مهم‌ترين عناوین خبری حوزه دفاعی- امنیتی در دی93

رزمایشی مشترک برای نشان دادن اقتدار ملی

در مرور اتفاقات مهم عرصه دفاعی- امنیتی کشور در دی 1393، مهم‌ترین اخبار به رزمایش مشترک محمدرسول‌الله(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود.

از تابه گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین اخبار این حوزه در دی‌ماه سال 1393 به شرح ذیل است:


تروریست‌ها از 83 تابعیت در سوریه می‌جنگند/ 2015 سالی سرنوشت‌ساز برای سوریه است/تأکید بر نقش راهبردی ایران در مبارزه با تروریسم

 نخست وزیر سوریه ادامه داد: نزدیک به 1000 تروریست ماهانه از ترکیه و به کمک سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها وارد سوریه می‌شوند و "اردوغان" هنوز خواب سرنگونی حکومت سوریه را می‌بیند اما ارتش سوریه در کمین تروریست‌هاست.
الحلقی با اشاره به این که دستگاه‌های اطلاعاتی اردن در جنوب سوریه با تروریست‌ها همکاری می‌کنند، تأکید کرد: ما با تروریسم مبارزه می‌کنیم و در منطقه "درعا" و "قنیطره" با آن‌ها درگیر می‌شویم و صدها نفر از ترویست‌ها را می‌کشیم.

مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این که این اقدام صورت گرفته توسط آن شخص در استرالیا محکوم و غیرقابل پسند ما است،‌ گفت: به یقین عناصر گروهک منافقین که پناهندگی در غرب را دارند و از سوی غرب تلاش‌های بسیاری برای خارج شدن‌شان از لیست گروه‌های تروریستی صورت گرفته است، عناصر بالقوه‌ای هستند که می‌توانند در این کشورها به ناآرامی‌ها، ترورها و وحشت‌آفرینی دامن بزنند و به همین دلیل است که غربی‌ها باید دست از حمایت مجرمین داخل ایران بردارند.

سرتیپ پوردستان با تأکید بر اینکه انگشت سربازان روی ماشه است، گفت: تاکتیک‌های پیشرفته و تجهیزات جدید توسط نیروهای کارآمد در این رزمایش به خوبی آزمایش شد و مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و ستادکل نیروهای مسلح نیز از نزدیک آنها را نظاره کردند. 
 
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان تأکید کرد: این رزمایش یک پیام برای دشمنان داشت و آن اینکه اعلام کرد ما آماده‌ایم و پیامش برای دوستان ما صلح و دوستی و امنیت بود.


امیر سرتیپ صباحی‌فرد ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان محفل نورانی انس با قرآن کریم اظهار داشت: بالاترین و برترین سلاح ما تقوا و ایمان راسخ نیروهاست و آنچه سبب هراس دشمنان شده همین روحیه سلحشوری، توکل به خداوند و ولایتمداری‌ است.

امیر سرتیپ دوم شاهرخ شهرام سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اعزامی به منطقه رزمایش ارتش اظهار داشت: پهپاد جت «کیان» که صفر تا صد آن توسط متخصصین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ساخته شده است، امروز برای نخستین‌بار جهت ارزیابی سامانه‌های راداری و موشکی این قرارگاه مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.

وی افزود: این پهپاد که به عنوان پهپاد هدف از آن استفاده می‌شود، با سرعت بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

سرتیپ دوم شهرام ادامه داد: سرعت بالای این پهپاد جت می‌تواند سامانه‌های تسلیحاتی پدافند هوایی را مورد ارزیابی قرار دهد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شهادت سردار سرتیپ پاسدار حمید تقوی از فرماندهان قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس در حین انجام مأموریت مستشاری برای مقابله با تروریست‌های تکفیری و داعش در سامرا خبر داد. 


در چهارمین روز از رزمایش محمد رسول‌الله(ص) جنگنده‌های سوخو۲۴ برای نخستین‌بار با شلیک راکت شناورهای سطحی را مورد هدف قرار دادند.

پس از شلیک موفق موشک‌های ماوریک توسط جنگنده بمب‌افکن‌های اف 4 (فانتوم) نیروی هوایی به سمت شناورهای مهاجم دشمن فرضی، جنگنده‌های سوخو۲۴ نیز اهداف سطحی را با موفقیت مورد هدف قرار دادند.

بنابراین گزارش؛ جنگنده‌های سوخو۲۴ برای نخستین ‌بار بود که با شلیک راکت‌های بهینه‌سازی شده توسط متخصصان جوان صنایع دفاعی کشور، اهداف شناور را در دریا منهدم می‌کردند.

در این بین دو فروند جنگنده سوخو ۲۴ با پرواز بر فراز منطقه عملیات سوختگیری هوایی را به نمایش گذاشتند.

امیر دریادار 'حبیب الله سیاری' در چهارمین از روز رزمایش محمد رسول الله (ص) گفت: در روزهای گذشته دو ناوشکن متعلق به کشورهای فرامنطقه ای در دو محدوده از رزمایش حاضر شدند.

وی افزود: به این دو ناوشکن اخطار مجدد دادیم و آنها را وادار کردیم که منطقه را ترک کنند که به دنبال این درخواست ناوشکن های مزبور منطقه را ترک کردند و ما رزمایش را به خوبی انجام دادیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ما پیش از این اخطار داده بودیم که به خاطر مسائل ایمنی هیچ کشوری و هیچ طرفی نباید در منطقه رزمایش حضور داشته باشد.

موشک‌های "نور" و "نصر" که جزء پیشرفته‌ترین موشک‌های ساحل پایه تولید شده در دهه اخیر محسوب می‌شوند پس از ارتقای تجهیزات رهگیری و نصب سامانه‌های بومی رادارگریز بر روی آن‌ها که به دست متخصصان صنایع دفاعی کشور و مهندسان جوان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی دریایی صورت گرفته است، امروز با دقت بسیار بالا و با افزایش بُرد مؤثر آن‌ها از سامانه‌های بومی "ولایت" پرتاب شدند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه معجزه 9 دی ماه محصول ارتباط قرآن و ولایت پذیری ملت بود، بیان داشت: در مقطع زمانی که بسیاری از شخصیت‌های پرآوازه و مشهور و یا خیلی از افرادی که در جمهوری اسلامی ایران جزئی از سران قوا بودند مسیر خطایی را با سابقه‌های طولانی خود در انقلاب نشان می‌دادند اما ملت ما با بصیرت خود و نگاه به ولایت و قرآن مسیر خود را گم نکرد.  

"جان برد" وزیر خارجه کانادا چندی پیش در اظهاراتی سخیف سخنانی علیه سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" را عنوان کرد که فقط شایسته شخصیت خودش و کشور متبوعش می باشد.

 امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید تقوی اظهارداشت: به برکت وجود امثال شهید تقوی عراق همواره وضعیت خوبی داشته و امن است. 
 
وی افزود: نیروی زمینی براساس آمایش سرزمینی در تمام مرزها حضور دارد و در رزمایش محمد رسول‌الله(ص) بازتاب این رزمایش ماورای تصور بود و جهانیان قدرت ایران را درک کردند و صدای نفیر موشک‌های ایرانی را شنیدند.  
 
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره نقش آفرینی 27 رسته در رزمایش گفت: تمام این رسته‌ها مأموریت و وظایف خود را انجام داده‌اند و  تمام یگان‌ها دسترسی نزدیک به مرزها دارند.
 
امیرحیدری درپایان درباره پهپادهای انتحاری خاطر نشان کرد: پهپاد یسیر و رعد 85 مورد استفاده قرار گرفته که نتایج مطلوبی را به همراه داشت و اوج اقتدار ایران را به نمایش گذاشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار