در نشست خبری چهاردهمین جشنواره کتاب «شهید حبیب غنی پور» بیان شد

دست حامیان کتاب‌های خوب را می‌فشاریم

برگزار کنندگان جشنواره شهید «غنی پور» با توجه به هدف خود که چیزی جز معرفی کتاب‌های خوب نبوده دست نهاد‌ها و حامیان کتاب‌های خوب را می‌فشارند.

 به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست خبری چهاردهمین جشنواره شهید "غنی پور" که امروز در مسجد جواد الائمه برگزار شد، محمد ناصری دبیر چهاردهمین دوره جشنواره شهید "غنی  پور" گفت: جلسات داستان نویسی  مسجد جواد الائمه از سال 58 شروع شده و به‌رغم اینکه گاهی فقط با حضور سه شاگرد برگزار می شده جالب اینجاست که هیچ خللی در جدیت آن ایجاد نمی شد.

وی ادامه داد: همیشه دست بچه‌های حاضر در جلسات داستان نویسی مسجد جواد الائمه از داستان های کوتاه و قوی پر بود و شاید یکی از دلایل تداوم برگزاری این جلسات این بود که اعضای شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه اهمیت چندانی به کمیت نمی‌دادند و هر کس به حضور در این جلسات به عنوان کار جدی خود نگاه می‌کرد.

"ناصری" اظهار داشت: ما هرچه مربوط به جشنواره شهید "غنی پور" است در مسجد انجام می‌دهیم و به نظر ما کفه ی انجام این امور در مسجد سنگین‌تر است.

دبیر چهاردهمین جشنواره شهید غنی پور ادامه داد: جشنواره شهید غنی پور مردمی بوده و تشکل اداری آنچنانی ندارد. ما از اهالی رسانه خواهش می‌کنیم که صدای مسجد را به گوش آنها که دوست دارند بشنوند برسانند.

ناصری تصریح کرد: امسال جشنواره شهید "غنی پور" به دوره چهارم خود رسیده و روح "حبیب غنی پور" شاد باشد که چراغ جشنواره به نام وی روشن است.

یکی از اتفاقاتی که پس از مرگ "امیرحسین فردی" برای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه افتاده این است که جلسات داستان نویسی این مسجد پس از وقفه‌ای کوتاه از آغاز سال 1393 به صورت مستمر پیگیری شده و ما امسال بر اساس کارهای سالهای گذشته گروه‌های داوری خودمان را تشکیل داده‌ایم.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره شهید "غنی پور" گفت: بنا به نظر اعضای شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه از دوره چهاردهم به بعد در هر دوره از یکی از افراد شناخته شده در عرصه ی نویسندگی خواهش می‌کنیم که از تریبون مسجد جوادالائمه با برگزیدگان جشنواره صحبت کنند.

ناصری ادامه داد: ما در دوره‌ی چهاردهم جشنواره از مصطفی رحماندوست دعوت کرده‌ایم که در حد یک ربع با برگزیدگان ما صحبت کند.

ناصری با توجه به خبرهایی که پیش از این درباره چگونگی شرکت داوران در بخشهای مختلف جشنواره شهید" غنی پور" در خبرگزاری‌های معتبر کشور منتشر شده گفت: رسم ما این بوده که کسی که داور جشنواره در هر بخشی می‌شود کتاب خودش را نباید در آن شاخه شرکت دهد. ما از دوره اول برگزاری جشنواره نیز همیشه در بخشهای دیگری که داوران ما در آنها حضور نداشته‌اند احتمال برنده شدنشان را داشته‌ایم و معمولاً نویسندگان مسجد به چند گروه سنی تعلق خاطر داشته و در چند زمینه قلم زده‌اند.

وی ادامه داد: سربلندی داوران جشنواره شهید "غنی پور" آن  بوده که ما فقط نسبت به روح غنی پور و امیر حسین فردی پاسخگو هستیم که از تعهد قلبی خود عدول نکنیم از این جهت ما به جز مورد ذکر شده به هیچ چیز دیگری توجه نداریم، قصد ما معرفی کتاب خوب به جامعه بوده و ما وقتی جشنواره را به طور کلی از مسائل مادی دور می‌کنیم نشانه آن است که اهمیت خاصی به کتاب خوب قائل هستیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره شهید "غنی پور" تصریح کرد: به نظر حمایت جشنواره "غنی پور"  از ادبیات داستانی فاخر همان حمایت از نویسندگان این آثار بوده و ما سعی کردیم که بگوییم کار جشنواره‌ها معرفی کتاب خوب است بنابر این جشنواره شهید" غنی پور" در یازدهم اسفند کار خود را به اتمام می‌رساند اما نهادهای متولی خرید کتاب موظف به حمایت از این کتابها هستند.

وی افزود: نمی‌دانم مکانیزم خرید کتاب از سوی نهادهایی چون آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چیست؟ اما پیام جشنواره شهید غنی پور برای جشنواره‌ها این بوده که کتابهای برگزیده این جشنواره را در برنامه خرید خود قرار دهیم.

ناصری اظهار داشت: ما برای برگزاری جشنواره اصلاً حمایت کسی را قبول نمی‌کنیم اما دست حامیان کتابهای خوب را می‌فشاریم.

دبیر چهاردهمین جشنواره شهید "غنی پور" ادامه داد: امسال امام جماعت مسجد نور به ما کمک کرد و این تنها به دلیل تعلق خاطر وی به شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه و خود این مسجد بوده است.

ناصری نتیجه کار جشنواره شهید "غنی پور" را خوانده شدن کتاب خوب در جامعه دانست و گفت: این بهترین حمایت از نویسندگان است.

وی ادامه داد: امسال بنیاد  شعر و ادبیات داستانی اعلام کرده که با اهدای دو میلیون تومان به برگزیدگان و یک میلیون تومان به تقدیری‌های چهاردهمین دوره جشنواره شهید "غنی پور" از این نویسندگان حمایت می‌کند.

همچنین ناصری در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص کیفیت آثار ارسالی به چهاردهمین دوره جایزه‌ی شهید غنی پور گفت: ما امسال در حوزه‌ی کودک به جهت گستردگی این حوزه همچون سالهای پیش شاهد پر رونق بودن آثار بوده‌ایم.

وی ادامه داد: حوزه‌ی کودک و نوجوان همیشه از حیث کمیت وضعیت خوبی داشته، البته در بین کتابهای منتشر شده عناوین کتابهای ترجمه زیاد دیده می‌شود و علی رغم اهمیت ترجمه باید بگویم ازدیاد چنین کتابهایی در حوزه کودک و نوجوان آفتی برای جامعه است.

دبیر چهاردهمین جشنواره شهید "غنی پور" اظهار داشت: در حوزه‌ی داستان بزرگسال نیز ما هر ساله چهره‌های تازه‌ای کشف می‌کنیم اما به نظر نام برخی از نویسندگان شناخته شده به طور مداوم تکرار می شود. این حوزه‌ی داستانی نیازمند خون و هوای تازه است.

ناصری تصریح کرد: حوزه ی نوجوان نیز حوزه‌‌ی قابل تقدیر و اعتنایی بوده نویسندگان ما به دفعات از شیوه‌ رایج در جهان الهام می‌گیرند و الهام آنها در سالهای اخیر به تکرار افتاده بود البته این جریان در سال 93 کمتر دیده شده است.

وی گفت: در حوزه ی دفاع مقدس و انقلاب نیز شکرگزاریم چرا که به نظر کارهای خوبی از حیث فرمی و محتوایی خلق شده است.

دبیر چهاردهمین جشنواره شهید "غنی پور" افزود: در کل باید گفت سالی که هم اکنون ارزیابی شده سال خوش یمنی بوده و به نظر می رسد که آینده‌ ی خوبی داشته باشیم.

ناصری اظهار داشت: خوشحالم که ناشران و نویسندگان ما با تمامی مشکلات در سال 93 همه تلاش خود را برای نگارش و انتشار آثار فاخر به کار گرفته‌اند.

ابراهیم زاهدی مطلق داور بخش رمان آزاد چهاردهمین جشنواره "غنی پور" در بخش دیگری از نشست خبری این جشنواره گفت: حوزه‌ی رمان آزاد نسبت به سالهای پیش وضعیت بهتری داشته اما بهتر است بدانیم که بهبود یا ضعف وضعیت آثار به نگارش درآمده به چندین سال قبل بر می‌گردد زیرا فرآیند نگارش یک اثر نیازمند سالها تلاش است.

وی خاطر نشان کرد: داوران سال آینده‌ی ما با توجه به وضعیت رو به رشد کتابها کار سخت‌تری پیش رو دارند.

گفتنی است؛ اسامی  داوران و نامزدهای چهاردهمین جشنواره شهید "غنی پور" به شرح زیر است:

اسامی داوران و نامزدها و تعداد آثار بررسی شده در چهاردهمین جشنواره انتخاب کتاب سال شهید" غنی پور"

نامزدهای بخش نوجوان:

داوران: حبیب یوسف زاده، علیرضا متولی و مصطفی خرامان
تعداد کتابهای بررسی شده: 110 اثر
مرحله‌ی دوم: 58 اثر
نامزدها: شکارچی باد اثر ایران عسگری، لحظه های سکسکه اثر احمد اکبرپور، نردبانی رو به آسمان اثر یوسف قوجق، این وبلاگ واگذار می شود اثر فرهاد حسن زاده، بچه‌های کارون اثر احمد دهقان و روز نهنگ اثر عباس عبدی

نامزدهای بخش کودک:

داوران: شهرام شفیعی، محمد حسن حسینی و ناصر نادری
تعداد کتابهای بررسی شده: 500 اثر
مرحله ی دوم: 15
نامزدها:"مجموعه‌ی سه جلدی قصه‌های الکی پلکی" – گروه نویسندگان- نشر پیدایش، "ماهیگیر و بهار"- مژگان کلهر- کانون پرورش کودکان و نوجوانان، "مجموعه ی سه جلدی موش میشم مرا بگیر"، "چه کسی برای گنجشک نامه نوشت" و "آب گفت من خوردنی نیستم"- مجید راستی – نشر شهر، "قصه‌های سر و ته" – محمد رضا شمس – کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

نامزدهای بخش رمان آزاد:

داوران: خسرو باباخانی، محمد مهدوی شجاعی و ابراهیم زاهدی مطلق
تعداد کتابهای بررسی شده: 180 اثر
مرحله ی دوم: 20
نامزدها: "وقایع نگاری یک زندیق" نوشته ی مصطفی جمشیدی – انتشارات عصر داستان، "هست یا نیست" اثر سارا سالار – نشر چشمه، "این وصله‌ها به من می چسبد" اثر احمد غلامی – نشر نیلوفر، "بی ترسی" نوشته محمد رضا کاتب – نشر ثالث، "بی مترسک" اثر علی غبیشاوی – انتشارات نگار

نامزدهای بخش انقلاب و دفاع مقدس:
داوران:احمد دهقان، گل علی بابایی و علی اصغر جعفریان
تعداد کتابهای بررسی شده: 92 اثر
مرحله‌ی دوم: 12 اثر
نامزدها: "سرزمین آبی من" اثر نصرت اله محمود زاده، "گرگ سالی" اثر زنده یاد امیر حسین فردی، "آه با شین" اثر محمد کاظم مزینانی، "لحظه‌ها جا می‌مانند" اثر یوسف قوجق، "کلاه جادویی و مجسمه‌ی مسی" اثر محمد حنیف، "آب نبات هل دار" اثر مهرداد صدقی، "درد" اثر صادق کرمیار

خاطر نشان می شود که اختتامیه چهاردهمین جشنواره شهید "غنی پور" دوشنبه یازدهم اسفند برگزار می شود و این جشنواره در همان روز نفرات برگزیده و تقدیری خود را به جامعه معرفی می‌کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار