راه اندازی اتاق عمل‌های پيوند اعضا نيازمند تامين اعتبار است

ریيس بيمارستان مسيح دانشوری از ساخت اتاق عمل‌های پيوند اعضا خبر داد و گفت: تجهيز اين اتاق های عمل نيازمند تامين اعتبار است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اكبر ولايتی رییس بيمارستان مسيح دانشوری در مراسم تقدير از دست اندركاران اهدا عضو و پيوند اعضای دانشگاه شهيد بهشتی كه امروز در بيمارستان مسيح دانشوری برگزار شد، گفت: تصور كارساز بودن پيوند اعضا سابقه طولانی در تاريخ پزشكی دارد، اما انجام پيوند عملی جديد در دنيا و در كشور ما است.

وی با بیان اینکه هيچ مذهبی غير شيعه نتوانست به لحاظ فقهی مجوز پيوند اعضا را صادر كند، ادامه داد: شهادت می‌دهم هيچ يك از اساتيدی كه در اين حوزه فعاليت می‌كنند، امتياز ويژه ای نگرفته و همانند يك پزشك حقوق ناچيزی می‌گيرد.

ریيس بيمارستان مسيح دانشوری از ساخت شش اتاق عمل برای پيوند اعضا خبر داد و عنوان كرد: تجهيز اين ساختمان نيازمند تامين اعتبار است تا با كمك دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی و وزارت بهداشت راندمان پيوند اعضا افزايش يابد.

ولايتی به دستاوردهای دانشگاه علوم پزشكی شهيدبهشتی در زمينه اهدا عضو اشاره كرد و افزود:  اين دانشگاه در حوزه پيوند ريه، كليه، كبد و قلب حرف اول را می زند. اميدواريم با توجه به تعداد كثير بيماران ديابتی و انجام چند پيوند پانكراس در مراكز اهدا عضو دانشگاه علوم پزشكی شهيد بهشتی، شاهد پيشگيری اين مركز در اين زمينه باشيم.

بمارستان مسیح دانشوری رتبه اول پیوند ریه در کشور
در ادامه صادق بیگی رئییس مرکز فراهم‌آوری اعضای بیمارستان مسیح دانشوری گفت: این بیمارستان دارای رتبه اول در پیوند ریه و رتبه سوم در پیوند قلب در کشور است بیمارستان‌هایی همچون لبافی‌نژاد و ایت‌الله طالقانی به ترتیب رتبه اول در پیوند کلیه و رتبه سوم در پیوند کبد را از آن خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای رتبه اول در اهدای عضو است و تاکنون 6 هزار و 509 مورد پیوند در این دانشگاه صورت گرفته است.

صادق بیگی با اشاره به اینکه هر فرد می‌تواند به طور بالقوه به هشت نفر عضو اهدا کند، گفت: هر فرد می‌تواند به هشت نفر عضو اهدا کند و نسوج یک کادآور می‌تواند به بیش از 50 نفر اهدا شود که سبب ادامه حیات با ارتقای سلامتی آنها می‌شود. اکنون این واحد با فعالیت گسترده در پنج عرصه درمانی، آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی در منطقه خاورمیانه جزو موفق‌ترین مجموعه‌های فراهم‌آوری اعضا است.

وی با اشاره به تعداد اهدای عضو بیماران مرگ مغزی تصریح کرد: تا پایان سال 94 در بیمارستان مسیح دانشوری بالغ بر 280 بیمار دچار مرگ مغزی شده و اهدای عضو کرده‌اند که حاصل آن فراهم‌آوری بیش از 3 هزار و 524 عضو پیوندی بوده به طور جزئی در سال 94، 159 مورد اهدا که 132 مورد آن مربوط به کبد، 278 مورد مربوطه به کلیه، 20 مورد مربوط به قلب و شش مورد مربوط به ریه و یک مورد مربوط به پانکراس صورت گرفته است.

وی یادآور شد: امیدواریم سال 95 سال حمایت دانشگاه از پیوند اعضا باشد.

هدف طرح تحول سلامت گسترش تخت‌های ویژه است
در ادامه رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: مراکز ترومایی که در آن مرگ مغزی اتفاق می‌افتد باید دارای امکاناتی باشد تا بیمار برای انتقال به مرکز اهدا حفظ شود. تخت‌های ویژه از جمله این امکانات مورد نیاز است.

وی افزود: طرح تحول سلامت بر گسترش تخت‌های ویژه تمرکز دارد در همین راستا اواخر سال 94، 48 تخت ویژه جدید در این زمینه به بهره‌برداری رسید از طرفی باید آمبولانس‌های مجهز در جهت حمایت از پیوند اعضا فراهم شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: رایگان شدن هزینه بیماران مرگ مغزی از جمله مشکلاتی است که در  این دانشگاه با 19 بیمارستان بر آن فائق آمدیم اما مراکز ترومایی که به بخش خصوصی و نیروهای مسلح وابسته هستند هنوز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند ما نیز در حال پیگیری هستیم تا مشکلی برای اهداکنندگان پیش نیاید. در تأمین اعضا نیز از معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواستار ملی عمل کردن هستیم و امیدواریم که سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط به تأمین اعضا برای دانشگاه خود فکر نکنند.

وی اظهار داشت: یکی از قسمت‌های مهم در زمینه پیوند اعضا، حمایت بعد از پیوند است به ویژه در مورد پیوند ریه نیاز به توسعه آی سی‌ یوهای ویژه مراقبت داریم.

رحمانی یادآور شد: اتاق‌های عمل برای پیوند اعضا با فضایی مناسب ساخته شده اما برای تجهیز آن نیاز به اعتباری 12 میلیارد تومانی داریم. در همین راستا از چندین خیر برای تکمیل و تجهیز فضای فیزیکی درخواست کمک کردیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار