عملکرد سال 1393 فدراسیون جودو؛

ناکامی بزرگسالان در مقابل درخشش نوجوانان و جوانان

سال 1393 برای جودوکاران رده سنی بزرگسالان پر از ناکامی و نتایج ضعیف بود، در مقابل نوجوانان و جوانان که مدال‌های رنگارنگی کسب کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ فدراسیون جودو سال 1393 را در حالی آغاز کرد که از 17 اسفند تا 12 فروردین سه نماینده آن یعنی محمد جمالی، جواد محجوب و امیر قاسمی‌نژاد برای شرکت در مسابقات جایزه بزرگ در گرجستان بودند و حاصل تلاش آن‌ها یک مدال برنز محجوب و پنجمی قاسمی‌نژاد بود که این مقام هم اگر به خاطر مصدومیت کاپیتان نبود به مدال ختم می‌شد کسب این موفقیت‌ها در روزهای آغازین به نظر می‌رسید نوید سال خوبی برای جودو ایران باشد اما این اتفاق نیفتاد و بزرگسالان نتوانستند توفیق چندانی در میادین برون‌مرزی داشته باشند، که اوج ناکامی‌های آن‌ها در بازی‌های آسیایی اینچئون بود که دست خالی و بدون کسب مدال به ایران بازگشتند.

** مسابقات سامسون دومین آوردگاه جودوکاران در سال 93
مسابقات جودو گرند پریکس سامسون نیز در ماه فروردین برگزار شد و جواد محجوب با کسب مدال برنز افتخار دیگری را در کارنامه فعالیت‌های خود ثبت کرد، امیر قاسمی‌نژاد دیگر نماینده ایران در این پیکارها بود که نتوانست به مدال برسد.

** طلای صفویه، رکورد مدال‌آوری ایران در المپیک را زد
سه ماه دوم سال 1393 جودوی ایران حضور در دو مسابقه بین‌المللی دیگر را تجربه کرد یکی مسابقات گرند پریکس مغولستان که در رده بزرگسالان برگزار شد و احسان بهرامیان، وحید حسن‌زاده، سعید ملایی، قاسم احمدی، جواد محجوب و امیر قاسمی‌نژاد، نمایندگان جودو ایران در این رقابت‌ها بودند که تنها کاپیتان قاسمی‌نژاد موفق شد به مدال برنز برسد.

وی در مسابقه اول خود از ناحیه چشم به سختی آسیب دید ولی تمام تلاش خود را به کار بست تا دست خالی نماند، این مدال قاسمی‌نژاد آخرین مدال بزرگسالان ایران بود.

بر اساس این گزارش؛ المپیک نوجوانان نانجینگ دومین میدانی بود که جودو ایران در سه ماه دوم سال تجربه کرد.

رامین صفویه که در رقابت‌های قهرمانی جهان موفق به کسب مدال برنز شده بود و سهمیه حضور در پیکارهای المپیک را کسب کرد در رقابت‌های المپیک نوجوانان نیز موفق عمل کرد.

وی که برای اولین بار به همراه اردشیر موحددانش، مربی استانی خود عازم شده بود توانست مدال طلای این پیکارها را به نام خود بزند. این مدال اولین مدال طلای جودو ایران در رقابت‌های المپیک بود و رکورد جدیدی را به نام جودوکار آینده‌ساز قزوینی ایران ثبت کند.

** موفقیت‌های کاتاروهای ایران در جهان و آسیا
سال 93، برای کاتاروهای جودو ایران فرصت دوباره‌ای بود تا دوباره شرکت در پیکارهای بین‌المللی را تجربه کند.

تیم ملی کاتا ایران با 14 نماینده در شهریور ماه عازم رقابت‌های قهرمانی جهان شد و با کسب یک مدال نقره و دو برنز مقام چهارم جهان را از آن خود کردند.

چهارمین رقابت‌های قهرمانی آسیا کاتا آبان در تایلند برگزار شد، ملی‌پوشان ایران موفق شدند با کسب 3 مدال نقره و یک برنز برای چهارمین سال پیاپی عنوان نایب قهرمانی آسیا را به دست آورد.

** بازی‌های آسیایی اینچئون و ناکامی جودوی ایران
بازی‌های آسیایی اینچئون 2014 برای جودوی ایران یکی از تلخ‌ترین خاطرات سال 1393 را رقم زد و 5 نماینده ایران با وجود برنامه‌ریزی‌های متنوع فدراسیون،‌ حضور در چندین مرحله اردوی خارجی و تمرین با برترین‌های جهان و اردوهای بلندمدت داخلی نتوانستند توفیقی در کسب مدال داشته باشند، ناکامی جودو ایران تا مدت‌ها بعد از مسابقات آسیایی هم فدراسیون را به چالش کشاند و حتی شایعه‌های زیادی مبنی بر استعفا یا برکناری محمدعلی رستگار، رئیس فدراسیون نیز در بین اهالی رسانه و حتی جامعه جودو پخش شد اما رستگار بارها اعلام کرد که سرمایه جودو در حال حاضر همین نفرات هستند و نتیجه‌ای که در اینچئون کسب شد دور از انتظار نبود.

رئیس فدراسیون جودو اعلام کرد که جودو ایران برای کسب موفقیت نیاز به برنامه‌ریزی روی رده‌های سنی پایه دارد و فعلاً‌ نمی‌توان منتظر کسب مدال بود!

**‌ کوراش کاران باز هم در آسیا درخشیدند
تیم ملی کوراش ایران در سال 93 فقط در بازی‌های آسیایی ساحلی شرکت کرد و این مسابقات نیز آبان برگزار شد، 5 نماینده به این رقابت‌ها در تایلند اعزام شدند که حاصل تلاش آن‌ها یک مدال طلا، دو نقره و دو برنز بود که ایران را نایب قهرمان کرد اما اتفاق جالب در خصوص کوراش کاران ایران چند ماه بعد از این رقابت‌ها رخ داد که مدال برنز الیاس علی‌اکبری به دلیل مثبت بودن آزمایش رقیبش به مدال طلا تبدیل شد و ایران با این رنگ مدال قهرمان رقابت‌های تیمی شد.

** رقابت‌های آسیایی نوجوانان و جوانان امید را به جودو برگرداند
رقابت‌های قهرمانی آسیا نوجوانان و جوانان هنگ کنگ از 17 تا 23 آذر برگزار شد و کسب مدال‌های رنگارنگ توسط آینده‌سازان ایران باعث شد تا بار دیگر جرقه امید در بین اهالی این رشته ورزشی المپیکی بدرخشد.

تیم ملی نوجوانان موفق شد به یک مدال طلا و سه برنز دست یابد. تیم ملی جوانان نیز با یک مدال نقره و 4 برنز دست پر به کشور بازگشتند. در این پیکارها دو مدال برنز را دو بانوی ایران کسب کردند.

** بازگشت دوباره زارعیان به تیم ملی و خیز برای قهرمانی آسیا
فدراسیون جودو برای جبران ناکامی‌های اینچئون جلسات متعددی را با حضور کارشناسان مختلف برگزار کرد و در نهایت شورای فنی نیز تشکیل شد.

مجید زارعیان به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان گزینه‌ای بود که شورای فنی برای تحول ملی‌پوشان این رده سنی انتخاب کرد و وی برای حضور قدرتمند جودوکاران در قهرمانی آسیا 2015 استارت زد.

سرمربی جدید برنامه پرفشاری را برای جودوکاران تدارک دید، هرچند محرومیت وی از چندین مهره با ارزش همچون محمدرضا رودکی و امیر قاسمی‌نژاد که به دلایل مختلف به اردو نیازمندند، تا حدودی در نتایج تأثیر خواهد گذاشت.

** لیگ جودو با کیفیت اما بی‌برنامه برگزار شد
رقابت‌های لیگ بزرگسالان در سال 93 در سطح کیفی خوبی برگزار شد، زیرا ملی‌پوشان در تیم‌های مختلف تقسیم شدند. به علاوه، حضور دو جودوکار خارجی تیم میزان که یکی از آن‌ها مقام سوم جهان را دارد به جذابیت پیکارها افزود، اما برنامه‌ریزی سازمان لیگ نامنظم بود و همین موضوع اعتراض بازیکنان و سرپرست‌های تیم‌های حاضر در لیگ را نیز در پی داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار