خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا به سمت خانوادگی‌شدن پیش می‌رود

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا به سمت خانوادگی‌شدن پیش می‌رود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم ژروم کارتیلیه درباره خانوادگی شدن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نوشت: جب بوش 61 ساله برادر جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا نخستین گام را برای اعلام رسمی نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور برداشت و هیلاری کلینتون 67 ساله نیز به زودی این کار را می‌کند. در سال 2016 رقابت در کاخ سفید ممکن است مسئله ای خانوادگی باشد.

این پدیده ای جدید در آمریکا نیست که نمونه هایی از خاندان های سیاسی، به ویژه در کنگره فراوان دیده می شود. خانواده کندی معروف ترین آنهاست که موضوع کتاب های متعددی بود. اما اگر "هیلاری " یا " جب " در انتخابات ریاست جمهوری آینده پیروز شود، دموکراسی آمریکا فصل جدیدی خواهد نگاشت.

ورود جب بوش (پسر و برادر رئیس جمهور) یا هیلاری کلینتون (همسر رئیس جمهور) به کاخ سفید در سال 2017 ، بدان معناست که از سال 1989، تنها دو خانواده طی 24 سال از 32 سال قدرت اجرایی را در انحصار خود قرار داده اند؛ البته در این بین باید باراک اوباما در داخل پرانتز قرار گیرد.

البته تا انتخابات هشتم نوامبر 2016 راه زیادی باقی است و هیچ گزینه ای هنوز قطعی نشده است. هر چند به نظر می رسد هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات گزینه مطرح باشد، اما مبارزه برای جب بوش از طرف جمهوری خواهان دشوارتر خواهد بود. اما مسئله اینجاست. بانوی اول سابق آمریکا که به خوبی با کاخ سفید آشنایی دارد و از سال 1993 تا 2001 به همراه بیل کلینتون در آنجا زندگی کرده است، اوایل ماه ژوئیه در مصاحبه ای این ایده را که جانشینی یکنواخت نام ها در دفتر ریاست جمهوری آمریکا نشانه بدی برای دموکراسی این کشور باشد، رد کرد.

هیلاری کلینتون گفت: ما دو روزولت داشتیم و دو آدامز. آیا این مسئله تنها ناشی از آن نیست که در برخی خانواده ها حس تعهد یا استعداد ورود به سیاست بیشتر است؟

جان کوئینسی آدامز، ششمین رئیس جمهور آمریکا (1929-1825) پسر جان آدامز، دومین رئیس جمهور (1801-1797) بود که جانشین جرج واشنگتن شده بود. تئودور روزولت (1909-1901) و فرانکلین روزولت (1946-1933) عموزاده بودند.

اما وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت اما یک نام خانوادگی معروف ضامن موفقیت در سیاست نیست. وی یادآور شد:  من که در انتخابات مقدماتی سال 2008 نامزد بودم، در برابر فردی که نامش باراک اوباما بود، شکست خوردم. نظام ما به روی همه باز است. نظام ما پادشاهی نیست که در آن فردی صبح از خواب بیدار شود و به نفع پسرش کناره گیری کند.

اما این دیدگاهی مشترک نیست. از نظر راب گودمن، پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیای نیویورک، در وهله نخست این یک "خبر بد " است. قدرت این خاندان های سیاسی، که متکی به یک نام و همچنین یک شبکه قدرتمند حامیان مالی است تا حدی با ذات انعطاف پذیری دموکراسی که نسل بعدی رهبران ممکن است به هر گروهی تعلق داشته باشند، در تضاد است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد : خاندان های سیاسی مانند داستان های جالب است. اما سیاست نمی تواند مبتنی بر داستان های جذاب باشد. سیاست به مسائل مختلفی از قبیل جنبش های اجتماعی، زندگی عادی مردم، جنگ بین منافع مختلف و انبوه دیگری از مسائل وابسته است.

نمایندگان پارلمان آمریکا روز سه شنبه در واشنگتن در مورد مزایا و محدودیت های اعلام یک نام معروف برای مبارزات انتخاباتی اختلاف نظر داشتند.

به نوشته وال استریت ژورنال، تام کابرن، سناتور جمهوری خواه اوکلاهما که به صراحت در گفتار مشهور است، گفت : فکر نمی کنم که کشور یک بوش دیگر را انتخاب کند. همچنان به نوعی بغض و کینه هایی در مورد جرج دبلیو.بوش وجود دارد. اگر جب این نام خانوادگی را نداشت،گزینه خیلی خوبی برای نامزدی بود.

جرج اچ.دبلیو. بوش نیز که فرزند سناتور بود، تنها یک دوره رئیس جمهور بود. وی در سال 1992 از بیل کلینتون شکست خورد و هشت سال بعد پسر بزرگ وی جرج دبلیو. مشعل را به دست گرفت. باربارا، همسر وی نیز چند ماه پیش گفت : « مسخره است که کشور بزرگی مثل آمریکا نتواند بیش از دو یا سه خانواده را برای تصدی سمت ریاست جمهوری پیدا کند.

تنها نکته قابل اطمینان در زمانی که نبرد انتخاباتی 2016 آغاز می شود، یک نکته است : به نظر نمی رسد خانواده اوباما وارد مبارزات انتخاباتی شود. مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره ای بیفتد. به رغم گمانه زنی های رسانه های آمریکایی، میشل همسر رئیس جمهور آمریکا بارها تکرار کرده که ماجراجویی سیاسی او را وسوسه نکرده است.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار