در کشورهای در حال توسعه؛

خطر سالیانه عفونت سل در کودکان 2 تا 3 درصداست

بر طبق گزارش های جهانی، خطر سالیانه عفونت سل در بین کودکان در کشورهای در حال توسعه حدود 2 تا 3 درصد بوده که این میزان در کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر است.

صادق علیایی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: حدس زده می شود که از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر به باسیل سل آلوده باشد که در اینصورت می توان گفت که حدود 2 میلیارد نفر به این میکروب آلوده اند.

وی گفت: در هر ثانیه نیز یک نفر به افراد آلوده به سل افزوده می شود که این سرعت بالا آلودگی قابل مقایسه با بیماری های عفونی دیگر نیست.

علیایی با اشاره به اینکه سل یک بیماری مهم و بسیار شایع از جمله در بین کودکان است، تاکید کرد: موارد مرگ و میر ناشی از سل در کودکان نسبت به جمعیت مبتلا در مقایسه با سنین دیگر بالاتر است.

وی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه مشکل سل به ویژه در بین کودکان بسیار حادتر از کشورهای توسعه یافته است، تصریح کرد: بر طبق گزارش های جهانی، خطر سالیانه عفونت سل در بین کودکان در کشورهای در حال توسعه حدود 2 تا 3 درصد بوده که این میزان در کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر از آمار فوق است.

علیایی یاد آور شد: به دلیل پایین بودن موضوع بهداشت فردی در بین کودکان در اغلب کشورهای جهان، انتقال سل بسیار سریع اتفاق می افتد.

وی خاطر نشان کرد: در افراد مبتلا به سل، يك سرفه می تواند حدود 3 هزار ریز قطره عفونی تولید کند که این ریز قطره ها به سرعت خشک شده، در هوا معلق می مانند و در صورت استنشاق به راحتی وارد ریه افراد می شوند.

** سالانه یک میلیون مورد جدید سل در کودکان رخ می دهد

استاد یار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: سالانه نزدیک به 9 میلیون مورد جدید سل در جهان رخ می دهد که یک میلیون مورد آن مربوط به کودکان است.

علیایی افزود: همچنین بیش از 1/5 میلیون مورد مرگ ناشی از سل در هر سال در مناطق مختلف جهان رخ می دهد که حدود یک هفتم تا یک پنجم آن مربوط به کودکان است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بروز موارد متعدد سل فعال و سل مقاوم یکی از نگرانی های مهم در خصوص سل است که این موارد در کودکان همانند افراد بزرگسال در طی سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است./ح

برچسب ها: سل ، عفونت ، ریه ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار