل قدرت محور است

این کارشناس ارشد غرب آسیا با اشاره به این که حق دفاع مشروع در منشور سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته ادامه داد: نظام بین‌الملل قدرت محور است.
 
رویوران با اشاره به این که ظرفیت‌های لازم برای پیگیری جنایت رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی موجود است افزود: رژیم صهیونیستی باید رسوا شود.
 
وی سلب امنیت از رژیم صهیونیستی را یکی از بزرگترین دستاوردهای جنگ فعلی دانست و خاطر نشان کرد: مقاومت از حالت دفاع به تهاجم تغییر وضعیت داده است.  
 
این کارشناس سیاسی با اشاره به این که تونل یعنی تهاجم، نه دفاع افزود: اسرائیل امنیت ندارد زیرا هر آن ممکن است زیر پایش سست شود.
 
مسعود اخوان‌فرد استاد حقوق بین‌الملل در ادامه گفتگوی ویژه خبری و در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه اسرائیل از جنگ فعلی چه دستاوردی داشته است گفت: در شرایط فعلی مقاومت در پختگی به سر می‌برد زیرا ملت فلسطین آگاهانه اقدام می‌کند.  
 
وی با اشاره به نوع استفاده از سلاح‌های مقاومت بر علیه اسرائیل افزود: نوع سلاح‌های مقاومت اسرائیلی‌ها را غافلگیر کرده است.
 
اخوان‌فرد با اشاره به بحث اسارت نظامیان اسرائیلی از سوی مقاومت افزود: در این دوره شاهد پرواز پهپادهای مقاومت بر فراز آسمان‌ها بودیم.  
 
*قدرت پدافندی مقاومت ویژگی خاصی دارد 


استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به ارتقای توان موشکی مردم مظلوم فلسطین ادامه داد: قدرت پدافندی مقاومت از ویژگی‌های خاصی برخوردار است به گونه‌ای که این قدرت برای صهیونیست‌ها قابل تصور نبود.
 
وی با اشاره به نفوذ اطلاعاتی مقاومت بر هکرها و شبکه‌های مجازی صهیونیست‌ها خاطر نشان کرد: اکنون شاهد چالش‌هایی در میان سردمداران رژیم صهیونیستی بر سر جنگ هستیم.  
 
اخوان‌فرد در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا فلسطینی‌ها خلع سلاح خواهند شد یا خیر گفت: حقوق بین‌الملل دارای پایه‌های مشخصی است.
 
استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به این که باید منتظر اقدامات سازمان‌های بین‌المللی باشیم ادامه داد: جای این پرسش است که آیا اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی را کشورهای غربی مطالعه نکرده‌اند.
 
وی با اشاره به این که قتل ریشه‌کن کردن جمعیت بزرگ ملت فلسطین، بردگی، تبعید و کوچ اجباری جمعیت مواردی از جنایات علیه بشریت است گفت: غربی‌ها باید به خود بیایند و به جای حمایت بی‌چون و چرا باید به موازین حقوق بین‌الملل و مصادیق آن تمکین کنند.  
 
اخوان‌فرد با اشاره به ضرورت دفاع مشروع از مردم مظلوم فلسطین خاطر نشان کرد: فلسطینی‌ها بیش از این مسائل حق دارند.
 
*مدعیان حقوق بشر باید به میدان بیایند


استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد: مدعیان حقوق بشر باید به میدان بیایند و حرف بزنند.

وی با اشاره به این که دبیر کل سازمان ملل باید مدافع حقوق بین‌الملل باشد افزود: باید منتظر بازخورد جوامع بین‌المللی باشیم.
 
اخوان‌فرد در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان در چارچوب حقوق بین‌الملل از حقوق ملت فلسطین دفاع کرد افزود: در عرصه حقوق بین‌الملل دو نگاه وارستگی و وارفتگی وجود دارد.
 
استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به برخورد فعالانه یا برخورد منفعلانه ادامه داد: در حقوق بین‌الملل می‌توان به تک تک مواردی که بر علیه ملت فلسطین استفاده شده است اقدام کرد.  
 
وی با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به احقاق حقوق کودکان فلسطینی بپردازد خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت هم نیز می‌تواند در قالب NGO ها به فعالیت خود در دفاع از ملت فلسطین بپردازد.  
 
*سازمان‌های مردم نهاد در تغییر وضعیت به نفع فلسطینی‌ها موثر هستند


اخوان‌فرد با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در تغییر وضعیت به نفع مظلومین فلسطین اظهار داشت: متخصصین آگاه باید در این عرصه وارد شوند.
 
استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به این که باید کرسی‌های حقوق بشر تشکیل شود گفت: باید در عرصه بین‌الملل عملیات روانی ایجاد کرد و اقدام به مقابله به مثل کرد.
 
وی با اشاره به اینکه همه باید به ملت فلسطین کمک کنیم خاطر نشان کرد: مفاهیم حقوق بین‌الملل قابلیت پیگیری را دارد.  
 
اخوان‌فرد با اشاره به این که باید کشورهای عضو اتحادیه عرب نسبت به اقدامات صهیونیست‌ها عکس‌العمل نشان دهند افزود: وکلای بدون مرز سازمان‌ها و  NGO ها می‌توانند وارد عمل شوند به گونه‌ای که همه باید وارد عرصه شویم و به مسئولیت خود عمل کنیم. 

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Italy
کارگر
۱۰:۵۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
درود بر مدافعین اسلام و درود بر مدافعین کودکان بیگناه درود بر مقاومت.
آخرین اخبار