ورزشگاه تختی تهران در یک نگاه

ورزشگاه تختی تهران پنجمین ورزشگاه بزرگ ایران می‌باشد که در شرق تهران جای گرفته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، این ورزشگاه میزبان بازی‌های خانگی نفت تهران، راه‌آهن و تیم‌های رده‌های سنی پایین ایران است.

ورزشگاه تختی برای میزبانی بازی‌های آسیایی 1974 ساخته شد این ورزشگاه بخشی از مجموعه ورزشی تختی تهران است.

ورزشگاه تختی تنها ورزشگاه سرپوشیده ایران به شمار می‌رود و در هنگام ساخت خود از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های دنیا قلمداد می‌شد.

مجموعه ورزشی تختی تهران هم اکنون با دارا بودن سالن‌های متعدد، ورزشگاه سرپوشیده و پیست دوچرخه سواری پس از مجموعه ورزشی آزادی تهران دومین مجموعه ورزشی از نظر امکانات در سراسر ایران به حساب می‌آید.

ورزشگاه تختی تهران از سال 1346 شروع به ساخت شد و در نهایت در سال 1353 تأسیس شد، این ورزشگاه همچنین در سال 1386 مورد بازسازی مسئولان قرار گرفت. مالک این مجموعه ورزشی وزارت ورزش و جوانان ایران است و در نهایت گرداننده آن مجموعه ورزشی تختی تهران می‌باشد این ورزشگاه از زمین چمن برخوردار است و گنجایشی با ظرفیت 30.000 نفر جمعیت را داراست.

گفتنی است طراح این مجموعه ورزشی جهانگیر درویشی بانی بوده و این مجموعه به منظور برگزاری بازی‌های آسیایی 1974 ساخته شد.

در این مجموعه، ورزش‌هایی نظیر دو و میدانی، دوچرخه‌سواری و تنیس انجام می‌شود. همچنین در سالن‌های چندمنظوره مجتمع ورزشی فعالیت‌هایی نظیر بدن‌سازی (خانم‌ها و آقایان)، والیبال، بسکتبال، فوتبال و ژیمناستیک به صورت آموزشی انجام می‌شود. زمین بخش فوتبال نیز با گنجایش 35000 نفر برای مسابقه‌های رسمی، 12 زمین خاکی و 6 زمین چمن برای بازی‌های محلی، چمن مصنوعی و استخر و سونا در نظر گرفته شده است.

مواردی که باعث اجرای این طرح شد ضلع شرقی ورزشگاه بود در آن دوره زمانی نیاز شهر تهران در سال 1354 که بانوان به طور اختصاصی در آن فعالیت ورزشی داشته و در آینده برای بهره‌برداری ورزشی وسیع‌تری قابل استفاده باشد.

همچنین ایجاد استخوان‌بندی ساختمانی که مطابق با تازه‌ترین تکنیک‌ها و مصالح و ادامه فعالیت‌های آرشیتکی در خارج از ایران باشد و پیش بینی استادیوم در مجموعه‌ای که برای فعالیت‌های مختلف ورزشی شهر تهران برای سال‌های آینده قابل استفاده باشد.

در مورد طرح استادیوم ورزشی تختی پس از آزمایش مشخصات محاسبات روی مدل مقادیر مصالح حدوداً کمتر از 3 درصد تغییر کرد که اجرای آن از سال 1364 تا 1352 طول کشیده که نما و طرح از کشور ایتالیا و ساخت این ورزشگاه توسط فرانسه می‌باشد.

ایده کلی طرح استادیوم به صورت نعل اسبی طرح شده است. به طوری که تمام تماشاگران در یک طرف و پشت به غرب قرار گیرند و در قسمت شمال و جنوب هم با حداقل جا ادامه پیدا کند.

علت اساسی وقت برگزاری حداکثر مسابقات از ساعت 2 بعدازظهر به بعد بود که تمام بینندگان مسابقه تا آنجا که ممکن است در شرایط مساوی و خلاف نور خورشید قرار گیرند.

از طرف دیگر این راه حل امکان خواهد داد که برای نمایش‌های ملی و نمایش‌های در شب از جهت شرق زمین اصلی مسابقات به عنوان یک صحنه عظیم استفاده شود و برای جایگاه بینندگان همان طور که هدف اساسی طرح بود پوششی که تقریباً بیش از دو سوم سطح جایگاه را سایه بگیرد با پوششی کابلی طرح شد.

از سال 1352 که این مجموعه افتتاح شد و مدیران مختلفی برای احیای این مجموعه فعالیت کرده‌اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: ورزشگاه ، تختی ، تهران ، شرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اراد
۱۳:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
چه کلاس هایی داره
آخرین اخبار