پایان دوره افتتاح نمایشی و صوری پروژه‌ها در صنعت نفت/ پرونده پروژه پارس جنوبی تا سال٩٦ بسته می‌شود

معاون امور مهندسی وزیر نفت با اشاره به اینکه دوره افتتاح نمایشی و صوری پروژه ها در صنعت نفت به پایان رسیده و از این پس افتتاح های نفت، به صورت نمایشی نخواهد بود گفت: با توسعه میادین نفت و به ویژه میادین مشترک غرب کارون، تا سه سال آینده بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه نفت خام به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، کلنگ زنی چندین فاز جدید در پارس جنوبی در دوره فعالیت وزیر اسبق نفت که به فازهای 35 ماهه موسوم شد، باعث گردید که برنامه توسعه پارس جنوبی تغییر اساسی کند و با پراکنده کردن بودجه محدود و امکانات فنی میان فازهای قدیم و جدید، زمان بهره برداری از فازهایی که کار ساخت آنها زودتر شده بود با تاخیر چندین ساله مواجه شود.

براساس این گزارش قرار بود مطابق با وعده‌های پیشین دولت اردیبهشت ماه سالجاری تولید زودهنگام گاز در طرح‌هایی به نام فازهای 35 ماهه پارس جنوبی آغاز شود اما با گذشت چندین ماه از اجرای آنها  پیشرفت هیچ یک از این فازها حتی به نتیجه درست و منطقی نرسیده تا بتوان امیدوار از برداشت این میادین مشترک بود. 

از این رو با توجه به نحوه پیشرفت فعلی اجرایی و نحوه تامین منابع نمی توان زمان دقیقی را برای توسعه این فازهای مشترک گازی در آینده‌ای نزدیک پیش بینی کرد.

در دوران مدیریت اسبق وزارت نفت، بدون توجه به ظرفیت و توان داخلی و بدون در نظر گرفتن محدودیت های بودجه، در اقدامی احساسی و سیاسی، در خرداد سال 89 کلنگ اجرای فازهای 13،14،19،20،21،22،23 و 24 موسوم به فازهای 35 ماهه به زمین زده شد. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت برای اعلام سیاست‌های خود برای توسعه فارهای 35 ماهه بازه زمانی دو ماهه مشخص کرد.

گفتنی است، قرارداد فازهای فازهای 35 ماهه خرداد 89 بین شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرما و پیمانکاران داخلی بسته شد. 

آغاز فازهای 35 گانه نه تنها کمکی به پیشرفت پارس جنوبی نکرد بلکه با صرف هزینه‌های هنگفت، مانع از اتمام کار پروژه های قدیمی پارس جنوبی شد، بنابراین وزارت نفت دولت یازدهم برای ساماندهی به وضعیت پروژه های در حال اجرا اقدام به اولویت بندی فازهای در دست ساخت پارس جنوبی کرد.

بیژن نامدار زنگنه در جریان بازید از بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی اعلام کرده بود که تکمیل فازهای ١٢، ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ میدان مشترک پارس جنوبی در اولویت قرار گرفته است و توسعه فازهای جدید که معروف به فازهای 35 ماهه است در اولویت بعدی بهره برداری قرار دارد.

وی تاکید کرد: باید نخست تکلیف پروژه های قدیمی را روشن کنیم و مطمئن شویم به موقع می آیند و بعد روی فازهای ٣٥ ماهه تمرکز کنیم، نمی گویم آنها را تعطیل کنیم، اما هم اکنون تمرکز بر ٥ فاز قدیمی پارس جنوبی است.

در همین راستا علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص پروژه‌های 35 ماهه فازهای پارس جنوبی اظهار داشت: پروژه‌های 35 ماهه فازهای پارس جنوبی هم اکنون روند عادی پیشرفت خود را طی می کند. چرا که وزیر نفت برای پیشرفت و توسعه این فازها تاکید دارند.

وی تاکید کرد: پس از استقرار دولت جدید، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، اقدام به اولویت بندی فازهای پارس جنوبی کرد و براین اساس، تکمیل و توسعه فازهای 5گانه 12، 15، 16، 17 و 18 در اولویت قرار گرفت.

سیدعمادحسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به راه اندازی و افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، خاطرنشان کرد: دوره افتتاح نمایشی و صوری پروژه ها در صنعت نفت به پایان رسیده و از این پس افتتاح های نفت، به صورت نمایشی نخواهد بود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت، اظهار داشت: تا زمانی که مطمئن نشویم یک پروژه توان شروع به کار را ندارد، آن را افتتاح نمی کنیم.

حسینی اظهار داشت: کلنگ زنی فازهای موسوم به 35 در پارس جنوبی از مصادیق فقدان رویکرد فنی در صنعت نفت است که انتقادات زیادی نسبت به آن مطرح شد.

وی ادامه داد : آسیب شناسی در مورد طرحهای گذشته به ویژه طرحهای 35 ماهه انجام شده که چرا این طرحها 35 ماهه تعریف شده است. همچنین ناآگاهی از ظرفیت های فنی و مهندسی پروژه‌ها باعث شده که هزینه‌های زیادی برای اجرا آنها صرف شود.

حسینی افزود: دستاوردهای عظیم صنعت نفت در یک و نیم سال اخیر در حالی رخ داده که با شدیدترین تحریم ها مواجه بوده و قیمت نفت نیز به طور بی سابقه ای کاهش یافته است. 

حسینی گفت: با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، روزانه 100 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان اینکه هیچ فاز پارس جنوبی تعطیل نشده است، اظهار داشت: برای سال آینده، فازهای جدید پارس جنوبی اولویت بندی خواهد شد.

حسینی با خاطرنشان کردن این موضوع که تا پایان سال 96 توسعه بخش عمده فازهای پارس جنوبی به پایان خواهد رسید، گفت: رفع شدن یا نشدن تحریم ها تاثیری در توسعه و بهره برداری از فازهای پارس جنوبی نخواهد داشت. 

وی در خصوص توسعه میادین مشترک نفتی نیز، گفت: با توسعه میادین نفت و به ویژه میادین مشترک غرب کارون، تا سه سال آینده بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه نفت خام به ظرفیت تولید کشور افزوده می شود.

حسینی افزود: در سال های گذشته، درآمدهای هنگفت نفتی به جای توسعه، صرف اجرای طرح های غیر صنعتی شد که آثار سویی را برای کشور به دنبال داشته است.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که پرونده پروژه پارس جنوبی تا سال ١٣٩٦ بسته می شود، تصریح کرد: برداشت و توسعه میدانهای مشترک اهمیت ویژه ای برای وزیر نفت دارد و هم اکنون وی با حضور پیمانکاران این پروژه هفته ای سه تا چهار ساعت همه جزئیات توسعه این میدان بویژه فازهای اولویت نخست را بررسی می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار