معاون پرستاری در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها خبر داد

اجرای آزمایشی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از آذر ماه/ آمار مهاجرت پرستاران به خارج از کشور افزایشی نداشته است

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که در غرفه مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد، از افتتاح مرکز تحقیقاتی حوزه پرستاری با حضور مسئولین پرستاری سازمان بهداشت جهانی در کشور خبر داد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، محمد میرزابیگی ضمن اعلام این خبر گفت: مرکز تحقیقاتی حوزه پرستاری با حضور مسئولین پرستاری کشور و مسئولین پرستاری مراکز تحقیقاتی کشورهای منطقه شرقی سازمان بهداشت جهانی امروز افتتاح شد. 

وی افزود: این مرکز اولین مرکز تحقیقاتی پرستاری در ایران و سومین مرکز در خاورمیانه است و کمک می‌کند بسیاری از اطلاعات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در کشورهای دنیا مبادله شود. 

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: براساس توافقی که صورت گرفت، مقرر شده است سال دیگر نیز مسئولین پرستاری مراکز تحقیقاتی کشورهای منطقه شرق سازمان جهانی بهداشت در ایران گردهم آیند. 

 بضاعت علمی بالای گروه پرستاری کشور در منطقه

میرزابیگی گفت: با توجه به وجود ۱۷۵ دانشکده پرستاری در سطح کشور و بالغ بر ۵۰ هزار دانشجوی پرستاری و سه هزار دانشجوی پرستاری ارشد و دکترا خوشبختانه بضاعت علمی پرستاری کشور بالا است و در عرصه‌های علمی، آموزشی در منطقه حرف اول را می‌زند. 

وی درخصوص مهاجرت کردن پرستاران به خارج از کشور گفت: از آنجایی که سطح آموزشی پرستاران بسیار بالاست و هم‌چنین از فضای معنوی و اخلاقی بهتری برخوردارند، لذا کشورهایی از جمله امریکا، اروپا، کشورهای منطقه شرقی سازمان جهانی بهداشت و کشورهای همسایه تمایل بر جذب نیروهای پرستاری ما دارند. 

وی در ادامه گفت: براساس آمار نظام پرستاری، سالانه حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از پرستاران به خارج مهاجرت می‌کنند و چون ویزای کاری آنان سه ساله است این افراد پس از پایان ویزای خود به کشور باز می‌گردند بنابراین آمار مهاجرت پرستاران افزایشی نداشته است. 

وی درخصوص ماندگاری پرستاران در کشور گفت: با توجه به اجرای طرح نظام تحول سلامت در کشور و اصلاح نظام پرداخت پرستاران می‌توانیم برای ماندگاری پرستاران در کشور اقدام نماییم. 

وی گفت: با توجه به اجرای کتاب تعرفه سلامت وزارت بهداشت با اجرای آزمایشی قانون تعرفه خدمات پرستاری در چند بیمارستان منتخب موافقت کرده است و در این خصوص کمیته‌ای ایجاد و کارهایی دردست اقدام دارد. 

میرزابیگی تاکید کرد: ساعت کاری پرستاران افزایش نیافته است ولی با توجه به اجرای برنامه نظام تحول سلامت که شاهد ارزان شدن خدمات سلامت به زیر ۱۰ درصد شده‌ایم مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی بیشتر شده است و در ‌‌نهایت حجم کاری پرستاران نیز افزایش یافته است. 

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: پرستاران نسبت به ارائه خدمت به مردم به صورت یکپارچه و زنجیره‌ای با انگیزه بیشتر اقدام می‌نمایند و هدف آنان ارتقاکمیت و کیفیت این خدمات به مردم است. 

وی درخصوص چگونگی ارتقای کمیت و کیفیت خدمات پرستاری گفت: گروه پرستاری درجهت ارائه خدمات منسجم به مردم، چک لیست‌های کنترلی و راهنمای بالینی تعریف کرده است که این‌ها وسیله‌ای برای ارزیابی و کنترل خدمات پرستاری است. 

 ارائه خدمات ۱۴۰ هزار پرستار در کشور

میرزابیگی گفت: در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار نفر پرستار در کشور مشغول به کار هستند که با توجه به استانداردهای تخت و بیمارستان، نیاز بیشتری به پرستاران در سطح کار‌شناسی به بالا داریم. 

وی افزود: در حال حاضر نیروی پرستار در کشور به ازای تخت ۱. ۸ است که لازم است این آمار به ۱. ۵ رسانده شود. 

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: تا یکی دو ماه آینده طرح نیروی پرستار به ازای بیمار تعیین می‌شود و این طرح دقیق‌تر است و با اجرای این طرح نیروی مازاد پرستاران به طور دقیق مشخص می‌شود. 

وی افزود: در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اجازه استخدام دولتی نیروی پرستاری در کشور را نداده است، ولی می‌توانیم نسبت به جذب نیروهای پرستاری در مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها از طریق خرید خدمت، ایجاد شرکت‌ها و تعاونی‌ها اقدام نماییم. 

میرزابیگی در پایان افزود: براین اساس نیز آیین‌نامه‌ای تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای اجرا ابلاغ شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند نسبت به جذب پرستاران به عنوان نیروهای شرکتی اقدام نمایند و بودجه لازم برای این تصمیم نیز تامین شده است




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.