«سید عباس صالحی» در نشست خبری:

مدیر حاشیه نیستم/ تفویض ممیزی به ناشران تفویض مطلق نیست/ توضیحات صالحی در مورد برکناری شجاعی صائین

«سید عباس صالحی» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال پیگیری خبرنگاران نسبت به دلایل جا به جایی اخیر انجام شده در اداره کتاب گفت: من مدیر حاشیه نیستم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری چهارمین نشست فصلی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی رسانه که امروز در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، " سیدعباس صالحی" معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جابه‌جایی ‌های اخیر انجام شده در حوزه اداره کتاب گفت: نگاه من به حضور افراد در سمت‌های مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز فعالیتم در این وزارتخانه نگاهی صلاحیت گرایانه بوده و از همان آغاز نیز به نظر برخی از دوستان باید یک پاکسازی مدیریتی انجام می‌دادیم.
 
 وی ادامه داد: من نه یک آدم فرهنگی یا چپ‌گرا یا راست گرا بلکه فردی هستم که صلاحیت افراد را در کنار حقیقت حفظ ارزش‌های نظام، انقلاب و چارچوب‌های اصلی کشور می سنیجم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در خصوص جا به جایی‌های اخیر اداره کتاب نیز اختلاف نظر و بحث جدی در حوزه نظارت و ممیزی نبوده؛ شجاعی صائین در مدت فعالیتش به عنوان مدیر اداره کتاب زحمات خوبی کشیده و این اداره را رو به جلو و پیشرفت برده به گونه‌ای که آرامش در حوزه کتاب و نشر حکم‌فرما شده است.
 
صالحی ادامه داد: آرامش حاکم بر فضای نشر مدیون عوامل زیادی چون حضور شجاعی صائین در حوزه اداره کتاب بوده و بنابر این مسئله‌ی عزل شجاعی صائین از اداره کتاب مسئله‌ی اختلاف نظر در حوزه کتاب و ممیزی نیست و ربطی به بحث‌های محتوایی عرصه نشر پیدا نمی‌کند.
 
وی تصریح کرد: حوزه اقتصاد نشر و کتاب هم اکنون در شرایط سختی قرار گرفته و التهاب‌های مضاعف در این حوزه به نفع نشر کشورمان نیست.
 
صالحی افزود: من مدیر حاشیه نیستم و ما نباید برای نظام و انقلاب حاشیه درست کنیم، حوزه نشر مسئله‌ی مضاعف دارد و این مسائل مضاعف حساسیت‌ها را بالا برده و کشف راه‌های عقلانی را دشوار می کند.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: جا به جایی‌های اخیر اداره کتاب یک مسئله‌ی  اداری بوده است و این مسائل اداری در هر مکان و سازمان دیگری رخ می‌دهد.
 
صالحی خطاب به اهالی رسانه گفت: بیایید گرفتار حاشیه نشویم و حاشیه‌ها را افزایش ندهیم.
 
وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که ناشران و مؤلفین، ارشاد را امین خود بدانند زیرا این وزارتخانه امین حوزه فکر و فرهنگ است.
 
صالحی گفت: افرادی که به طور طبیعی فرایندی را طی کرده و کتابشان را به ما به امانت می‌سپارند آیا از نظر اخلاقی و قانونی ما اجازه سرکشی به امانت آنها را داریم؟ مسلماً پاسخ منفی است؛ برداشت من این بوده که ما در حال حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقدار قابل توجهی ضایعه‌ی انتشار اخبار مرتبط با کتاب‌های به امانت سپرده شده در وزارتخانه را در رسانه‌ها کم کرده‌ایم اما از بین نبرده‌ایم، هنوز فرصت‌های دسترسی برای نامحرمان حقوقی وجود دارد.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: عرض من این است که باید در مقابل انتشار نادرست مطالب مرتبط با کتابها ایستادگی کرد البته امروزه در رفتگی‌ها در وزارت ارشاد کمتر از گذشته است اما هنوز رگه‌هایی از آن دیده می‌شود.
 
صالحی در بخشی از سخنان خود در خصوص ادعاهای شجاعی صائین درباره تذکراتی که در رابطه با کتاب اسد‌زاده سر دبیر خبرگزاری ایبنا به شخص معاون فرهنگی وزارت ارشاد داده شده گفت:‌ شجاعی صائین تذکری درباره این کتاب به من نداد و نکته‌ی قابل توجه این است که ما درباره‌ی کتاب‌های سپرده شده به وزارت ارشاد تا یک رده‌ای استعلام‌هایی می‌گیریم و طبق آن استعلام‌ها به پیگیری مسئله‌ی واگذاری مجوز به این کتابها می‌پردازیم اما اینکه کتاب اسد‌زاده فضایی موهن دارد نیاز به بررسی داشته علی‌القاعده باید محتویات این کتاب مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد و طبعاً من بعد از ملاحظه محتوایی آن نظر قطعی خود را اعلام می‌کنم.
 
وی افزود: بررسی کتاب‌های واگذار شده به وزارت ارشاد بیش از یک ماه زمان می‌طلبد.
 
گفتنی است، که  در همین خصوص خبرنگار روزنامه جوان در تعبیری کتاب اسدزاده را بدتر از کتاب آیات شیطانی دانست.
 
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص لحظه اجرایی شدن جشنواره شعر فجر گفت: مؤسسه خانه کتاب به عنوان مجری سابق این جشنواره و بنیاد شعر و ادبیات داستانی به عنوان مجری فعلی آن هر دو وابسته به وزارت ارشاد هستند و تفاوتی میان میزان وابستگی آنها به این وزارتخانه وجود ندارد لذا من فکر نمی‌کنم تغییری در نحوه اجرای جشنواره شعر فجر پیدا شده باشد و از این جهت من تغییر مجری این جشنواره را منافی وابستگی آن به وزارت ارشاد نمی دانم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: در خصوص میزان صلاحیت اسد‌زاده به عنوان سردبیر خبرگزاری ایبنا نیز باید بگویم هیچ گونه استعلامی در خصوص عدم صلاحیت وی به وزارت ارشاد نرسیده است و من وجود چنین استعلامی را تکذیب می‌کنم.
 
صالحی ادامه داد: درباره‌ی سخنان رئیس جمهور در اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز باید بگویم ممیزی مسئله‌ی اول ما نبوده و هر چند که جزو ده مسئله‌ی اساسی کشور ما به حساب می‌آید اما نباید آن را تنها مسئله نشر بدانیم و یا به کلی از میان مسئله‌های خود پاکش کنیم هردوی این دیدگاه‌ها افراطی و تفریطی هستند و نادرست به حساب می‌آیند.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: این که ممیزی را مسئله‌ی اصلی یا شاه کلید تمامی مسائل کشور بدانیم به نوعی تقلیل‌گرایی در حوزه‌ی مسائل ایران بوده و نادرست است.
 
صالحی افزود: ما بیشتر از آنکه به مشورت دادن به بزرگانی چون رئیس جمهور کشورمان فکر کنیم به کارهای قانونی خود فکر کردیم.
 
وی با اشاره به تشکیل هیات نظارت بر ممیزی کتاب و کمیته تخصصی با همین عنوان از اردیبهشت ماه سال جاری تا به امروز گفت: هیات و کمیته تخصصی نظارت بر ممیزی کتاب تشریفاتی نبوده و ما قطعاً نمی‌توانیم ممیزی را نادیده بگیریم.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت:‌ کمیته نظارت بر ممیزی کتاب و جلسات پیگیری شده در آن مسیر خوب و قابل اعتمادی را در حوزه‌ی ممیزی ایجاد کرده به گونه‌ای که هم‌اکنون مرجع مشخصی برای این امر شناخته شده است.
 
صالحی تصریح کرد: احساس من این است ممیزی مسئله‌ی اول ما نبوده اما باید به عنوان یکی از ده مسئله اصلی کشورمان به آن توجه شود.
 
همچنین معاون فرهنگی وزارت ارشاد نکته‌ی تکثیر عناوین و مقررات در حوزه‌ی قانونگذاری را به نوعی مانع برقراری عدالت دانست و گفت: رئیس جمهور در اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با همین نگاه بحث تقلیل فصول در ممیزی کتاب را مطرح کرده زیرا با انبوه شدن مقررات راه‌های دور زدن به وجود می‌آید و این مبحث با نگاهی به دانش حقوق کاملاً منطقی است.
 
صالحی گفت: قانون‌ها را هر چقدر مفصل‌تر بنویسیم راه‌های اجرای آن افزایش پیدا می‌کند و به طبع مجموعه‌ای که می‌خواهد درست عمل کند باید نگاهی تقلیل‌گرانه در مورد قوانین داشته باشد.

وی ادامه داد: البته مصادیق مطرح در زمینه ممیزی کتاب یک دستورا‌لعمل بوده و قانون نیست بنابراین با توجه به تفاوت میان دستورالعمل و قانون چاره‌ای جز ریزتر شدن در حوزه‌ی نظارت بر کتابهای خواستار کسب مجوز نداریم.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: واگذاری ممیزی کتاب به ناشران تفویضی مطلق نیست و همانطور که مطلعید این آیین نامه در هیأت نظارت بر ممیزی کتاب تصویب شده و هم‌اکنون در مرحله دستورالعملهای اجرایی قرار گرفته است.
 
صالحی گفت: آیین‌نامه واگذاری ممیزی کتاب ناشران با ضوابط به تصویب رسیده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفتی نداشته و بنابراین آیین‌نامه ناشران می‌توانند به صورت انتخابی و داوطلبانه داوران خود را به وزارت ارشاد معرفی کنند تا پس از بررسی‌های لازم کارگروه بررسی ممیزی کتاب در محل فعالیت این مراکز انتشاراتی شکل بگیرد.
 
وی افزود: ما در این آیین‌نامه همه‌ی موارد مشکل‌زا برای ناشران همچون ریسک‌های مالی را در نظر گرفته‌ایم و کارهای اجرایی آن هم‌اکنون در حال انجام است.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبتهای خود در قالب ارائه یک گزارش کار از فعالیت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سه ماهه اخیر گفت: رسانه به عنوان چشم ناظر و مدیران فرهنگی نقش اساسی در نظارت، حمایت، و هدایت دارد و وظیفه ما به عنوان مدیران فرهنگی این بوده که ارتباط خود را با اهالی رسانه حفظ کنیم نشست‌های فصلی هم در همین راستا برگزار می‌شود، نشست خبری زمستانی ما قرار بود که در دهه فجر برگزار شود اما به دلیل بحثهای خبری متعدد برگزاری آن کمی به تأخیر افتاد بنابر آن بوده که در نشست‌های فصلی به تناوب از مدیران استفاده شود.
 
صالحی اظهار داشت: رویکرد اول ما در معاونت فرهنگی دیپلماسی فرهنگی در حوزه‌ی نشر و کتاب است.
 
وی ادامه داد: ما در حوزه‌ی دیپلماسی فرهنگی در حوزه‌ی نشر و کتاب الان می‌توانیم بگوییم در 14 نمایشگاه خارج از کشور حضور پیدا کرده‌ایم که تعداد این نمایشگاهها به واسطه‌ی حضور ما در نمایشگاه عمان در آینده‌ای نزدیک به 15 عدد می‌رسد.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد  تصریح کرد: ایران در راستای حضور در نمایشگاههای بین‌المللی کتاب طبقه‌بندی کرده و اولویت‌های خود را ایران فرهنگی، کشورهای اسلامی، و نمایشگاههای مطرح بین‌المللی قرار داده است.
 
صالحی افزود: در سال 2015 ایران برای اولین بار به عنوان میهمان ویژه‌ی نمایشگاه مسکو به این نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌رود و در آنجا ستادی شکل می‌دهد تا حضور ما در این نمایشگاه مفید باشد و این حضور در حوزه‌ی کشورهای مشترک‌المنافع روسیه جدی است.
 
وی ادامه داد: در مورد بحث افغانستان نیز به جز مواردی که در گذشته انجام شده با توجه به شرایط انتخابات افغانستان برخی مسائل را به تأخیر انداختیم اما در خصوص اقداماتی که هم‌اکنون در حال پیگیری است می‌توان به حضور شعر فجر در افغانستان برگزاری نمایشگاه کتاب افغانستان و اهداء‌ جایزه پژوهشگر برتر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به یک پژوهشگر افغانی اشاره کرد.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: فایل افغانستان به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در تمدن فرهنگی همچنان مفتوح است.
 
صالحی اظهار داشت: ما برای میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال 1394 دو گزینه با عناوین تاجیکستان و عمان داریم البته با توجه به اهمیت هر کدام از این دو انتخاب یکی از آنها بر عهده شورای سیاستگذاری نمایشگاه گذاشته شده است.
 
وی افزود: طرح حمایت از ترجمه‌ی آثار ایرانی به زبانهای خارجی از برنامه‌های دیگر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سه ماهه اخیر به حساب می‌آید آیین‌نامه این طرح هم‌اکنون در شورای مدیران به تصویب رسیده و امیدواریم که با پیگیری آن مقدمات برای گسترش و توسعه میراث مکتوبمان به زبانهای مختلف دنیا پدید بیاید.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: امسال سال مبارکی بوده زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری تشکلها توانسته تا اندازه‌ی زیادی به وظایف خود عمل کند ما از رسانه‌ها می‌خواهیم که به ما کمک کند تا این راه را با هم به خوبی جلو ببریم، تا به حال مسیر خوبی را داشته‌ایم امیدواریم که نمایشگاه کتاب بتواند بر پایگاه خود که پایگاه اهالی نشر است بایستد.
 
صالحی مشارکت سازمانی را رویکرد سوم معاونت فرهنگی دانست واظهار داشت: فعالیتهای فرهنگی اگر بخواهد در حوزه‌ی یک وزارتخانه اتفاق بیفتد دو مشکل اثر گذاری و هم افزایی را به دنبال خواهد داشت.
 
وی ادامه داد:‌رویکرد دولت و وزارت ارشاد در راستای مشارکت با نهادها و سازمانهای دیگر بوده و این امر تجربه‌ای از کارهای مشترک را ایجاد می‌کند و به کارها عمق می‌بخشد.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد:‌در حوزه‌ی مشارکت سازمانی وزارتخانه ارشاد تفاهم‌نامه‌های زیادی داشته و معاونت فرهنگی نیز با ده نهاد تفاهم‌نامه امضاء کرده و اینها فرصتهایی را برای هم‌افزایی سازمانی و تجمیع امکاناتی را که سراغ می‌آید فراهم کرده است.
 
صالحی گفت: عدالت فرهنگی در کشور رویکرد چهارم است من همیشه گفته‌ام ایران تهران نیست بنابراین بخشی از کار ما با این نگرش که باید استعدادها، ظرفیت‌ها را در سطح استانها بشناسیم و مصرف تولیدات فرهنگی را در آنجا افزایش دهیم انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌های استانی به دنبال جلسه‌ی برگزار شده در تهران علی‌رغم همه‌ی مشکلات مالی اجرایی شده در اجلاس تبریز 70 تا 80 مصوبه مطرح شده که مراحل اجرایی شدن خود را با معاونت استانها طی می‌کند.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در خصوص نمایشگاههای استانی گفت: تا به امروز 20 استان توسط مؤسسه نمایشگاهها و چند استان توسط تشکل‌های نشر نمایشگاههای استانی خود را با حضور 360 ناشر 43هزارعنوان کتاب و با بن توزیعی یک میلیارد تومانی برگزار کرده‌اند.
 
صالحی افزود: رویکر پنجم ما شفافیتهای کارکردی است ما تلاش می‌کنیم که خود  را در فضای شیشه‌ای‌تر در مقابل دوستان رسانه قرار بدهیم شفافیت در داوران کتاب سال و جایزه‌ی جهانی که امسال برای اولین بار انجام شده یکی از گامهای ما در جهت شفافیت‌های کارکردی به حساب می‌آید.
 
وی اظهار داشت: شفافیت در هزینه کرد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و علنی کردن ریز‌هزینه‌های این  نمایشگاه که در پایان برگزاری دوره آینده آن اعلام شود یکی دیگر از گامهای ما در خصوص شفافیت کارکردی است.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: رویکرد ششم ما حمایت از موضوعات خاص است بنابراین رویکرد برخی از موضوعاتی که مورد توجه معاونت فرهنگی قرار گرفته در صدر کار ما است.
 
صالحی تصریح کرد: ما در سه ماهه اخیر در حوزه‌ی دین سهم قابل توجهی از بودجه خود را اختصاص داده‌ایم و 26میلیارد و 849میلیون ریال به تفاهم نامه‌ها و 4میلیارد و 200 میلیون تومان به کتابهای خریداری شده اختصاص دادیم.
 
وی ادامه داد: در حوزه‌ی دفاع مقدس نیز 4میلیارد و 650میلیون ریال به تفاهم‌نامه‌ها و 776 میلیون ریال به خرید کتاب اختصاص دادیم.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: در حوزه‌های مساجد و هویت ایرانی و استانی نیز به ترتیب 4میلیارد تومان به تفاهم‌نامه‌های مرتبط با مساجد اختصاص داده‌ایم و 29 توافق نامه نیز در خصوص مفاخر ایرانی و اسلامی به امضا رسانده‌ایم.
 
صالحی افزود: 4میلیارد 750میلیون ریال نیز در جهت مطرح ساختن مفاخر ایرانی و استانی هزینه کرده‌ایم.
 
وی گفت: در زمینه‌ی اطلاع رسانی و نقد کتاب نیز در حال حاضر اتفاقات قابل توجهی افتاده که از آن جمله می‌توان به انتشار ماهانه کتاب شناسی ماه به کارنامه نشر ایران اشاره کرد.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: تقویت پایگاههای اطلاع رسانی ایجاد نرم‌افرارهای تخصصی حوزه‌ی کتاب و برگزاری نشستهای تخصصی در این حوزه از اتفاقات دیگر چشم‌گیر در حوزه‌ی اطلاع رسانی و نقد کتاب به حساب می‌آید.
 
صالحی اظهار داشت:‌در حوزه‌ی ادیان و مذاهب ایران نیز با توجه به اینکه شرایط کنونی ایران و آرامش و امنیت آن در منطقه‌ای پر از آشوب فرصتی تاریخی برای کشور ما به حساب می‌آید و باید آن را غنیمت دانست ما با برگزاری مراسم‌های ملاقات با رهبران اقیلیتهای دینی سعی در اثبات توانمندی خودمان در ایجاد یک فضای آرام و امن منطقه‌ای داریم.
 
همایون امیر‌زاده مدیر اداره کتاب، در بخش دیگری از نشست فصلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اهالی رسانه گفت: در حوزه‌ی فعالیتهای استانی مبنای حرکتی که به صورت مهندسی شده آغاز شده به من نشان می‌دهد که رصد و ارائه گزارش برای رسانه‌ها جذاب خواهد بود.
 
وی ادامه داد: سیاستگذاری در حوزه‌ی تعاملات استانی دغدغه‌ای جدی بوده و هر چند که به نظر می‌رسد کمی دیر به اجرا در‌آمده اما مهم است.
 
مدیر اداره کتاب اظهار داشت: در خصوص برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیتهای فرهنگی مرتبط با استانها نیز ما برای تبیین سیاستها نیازمند شناخت روز آمد از فعالیتهای استانها هستیم که در این راستا کارگروه‌های چهارگانه‌ای تشکیل شده و ما را با فرمت و مدل اولیه‌ی تعاملات با استانها آشنا می‌کند.
 
وی ادامه داد: در نشست تبریز همه با آمادگی آمده بودند و 83 عنوان مصوبه مطرح شد این نشست فینال مناسب کردن شرایط تعامل با استانها بود.
 
امیر زاده تصریح کرد: هم‌اکنون گامهای اولیه و نهایی برداشته شده و ما در سال آینده موضوع نامکشوفی در ارتباط با استانها و چگونگی حمایت از آنها نداریم.
 
مدیر اداره کتاب خاطر نشان کرد: امروز بانک معتبری از ایده‌های خلاقانه در دسترس ما قرار گرفته است ما امسال به لطف خدا سال را بدون بدهی یا با بدهی اندکی به پایان می‌رسانیم البته این نافی محدودیتها و تنگناهای شدید مالی ما نبوده و ما فعالیتهای رایج را با کاهش 50 درصدی هزینه انجام دادیم.
 
برازش مدیر دفتر چاپ وزارت ارشاد در بخش دیگری از این نشست گفت: جشنواره صعنت چاپ یکشنبه هفته آینده از ساعت 10 تا 12 در تالار وحدت برگزار می‌شود و طی این مراسم سیمرغ چاپ به برندگان تقدیم می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ مکانیزه کردن  مسابقه و شفافیتهای آن از نظر داوری از ویژگیها و اتفاقات خوب این دوره از جشنواره صنعت  چاپ به حساب می‌آید انشاالله با آیتمهای پیش‌بینی شده به سوی جهانی شدن صنعت چاپ برویم.
 
مدیر دفتر چاپ وزارت ارشاد اظهار داشت: ما در شش ماهه اول سال جاری 49هزار و 444 تن محصولات چاپی وارد کرده‌ایم که این میزان در 5 ماهه دوم به 233 مورد و بیش از 80 هزار تن افزایش داشت امیدواریم چه با پیگیری اجرایی شدن عوارض واردات محصولات چاپی در آینده‌ی نزدیک با کاهش واردات این مصولات مواجه شویم.
 
همچنین سید آبادی مسئول انتخاب پایتخت کتاب ایران، گفت: پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب هم‌اکنون ما را به سمت آینده می‌برد و مسابقه بین برنامه‌ها است همه برنامه‌های ارائه شده با ذکر منابع  و راه تأمین آن مشخص شده و هم‌اکنون 63 شهر برنامه‌های خود را به ما ارائه داده‌اند که از این میان 10 شهر به عنوان نامزد پایتخت کتاب تهران اعلام شده و متأسفانه شهری مثل شیراز به دلیل ضعف برنامه‌های فرهنگی خود از این میان حذف شده است.
 
مسئول انتخاب پایتخت کتاب ایران ادامه داد: در حال حاضر بیش از 800 روستا نیز برای شرکت در طرح روستای دوستدار کتاب برنامه‌های خود را به ما ارائه کردند و در تاریخ دوم اسفند ماه سال جاری ما مراسم معرفی پایتخت کتاب تهران و روستای دوستدار کتاب را برگزار می‌کنیم.
 
سید‌آبادی اظهار داشت: در خصوص آیین نامه کتابهای ایرانی در بازار جهانی با برگزاری جلسات مختلف با آژانس‌های ادبی و فعالان این حوزه‌ سعی در جایگزینی حمایت از این کتابها به جای حق رایت ناشر خارجی داریم البته این امر به شرط مشخص شدن اعتبار ناشر خارجی و حتمی بودن توزیع کتاب در کتاب فروشی‌ها انجام می‌شود.
 
مهدی قزلی مسئول بنیاد شعر و ادبیات  داستانی در بخش دیگری از نشست فصلی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اهالی رسانه گفت: جشنواره شعر فجر در دهم اسفند ماه به ایستگاه آخر خود می‌رسد و جشنواره ادبی پروین اعتصامی نیز به دلیل آنکه برگزاری مراسم اختتامیه‌اش در پایان سال جاری درست به نظر نمی‌رسد در اوایل سال آینده به مرحله آخر خود می‌رسد.
 
وی خاطر نشان کرد: جشنواره شعر فجر فردا به بصره می‌رود.
 
امیر زاده در بخش دیگری از این مراسم گفت: ما در سال جاری 55 هزارو 974 مورد درخواست داشتیم که از این میان 37هزارو 277 عنوان چاپ اولی و 18 هزار و 697 عنوان چاپ دوم به بعد بودند.
 
وی ادامه داد:‌19494 مورد در خواست اینترنتی نیز در سال گذشته به ثبت رسیده است.
 
مدیر اداره کتاب خاطر نشان کرد: امسال کل عناوین چاپ شده 62هزارو 271  عنوان بوده  که از آن میان 36هزار و 444 عنوان چاپ اولی و 26 هزار عنوان تجدید چاپ شده.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار