سردار عزتی در همایش نقش لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر 8 مطرح کرد

آموزش نخستین اعجاز والفجر 8 بود/ ماجرای کشتی چینی در عملیات والفجر 8

فرمانده گردان خط‌شکن لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر 8 گفت: برای انجام عملیات والفجر 8 و شکستن خط، حدود 230 نفر غواص تربیت شده بود و ما با 9 گردان غواص این عملیات را آغاز کردیم؛ از همین رو برای تربیت غواص‌ها برای انجام عملیات با 30 دست لباس غواصی شروع کردیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛سردار منصورعزتی فرمانده گردان غواص خط شکن در لشکر 31 عاشورا در همایش نقش لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر 8 که در سالن همایش‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: کار غواصی کار بسیار سختی بوده و هیچ کدام از ارتش‌های دنیا امکان تربیت چنین نیرویی ندارند و در این بخش کار بزرگی انجام شده است.
 
وی ادامه داد: ما برای آموزش اقداماتی را انجام دادیم و از غواصانی که در تمام قشرها حضور داشتند با توجه به تجربه (در صورتی که در عملیات قبلی بوده باشند)، عملیات دیده اعزام مجدد بودند، این اقدام انجام می‌شد.
 
فرمانده گردان خط شکن در لشکر 31 عاشورا تأکیدکرد: دو گردان برای خط شکستن وارد می‌شدند و من و آقای نظمی فرمانده گردان سیدالشهدا نزد سردار شریعتی فراخوانده شدیم و کار اصلی خط شکستن به ما محول شد.

سردار عزتی  گفت: برای انجام عملیات والفجر8 و شکستن خط، حدود 230 نفر غواص تربیت شده بود و ما با 9 گردان غواص این عملیات را آغاز کردیم از همین روبرای تربیت غواص‌ها برای انجام عملیات با 30 دست لباس غواصی شروع کردیم به همین جهت از ابتدا دچار مشکل بودیم و به ترتیب با هماهنگی‌های صورت گرفته این مشکلات نیز برطرف شد.

فرمانده گردان خط‌شکن لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 ادامه داد: سپس شروع به یادگیری طرز استفاده از سلاح در آب کردیم تا غواصان متوجه شودند که چگونه سلاح را در داخل آب حمل کنند از همین رو با آزمایشات انجام شده و آزمون خطاهای صورت گرفته متوجه شدیم که کلاشنیکف بهترین سلاح برای حمل و استفاده در زیر آب است اما مشکل اصلی و دغدغه ما ضد آب بودن مهمات و سلاح‌های دیگر بود.

وی با بیان اینکه بسیجیان و رزمندگان دل به خدا سپرده بودند، بیان داشت: در آن زمان برخلاف ما مواضع دشمن درآن منطقه عالی بود و برای سنگرهای خود از بهترین مصالح که همان بتن آرمه بود استفاده کرده بودند و سلاح‌های تخصصی داشتند اما با توجه به اینکه غواصان و رزمندگان ما دل به خدا سپرده بود و آموزش‌های خوبی در این امر دیده بودند توانستند به خوبی وارد عمل شوند از همین‌رو اعجاز والفجر8 ابتدا آموزش بود.

سردار عزتی اشاره‌ای به کمین دشمن درآن منطقه داشت و یادآور شد: در آن زمان دشمن یک کشتی چینی را در جناح چپ ما گذاشته بود؛ از همین‌رو با تحقیقات و عملیات‌های اطلاعاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که این کشتی چینی جایگاه صغیر دشمن در آن منطقه است و تعداد کثیری از عراقی‌ها در داخل کشتی به دیدبانی مشغول‌اند به همین منظور ما یک گردان از غواصانمان را برای انجام عملیاتی علیه آن کشتی آماده کردیم که در شب عملیات مقرر شد این گردان آن کشتی را پاکسازی کند.

فرمانده گردان خط‌شکن لشکر 31 عاشورا در عملیات والفجر8 در پایان خاطر نشان کرد: شب عملیات حدود ساعت هشت‌ونیم غواص‌ها به سمت انجام عملیات رهسپار شدند و خدا را شاکریم در آن زمان هوا ابری بود و به قدری تاریک بود که توانستیم ابتدای عملیات را با آموزشی که به غواصانمان داده بودیم به‌خوبی انجام دهیم، به همین جهت توانستیم در همان شب نزدیک به 50 نفر عراقی را اسیر کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار