در مراسم رونمایی از نسخه‌ی ‌آزمایشی وب سایت اهل قلم بیان شد

کمیت در حوز‌ه‌ اهل قلم تعیین کننده‌ رتبه نیست

کمیت در حوزه‌ی اهل قلم با توجه به وجود پدیده‌ی کتاب سازی در این حوزه تعیین کننده‌ی رتبه‌‌ی نویسندگان نیست.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی از نسخه‌ی آزمایشی وب سایت اهل قلم که امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خانه‌ی کتاب در دوره‌ی جدید مدیریتی خود کارهای مختلفی در مورد افزایش ارتباط میان اهالی قلم و برطرف شدن مشکلات آن‌ها توسط شورای اهل قلم انجام داده،‌ گفت: اهالی قلم در این شورا و موسسه‌‌ی فرهنگی با بعضی از مباحث خاص حوزه‌ی خود آشنا می‌شوند و حقوقشان پایمال نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: خانه‌ی کتاب در حاشیه‌ی نمایشگاه‌های استانی اهالی قلم استان‌های مختلف را شناسایی کرده تا توازنی که تا به امروز وجود نداشته،‌ به وجود بیاید.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از فعالیت‌های دیگر خانه‌ی کتاب در دوره‌ی اخیر مدیریتی خود می‌توان به ثبت خاطرات شفاهی و ایجاد فضای تعاملی مناسب بین نویسندگان اشاره کرد.
 
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما برای وب سایت اهل قلم عملا دو بازه‌ی اطلاع رسانی و فعالیت ایجاد کردیم تا در بازه‌ی اول که آزمایشی به حساب می‌آید، نظرات اهالی این حوزه را درباره‌ی وب سایت جمع آوری کنیم.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: به طور طبیعی بعد از یک فرصت زمانی کوتاه نسخه‌ی نهایی‌تر و قابل اتکاتری از وب سایت اهل قلم خواهیم داشت و امید است که با شکل‌گیری این وب سایت به سمت یک باشگاه مجازی اهل قلم برویم.
 
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پیگیری‌های مداوم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نسبت به کارهای صورت گرفته در صندوق بیمه‌ی نویسندگان، گفت: درصدی که اهالی قلم نسبت به عموم دارند، مشخص است و جامعه هم خودش نشان می‌دهد که چقدر نویسنده داریم.
 
وی ادامه داد: با رابطه‌ی خوبی که با صندوق بیمه ایجاد شده، به نظر می‌رسد که فعالیت‌های این صندوق در حال حاضر به خوبی پیش می‌رود.
 
صالحی ادامه داد: البته در حال حاضر معاونت فرهنگی با توجه به روند پیگیری‌های خود از صندوق بیمه نویسندگان کمی پر توقع است اما باید توجه داشت که فاصله‌ی منابع میان گروه‌های مختلف فرهنگ وجود دارد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: از اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌شود، می‌توان به رتبه بندی اهل قلم اشاره کرد. در این خصوص کمیت فاکتور روشن و تعریف شده‌ای است اما آن در حوزه‌ی اهل قلم تعیین کننده‌ی رتبه نبوده، چرا که برخی کتاب‌ سازند و به واسطه‌ی کتاب سازی کمیت آثار خود را بالا می‌برند.

وی ادامه داد: طبعا نمی‌شود گفت که در داستان رتبه بندی اهالی قلم خط کش ریاضی دقیق وجود ندارد. پارامتر‌هایی که می‌توان با آن‌ها اهل قلم را به طبقات متعدد تقسیم کرد، مسلما ضرورت دارد.

صالحی تصریح کرد: ما باید به نحوی به طرف حوزه‌ی ایجاد امکان سرمایه‌ گذاری‌های وسیع تر از ناشر در حوز‌ه‌ی تالیف بیاییم. ناشر شرایط خود را دارد و این شرایط در حال حاضر برای خواباندن سرمایه و ریسک کردن خوب نیست.

وی بیان کرد: بازار سرمایه‌ی بیشتری را باید به سوی نشر رهنمون شویم.

صالحی در بخش دیگری از مراسم رونمایی از نسخه آزمایشی وب سایت اهل قلم گفت: ما باید بتوانیم برای حوزه‌های تسهیلات مالی را به حوزه‌ی نشر متوجه کنیم. یک زمانی وضعیت دولت و ارشاد مناسب تر بود و حمایت‌های بیشتری از صنعت نشر می‌شد اما حالا گاهی کارها و پیشنهادهای فاخری می‌آید که به دلیل نبود فضای سرمایه گذاری در انبار می‌خوابد و یکی از مصیبت‌های اهل فرهنگ این است که نوشته‌ای فاخر در انبار نویسنده خاک بخورد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون تحرکاتی در صندوق هنرمندان ایجاد شده که حمایت جدی از حوزه‌ی نشر را به دنبال خواهد داشت تا سرمایه‌ی حوزه‌ی نشر را فقط متکی به ناشر کنیم.

همچنین مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در بخش دیگری از مراسم رونمایی از نسخه‌ آز‍مایشی وب سایت اهل قلم، گفت: بانک اطلاعاتی ایران مجموعه‌ی وسیعی از اطلاعات حوزه‌ی کتاب بوده که آنچنان که باید و شاید مد نظر قرار نگرفته‌اند. ما در وب سایت اهل قلم بیش از 800 هزار کتاب و 200 هزار نویسنده داریم که 3 هزار تن از این نویسندگان را خود خانه‌ی کتاب در وب سایت ثبت نام کرده‌ است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که به دلیل تشابه اسمی برخی از اهالی قلم، بعضی از کتاب‌ها به اشتباه در پرونده‌ی شخصی فرد دیگری ثبت شده باشد. البته اینگونه اشتباهات قابل تصحیح است.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب اظهار داشت: وب سایت اهل قلم به نوعی شبکه‌ی اجتماعی اهالی قلم هم هست، تا ناشران و نویسندگان دسترسی به هم داشته باشند.

جلیسه خاطرنشان کرد: پیش بینی شده که در کمتر از یک سال بیش از ده هزار اهل قلم در وب سایت خودشان ثبت شوند. از این پس صدور کارت و بیمه اهل قلم از طریق وب سایت اهل قلم انجام می‌شود.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار