دبیر شورای عالی مناطق آزاد مطرح کرد

وظایف جداگانه برای توسعه مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: مناطق هفت گانه آزاد وظایف ویژه و مشخصی‌ دارند که بر اساس آنها توسعه پیدا می‌کنند.

وظایف جداگانه برای توسعه مناطق آزادبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد در حاشیه مناظره اقتصاد مقاومتی که در باشگاه خبرنگاران برگزار شد در خصوص مناطق آزاد گفت: در گذشته مناطق آزاد در شرایطی تاسیس شد که زیر ساختهای لازم برای آن آماده نبود و هدف بر این بود که از درآمدهای این مناطق برای توسعه مناطق آزاد هزینه کنیم.

وی در ادامه به بیان مثالهایی در این زمینه پرداخت و گفت: منطقه آزاد  چابهار در ابتدا بندری محدود بود که هم اکنون به یکی از بنادر بزرگ ایران تبدیل شده است، در قشم بندر و اسکله‌ای مناسب موجود نبود اما هم اکنون کاوه و بندر بهمن در آن مشغول به کار هستند.

ترکان در ادامه به بیان فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص نقش مناطق ازاد در اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: بر اساس بند یازده اقتصاد مقاومتی 4 وظیفه اعم از تسهیل و گسترش تولید، توسعه صادرات، انتقال فن‌آوریهای نوین و تامین نیازهای کشور برای این مناطق در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خصوص وظایف هر منطقه گفت: برای هفت منطقه آزاد وظایف مشخصی در نظر گرفته شده است به طور مثال هم اکنون در سه منطقه چابهار، اروند، قشم بر روی پروژه‌های فولادی تمرکز شده است همچنین در چابهار یک سایت پتروشیمی در دست احداث و 15 پروژه پتروشیمی در این قطب ایجاد می‌شود.

ترکان در ادامه اظهار داشت: جاسک به عنوان قطب چهارم پتروشیمی مطرح است، در مجاور آبادان پیش‌بینی ساخت یک شیمی‌ شهر شده است.

وی در ادامه به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی در سرمایه ‌گذاری در مناطق آزاد ایران اشاره و بیان داشت: در منطقه ارس تعدادی سرمایه گذار آذری از جمهوری آذربایجان و تعدادی ترک اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کردند که ما نیز ازاین گروه‌ها استقبال می‌کنیم. در ماکو برنامه‌ریزی بر این است که سرمایه‌گذاران که علاقمند به حضور در بازار ایران هستند به فعالیت اقتصادی بپردازند بر همین اساس شهر صنعتی جدیدی در این منطقه در حال احداث است.

ترکان در ادامه به پروژ‌ه‌های صورت گرفته در توسعه منطقه آزاد چابهار پرداخت و گفت: ساخت شش پست اسکله عظیم در مدت یک سال و نیم گذشته به اتمام رسید و امیدواریم این اسکله‌ها در شش ماه اول امسال قابلیت عملیاتی پیدا کند. همچنین در خصوص فرودگاه با نیروی هوایی به توافق رسیدیم که 350 هزار هکتار زمین به فرودگاه مناطق آزاد اختصاص یابد و ترمینال مسافری مستقل از محیط نظامی بسازیم.

وی در خصوص راه‌آهن منطقه چابهار نیز گفت: قرارداد راه آهن چابهار به ایرانشهر در چهار قطعه با پیمانکاران بسته شده که هم اکنون این چهار قطعه به طور همزمان در حال ساخت است ولی از ایرانشهر به خط سراسر ریلی تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پایان درباره اشتغال گفت: متولی ایجاد شغل در کشور اقتصاد است و زمانی که حوزه‌های مختلف اقتصادی فعال و رونق داشته باشد می‌توانیم در زمینه اشتغال نیز فرایندی رو به جلو داشته باشیم همچنین نقش وزارت کار در این خصوص تنها تنظیم کننده و مدیریت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار