عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان در نمایشگاه مطبوعات:

اجرای کتاب تعرفه سلامت امنیت خاطر را به جامعه خدوم پزشکی باز می‌گرداند

دکتر خضری گفت: در پی ابلاغ سیاستهای کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری طرح تول نظام سلامت توسط وزیر بهداشت شجاع و شایسته اجرایی شد و با گذشت 6 ماه از اجرای این طرح سه گام اساسی و مهم در این خصوص برداشته شده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ دکتر رسول خضری عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان گفت: در گام اول طرح تحول سلامت که مربوط به تحول در حوزه درمان بود ، هزینه های درمانی بالا که مردم را آزار می داد، کاهش یافت و بیمار یا همراهان بیمار دیگر مجبور به خرید ملزومات و تجهیزات پزشکی از خارج از بیمارستان نبودند و کاهش پرداختی از جیب مردم در بیمارستانه و مراکز دولتی باعث رضایتمندی مردم شد.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود در گام دوم طرح تحول سلامت شاهد تحول در حوزه بهداشت بودیم و موضوع پیشگیری از بیماریها و ارتقا بهداشت در حاشیه شهرها در دستور کار قرار گرفت.

دکتر خضری با بیان این که گام سوم طرح تحول سلامت با اجرایی شدن بسته نظارت بر کتاب تعرف سلامت از 15 آبان ماه کلید خورده است ، گفت: بیش از 20 سال بود که کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت باز نگری نشده بود و قیمت خدمات و تعرفه های پزشکی واقعی نبود و همین موضوع  بهانه  و مجوزی برای برخی از پزشکان برای  انجام  تخلف و دریافت های نامتعارف می داد.

وی افزود: با اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت که حاصل تلاش مجموعه وزارت بهداشت ، سازمان های بیمه گر، نظام پزشکی و انجمن های علمی و پزشکی بود، بیش از 1700 خدمت جدید پزشکی در این کتاب تعریف شد.

کتاب تعرفه سلامت به شفاف سازی بودجه وزارت بهداشت هم کمک کرد
وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن  کتاب تعرفه سلامت به شفاف سازی بودجه وزارت بهداشت نیز کمک کرد چراکه قبل از آن بودجه وزارت بهداشت نه براساس قیمت واقعی و تمام شده خدمات بلکه بر اساس چانه زنی بود.

گام سوم طرح تحول سلامت انقلابی بزرگ در نظام سلامت کشور
این نماینده مجلس نهم گام سوم طرح تحول سلامت را انقلابی بزرگ در نظام سلامت کشور عنوان کرد و یادآور شد: قطعا کارهای بزرگ کاستیها و نقایصی در پی دارد و باید بازخوردها و میزان رضایتمندی مردم و گروههای پیراپزشک و پرستار نیز دیده شود و در صورت داشتن اشکال در این مرحله، اشکالات موجود برطرف شود و لازم است همکاران گروه پزشکی نیز نقدهای خود در این خصوص را به طور شفاف بیان کنند.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که با اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت حجت بر جامعه پزشکی تمام شده است، گفت: دیگر بهانه ای برای اخذ دریافت غیر متعارف وجود ندارد چرا که پدیده دریافت غیر متعارف خود معلول واقعی نبودن تعرفه ها بود و نه علت و در حال حاضر علت انجام این کار از بین رفته است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس در ادامه با بیان این که با راه اندازی سامانه 1690 شکایات مربوط به تعرفه سلامت مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت،خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، مجلس ، نظام پزشکی و سازمانهای بیمه گر به خوبی نقش خود را در بسته نظارتی تحول سلامت ایفا خواهند کرد و با پیشگیری و برخورد با تعداد قلیلی از پزشکان که با دریافت زیر میزی چهره جامعه پزشکی را مخدوش کرده اند، امنیت خاطر را به جامعه خدوم پزشکی باز خواهند آورد.

ضرورت استمرار و بیمه طرح تحول سلامت
عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین ضرورت استمرار طرح تحول سلامت را مورد تاکید قرار داد و گفت بیمه کردن این طرح با 4 مولفه صورت می گیرد.

دکتر خضری در توضیح گفت: سیاستهای کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی، در اختیار گذاشتن راهنماهای بالینی به گروههای پزشکی و سازمانهای بیمه گر، افزایش و ارتقای مدیریت بهره وری و به کار گیری مدیرا توانمند در حوزه علوم انسانی برای اولویت بندی و درست هزینه کردن منابع و منابع  پایدار 4 مولفه ای هستند که موجب استمرار طرح تحول سلامت می شوند.

نقش موثر وب دا در اطلاع رسانی دقیق و شفاف طرح تحول سلامت
عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه به اهمیت نقش اطلاع رسانی رسانه ها در موفقیت اجرای طرح تحول نظام سلامت اشاره کردو گفت پایگاه خبری وب دا به عنوان مرجع رسمی اعلام اخبار حوزه بهداشت و درمان کشور ، عملکرد و نقش موثری را در اطلاع رسانی از طرح تحول سلامت ایفا کرده است.

وی ضمن قدردانی از تلاش های همکاران این مجموعه خبری گفت: همواره اخبار منعکس شده در وب دا را تعقیب می کنم و  معتقدم سوء اطلاع رسانی به اندازه سوء تغذیه کشنده است.

دکتر خضری افزود: انتظار داریم وب دا به عنوان سایت رسمی نظام سلامت ،اطلاعات دقیق، شفاف و به موقع را به خصوص در زمینه طرح تحول سلامت در اختیار مردم قرار دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار