حاشیه‌های موسیقی در اردیبهشت 93؛

داغ پشت داغ برای اهالی موسیقی

با درگذشت استاد محمدرضا لطفی و نیما وارسته همه اقشار موسیقی ایران داغ را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، در دومین ماه از سال 93 وقایع گوناگونی در حوزه موسیقی اتفاق افتاد. در دومین روز از این ماه "پیام صالحی"، از اعضای گروه آریان اعلام کرد که به دلیل مشکلات به وجود آمده با شرکت ترانه‌های شرقی و به توافق نرسیدن با محسن رجب‌پور فعالیت‌های گروه آریان تا اطلاع ثانوی به تعلیق افتاد. شش اردیبهشت آلبوم "تیک" با صدای "مهرداد مهدیار" منتشر شد. حضور ستارگان نامدار موسیقی از جمله "محسن چاووشی"، "حسین صفا"، "امیر ارجینی"، "عبدالجبار کاکایی"، "فرید احمدی"، "فریدون آسرایی"، "کوشان حداد"، "شهاب اکبری" و "شهاب رمضان" از نکات قابل توجه این آلبوم بود.

در یازدهمین روز از اردیبهشت ماه "شهرام شکوهی" به همراه گروه موسیقی‌اش در ادامه تور کنسرت‌هایش راهی دوبی شد تا در سالن تشریفاتی این شهر اجرا کند.

اما در همین روزها بود که سامانه صدور  مجوز شعر و ترانه راه‌اندازی شد. در این سیستم مخاطبان می‌توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی از طریق سامانه، اشعار خود را برای بررسی شورای شعر به دفتر موسیقی ارسال نمایند. یک هفته پس از این اتفاقات اولین آلبوم مجاز گروه کامنت با عنوان "رفته از دست" منتشر شد این گروه پس از سه سال فعالیت در فضای مجازی اولین  آلبومش را منتشر کرد.
در ادامه این روز جشن انجمن آهنگسازان موسیقی خانه تئاتر قرار بود با بزرگداشت "حسین علیزاده" و اهدای "مدالیوم نوشین" برگزار شد که با حاشیه‌ای بسیار عجیب مواجه شد و آن هم این بود که "حسین علیزاده" قبل از حضور در مراسم، خانه هنرمندان را ترک کرد.

این اتفاق در حالی افتاد که علیزاده رأس ساعت در تالار استاد شهناز حاضر شد اما با نیم ساعت تأخیر در برگزاری مراسم دیگر خبری از علیزاده نبود. 

اما تلخ‌ترین اتفاق این ماه در جمعه 12  اردیبهشت افتاد. "محمدرضا لطفی" قلندر موسیقی ایران دار فانی را وداع گفت. رجوع شود به 

محمدرضا لطفی سراینده چاووش‌های خاطره‌انگیز که نوای تار وی هرگز از ذهن پاک نخواهد شد.

لطفی در سن 68 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان دار فانی را وداع گفت. 

دو روز پس از درگذشت استاد لطفی آیین تشیع وی با حضور همه اهالی موسیقی در تالار وحدت برگزار شد و دوشنبه همان هفته پیکر این استاد تار ایران در محله سبزه مشهد گرگان به خاک سپرده شد.

در 16 اردیبهشت 93، مجمع عمومی اعضای موسیقی پاپ که بنا بود در این روز برگزار شود به دلیل استقبال کم خوانندگان موسیقی این جمع، به دو هفته بعد موکول شد که البته تا انتهای سال همچنین برگزار نشد.

در ادامه همین شب گروه لیان بوشهر به سرپرستی محمد شریفیان با عنوان طنز در موسیقی به روی صحنه تالار وحدت رفت.

آیین رونمایی و کنسرت زمزمه‌ها به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی سالار عقیلی در تالار وحدت برگزار شد.

اوهام برای اولین بار و پس از اجرای خود در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برج آزادی رفت. این اتفاق که در 19 اردیبهشت افتاد در صورتی بود که شهرام شعرباف سرپرست گروه اوهام در اسفند ماه درخواست رسمی لغو مجوز گروه اوهام را به دفتر موسیقی ارائه داد. 

24 اردیبهشت ماه همایون شجریان و سهراب پورناظری در قالب گروه سیاوش به همراه "همایون نصیری" سازهای کوبه‌ای، "حسین رضایی‌نیا" دف، "آیین مشکاتیان" تنبک و کوزه، "آزاده میرزاپور" تار، "مهیار طریحی" سنتور و "داریوش آذر" کنترباس در کیش اجرا رفتند.

این کنسرت در دو بخش موسیقی تریو تنبور، عود و کنترباس و سازهای کوبه‌ای و موسیقی سنتی ایرانی در آواز اصفهان و دستگاه نوا با اشعاری از خیام، مولوی، حافظ، سعدی و هومن ذکایی به روی صحنه رفت.

در ادامه از کنسرت وحید تاج و گروه مسیحا به علت تجمع مردم به دلیل اینکه وحید تاج از شاگردان محمدرضا شجریان است در استان یزد ممانعت شد.

این اتفاق در حالی افتاد که از سه اجرا، شب پنج‌شنبه تنها یک اجرا به روی صحنه رفت و اجرای جمعه شب گروه مسیحا هم بدون حضور "وحید تاج" به روی صحنه رفت و این خواننده موسیقی ایرانی مانند دیگر تماشاگران،‌ کنسرت مسیحا را دنبال کرد.

21 اردیبهشت از قطعه "دروازه‌های پرواز" با صدای "احسان خواجه‌امیری" به عنوان نماینده فرهنگی ایران در جام جهانی برزیل رونمایی شد که این قطعه واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. (رجوع شود به 4836922- 4837418- 4846486)

کنسرت مهدی یراحی 23 اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی برگزار و در ادامه نخستین بنیاد رسمی پژوهش هنر و موسیقی کشور افتتاح شد. 

در ادامه لغو کنسرت‌ها، اجرای گروه چارتار به دلیل مسائلی در مجوز آن در اهواز لغو شد.

23 اردیبهشت ماه اولین گام دیپلماسی فرهنگی موسیقیایی دولت یازدهم با اجرای "عالیم قاسم اف" در نمایشگاه بین‌المللی تهران رقم خورد اما غم از دست دادن "محمدرضا لطفی" هنوز بر دل اهالی موسیقی بود که خبر درگذشت "نیما وارسته" اهالی موسیقی را داغدارتر کرد. 

وارسته در 30 اردیبهشت به دلیل نارسایی قلبی دار فانی را وداع گفت.

"نیما وارسته" آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی پاپ با بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ از جمله "بنیامین بهادری"، "حمید عسگری" و "سهراب پاکزاد" همکاری داشت.

در آخرین روز از اردیبهشت ماه نیما وارسته در یک شنبه‌ای غمگین با همراهی همکاران، دوستان و خانواده وی در تالار وحدت تشییع شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار