رییس بیمارستان مسیح دانشوری:

مرزهای همسایگان سل‌خیز غربالگری شود

ولایتی گفت: غربالگری مرزهای سل‌خیز مانند افغانستان و آذربایجان می‌تواند از انتقال سل جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علی‌اکبر ولایتی رییس بیمارستان مسیح دانشوری در همایش سالیانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی و ششمین بزرگداشت استاد دکتر محمد قریب با بیان اینکه بر اساس آمارها یک سوم موارد سل کودکان ایالت متحده در سنین نوجوانی هستند، گفت: بررسی گذشته‌نگری در بیمارستان مسیح دانشوری 143 کودک را بررسی کرد که از این تعداد 90 دختر و 53 پسر بوده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه در این مطالعه 64 کودک افغان و 71 کودک ایرانی حضور داشتند، اظهار کرد: شایع‌ترین علائم بیماران، سرفه 86 درصد، تب 72.7 و کاهش وزن65.7 بودند. 

رییس بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که از این گروه 79 درصد دچار سل ریوی و 14.7 درصد دچار سل خارج ریوی و یک سوم دچار مقاومت دارویی بودند.

دکتر ولایتی با بیان اینکه آزمون مقاومت دارویی در 15 مورد صورت گرفت، ادامه داد: از این موارد 33 درصد مقاوم به چند دارو بودند. 

وی با تاکید بر اینکه در مطالعه حاضر بیش از 96 درصد پس از علائم بالینی مورد تشخیص قرار گرفتند، گفت: در بند 30 حاضر مشخص گردید اگر مرزهای کشور به ویژه مرزهایی که همسایگان سل‌خیز مانند افغانستان و آذربایجان غربالگری شود وضعیت انتقال بیماری بهتر خواهد شد. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: بیش از یک سوم بیماران بعد از شش ماه درمان را رعایت نکرده و با سل مقاوم مجددا به درمان بازمی‌گردند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار