ادامه روند نزولی بهای نفت در بازارهای جهانی/ نفت خام آمریکا بشکه‌ای 47 دلار

در پي ابراز خوش‌بيني روسيه و تهران در خصوص مذاکرات لوزان بر سر پرونده هسته‌اي ايران، روز چهارشنبه بهاي نفت در بازارهاي آسيا کاهش يافت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، در معاملات صبح روز چهارشنبه آسيا، بهاي هر بشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا براي تحويل در ماه مه 27 سنت کاهش يافت و به 47 دلار و33 سنت رسيد.

بهاي نفت خام برنت درياي شمال براي تحويل در ماه مه هم با 11 سنت کاهش، بشکه‌اي 55 دلار معامله شد.

تحريم‌هاي نفتي ايران از سوي آمريکا و اتحاديه اروپا که از سال 2012 به اجرا گذاشته شده، صادرات نفت اين کشور را که در سال 2011 بيش از 2 ميليون و 200 هزار بشکه در روز بود به يک ميليون و 300هزار بشکه فعلي کاهش داده است.

توافق با ايران و لغو تحريم‌هاي اقتصادي اين کشور که شامل تحريم‌هاي نفتي  هم مي‌شود، مي‌تواند صادرات نفت اين کشور را يک ميليون بشکه در روز افزايش دهد و اين درحالي است که در حال حاضر بازار درگير عرضه مازاد هم است.

جاناتان بارات، تحليل‌گر آيرز اليانس سکوريتيزAyers Alliance Securities در سيدني مي‌گويد ايران ظرفيت بالايي براي توليد دارد و همين مسئله سبب نگراني دلالان مي‌شود. به ويژه اين  که بازار درگير عرضه مازاد هم است.

 افزايش توليدي که سبب افزايش بي‌سابقه و انبوه ذخاير نفتي  شده، به اين عرضه مازاد دامن زده است.

به گفته آژانس بلومبرگ طبق پيش‌بيني تحليلگران، ميزان ذخاير نفت خام آمريکا در هفته منتهي به 27 مارس باز هم افزايش مي‌يابد. بازار انتظار دارد  ذخاير نفت خام آمريکا در هفته منتهي به 27 مارس 4 ميليون و 500 هزار بشکه افزايش يابد.

 اين درحالي است که هفته قبل از آن هم ميزان اين ذخاير به 466ميليون و 700 هزار بشکه رسيده بود که از سال 1982 تاکنون بيسابقه است.

وزارت انرژي آمريکا قرار است امروز (چهارشنبه) تازه‌ترين آمار هفتگي ذخاير نفت خام خود را انتشار دهد.

اين وزارت  مي‌بايست از کاهش يک ميليون و 200 هزار بشکه‌اي ذخاير بنزين و کاهش 750 هزار بشکه‌اي ذخاير فرآورده‌هاي سوختي از جمله گازوئيل و سوخت خانگي هم خبر دهد.

روز سه‌شنبه در بورس کالاي نيويورک( نايمکس) بهاي هربشکه نفت خام سبک شيرين آمريکا با يک دلار و 8 سنت کاهش به 47 دلار و 60 سنت رسيد.

درهمين روز در بازار لندن هم بهاي نفت خام برنت درياي شمال با يک دلار و 18 سنت کاهش، بشکه‌اي 55 دلار و 11 سنت معامله شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: اقتصادی ، نفت ، کاهش ، بشکه ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار