مدیرعامل سازمان حسابرسی:

حفره‌های بانکی در دسترس 100 هزار کارمند/ وصول 67 میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی

مدیرعامل سازمان حسابرسی با بیان اینکه امثال بابک زنجانی زاییده تحریم هستند، گفت: مکانیزم‌های مختلفی در شرایط کنونی انجام و ایجاد شده و برای جابجایی پول شرکت‌های پوششی مختلفی تأسیس می‌شوند البته در این میان تحریم نمی‌تواند بر فساد نیز بی‌اثر باشد.

بابک زنجانی زاییده تحریم است/ صندوق توسعه ملی امسال 67 میلیارد دلار وصولی داشته استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر سهیلی‌پور مدیرعامل سازمان حسابرسی، امروز در نشست خبری در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه به سند راهبردی سازمان حفاظتی و اولویت‌های هفتگانه آن اشاره کرده و اظهار داشت: ظرف 15 سال میزان نقدینگی 30 برابر شده در حالی که سیستم کنترلی به روز نشده است.

مدیرعامل سازمان حسابرسی افزود: هم اکنون 20 هزار شعبه بانکی حداقل توسط پنج کارمند اداره می‌شود که مجموع کارمندان 100 هزار نفر بوده که به حفره‌های اطلاعاتی آشنایی دارند.

وی ادامه داد: باید مکانیزمی ایجاد شود که این کارمندان نتوانند از اطلاعات این حفره‌ها استفاده کنند. در واقع نمی‌توان به 20 هزار شعبه بانکی رسیدگی کرد.

به گفته وی فعالیت بانک‌ها طی این 15 سال 30 برابر شده و گردش پول نیز به همین میزان افزایش یافته است این در حالی است که سیستم‌ها با این حجم فعالیت کشش کنترلی ندارند.

سهیلی پور تصریح کرد: اخیرا بانک مرکزی اقداماتی را در زمینه کنترل و نظارت آغاز کرده است ولی به هر حال این اقدامات باید 15 سال پیش انجام می‌شد.

مدیرعامل سازمان حسابرسی با بیان اینکه وضعیت دارایی‌های دولت در خزانه است و اطلاعات منسجمی در این زمینه وجود ندارد گفت: سازمان حسابرسی در سال 80 به 2 هزار شرکت رسیدگی کرد و اکنون 926 شرکت را کنترل می‌کند و در مجموع 27 هزار شرکت با همکاری بخش خصوصی بررسی می‌شود. این در حالی است که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده 250 هزار شرکت اظهارنامه مالیاتی داده‌اند اما در این میان برخی سود صفر اعلام کرده‌اند بنابراین باید 180 هزار شرکت حسابرسی شوند.  

وی ادامه داد: در مجموع 15 تا 16 درصد شرکت‌ها و اگر حجم آنها نیز در نظر گرفته شود 40 درصد این شرکت‌ها رسیدگی می‌شود که این مسئله نشان می‌دهد در نهایت 60 درصد شرکت‌ها حسابرسی نمی‌شود.

وی با پرونده 12 هزار میلیاردی اشاره کرده وافزود: عملا این میزان 70 میلیارد تومان بود که از طرق اطلاعات چک سوء جریان رخ داد و در واقع به نحوی چکی کشیده می شد و پس از چند روز از موعد واریز چک، مجددا چک جدیدی کشیده می شد.

وی تصریح کرد: بحث تبانی و جعل جزء محدودیت‌های حسابرسی بوده و حجم عملیات در شرکت‌های بیمه ای بستر بیشتری را برای تقلب و فساد فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه حسابرسی تقلب رد ایراننداریمو باید راه‌اندازی شود گفت: فعالیت‌های کنترلی در زمینه تقلب در شرکت‌های بیمه‌ای شروع شده اما تا زمانی که افراد در سطوح مختلف تصمیم‌گیر هستند میزان تقلب نیز بالا می‌رود از این رو باید سیستم‌های کنترلی بیمه به بانک‌ها ایجاد شود تا بر مباحث درآمد و خسارت نظارت کند.

وی همچنین در خصوص وصولی صندوق توسعه ملی گفت: در سال جاری 67 میلیارد دلار وصولی صندوق توسعه ملی است که 40 میلیارد آن برای طرح‌های متلف مسدود شده است.

سهیلی‌پور با اشاره به پولشویی اظهار داشت: مکانیزم‌های مختلفی در شرایط کنونی انجام و ایجاد شده و برای جابجایی پول شرکت‌های پوششی مختلفی تأسیس می‌شوند البته در این میان تحریم نمی‌تواند بر فساد نیز بی‌اثر باشد.

مدیرعامل سازمان حسابرسی با تأکید بر اینکه تحریم زمینه‌ساز فساد است اظهار داشت: در واقع امثال بابک زنجانی زاییده تحریم است چرا که اگر تحریم نبود در مسئله نقل و انتقال پول روال عادی طی می‌شد.

وی همچنین در خصوص پرونده مهدی هاشمی گفت: تا کنون قوه قضاییه اطلاعاتی در زمینه پرونده مهدی هاشمی از ما نخواسته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: حسابرسی ، تحریم ، پولشویی ، صندوق ، چک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار