طلا در جریان سوال از وزیر کار مطرح کرد؛

مرگ روزانه 5 کارگر بر اثر سختی کار در سال 93

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در سال 93، هزار و 891 نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند که به عبارتی روزانه 5 نفر می‌شود.

مرگ روزانه 5 کارگر بر اثر سختی کار در سال 93به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران "حسین طلا" نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز در جریان سوال از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار پاسخگویی ربیعی به انفجار گاز در معدن زغال سنگ در معدن منطقه پاوه دانا و ناکارآمدی و ناتوانی بازرسان کار در حفظ جان کارگران شد.

وی افزود: براساس آمار سازمان پزشکی قانونی که در اردیبهشت سال 94 منتشر شد، در سال 93 ، 3030 نفر مصدوم حوادث کار به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: این آمار در مقایسه با سال قبل 2.7 دهم درصد افزایش داشته است.

طلا تصریح کرد: در سال 93، هزار و 891 نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند که به عبارتی روزانه 5 نفر می‌شود.

وی ادامه داد: هر کارگری که از دست می‌رود 7 هزار و 300 روز کاری نیز از دست می‌رود.

طلا تصریح کرد: اگر تولید ناخالص داخلی کشور را 400 میلیارد دلار در نظر بگیریم 45 هزار میلیارد تومان ضربه به اقتصاد وارد شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: ما نمی‌گوییم کار معدن متوقف شود اما اگر معدنی با سیستم تهویه و روش طبیعی کار می‌کند باید بسته شود.

نماینده مردم تهران خاطر نشان کرد: کار در معدن جزو مشاغل سخت بوده و کارگران باید روزانه شش ساعت کار کنند اما 12 ساعت کار می‌کنند.

وی ادامه داد: در حادثه معدن قلعه خرگوش 5 کشته، معدن کیاسر ساری 2 کشته، معدن قم 2 کشته و در حادثه ساختمانی اصفهان 8 کشته بر جای مانده است.

طلا تصریح کرد: در سال 92، هزار کارگر ساختمانی دچار آسیب نخاعی شده‌اند.

وی همچنین اظهارداشت: در اردیبهشت 94 نیز تعدادی از کارگران پالایشگاه امام خمینی(ره) فوت کرده‌اند.

طلا تصریح کرد: چرا باید هر روز شاهد فوت این عزیزان باشیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بازرس کار نباید منتظر وقوع حادثه باشد بلکه باید اقدامات پیشگیرانه انجام دهد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: کسی که به عنوان بازرس متهم کار خودش متهم در ایجاد حوادث به خاطر عدم پیشگیری است چگونه می‌تواند مقصر را شناسایی کند؟

وی در پاسخ به بخش دوم اظهارات وزیر کار مبنی بر ناکارآمدی و ناتوانی بازرسان کار در حفظ جان کارگران معدن زغال سنگ پاوه دانا که منجر به انفجار گاز در این معدن شد، در صحن علنی مجلس گفت: طبق آمارها از یک سایت خبری که تناقض حوادث درآمارهای معادن زغال سنگ را اثبات می‌کند گفته شده در طول سال 1891 کشته در معادن زغال سنگ داشته‌ایم که مدیر کل بازرسی شما اعلام می‌کند این عدد 50 نفر است.

طلا ادامه داد: به استناد ماده 54 قانون برنامه همواره در تشخیص آمارها چیزی ملاک ماست که مرکز آمار آن را ارائه می‌دهد. 

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به آمارهای مرکز آمار در وقوع حوادث خطرناک در معادن در سال‌های گذشته گفت: تعداد وقوع حوادث در سال‌های 81، 89، 91 و 92 به 851، 881، 1320، 1206 نفر و فوت شدگان 49، 52، 43 و 59 نفر می‌رسد و چطور شما می‌فرمایید که در مورد وقوع حوادث خطرناک در معادن کاهش داشتیم؟

 طلا در ادامه خطاب به وزیر کار گفت: شما می‌فرمایید 50 درصد حوادث ما در کارگاه‌های ساختمانی است که باید گفت ما در سال‌های اخیر 45 درصد کاهش صدور پروانه در معادن را داشته‌ایم و اگر حادثه کم شده بخاطر این است که کارگر در سرکار حاضر نیست.

طلا در ادامه درخصوص اشارات وزیر کار مبنی بر حوزه بازرسان کار در کشور گفت: بنده تعجب می‌کنم از آمارهای ارائه شده چرا که مثلا در کشورهایی چون ژاپن با وجود 58 میلیون نفر، سه هزار بازرس کار در روسیه با وجود 75 میلیون نفر 2500 بازرس کار و در فرانسه با وجود 27 میلیون نفر 1330 بازرس کار وجود دارد ولی ما با 12 میلیون نفر کارگر در معادن 800 بازرس داریم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با اشاره به آمارهای نرخ حوادث مرگبار ازسوی وزیر کار گفت: باید گفت که این آمارها در مقیاس جهانی خود مثلا در ژاپن 1.6 درصد در 100 هزار نفر و در ایران 16 درصد در 1000 نفر می‌باشد که نرخ بالایی است.

طلا در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر مبنی بر حمایت تشکل‌ها از وی بیان داشت: نامه‌ای از سوی خانه صنعت و معدن به شما فرستاده شده و درآن نامه آورده شده است که در حال حاضر وضعیت ایمنی معادن در بدترین شرایط خود است. 

این نماینده مجلس با طرح سوالی مبنی براینکه چرا باید تشکل‌های کارگری به شما نامه بدهند افزود: طبق اسلایدهایی که در تلویزیون مجلس مشخص است، معاون جنابعالی قرار بوده به عنوان معاون روابط کار برود و از آسیب‌های شغلی در معادن جلوگیری کند ولی ما مشاهده می‌کنیم وی نه تنها برای جلوگیری از آسیب‌های شغلی اقدام نمی‌کند که بلکه برعلیه نمایندگان توطئه صورت می‌دهد.

وی با خوانش برخی از بندهای نامه‌ای به تصویر کشیده در تلویزیون‌های مجلس که نشان از دستور وزیر کار به معاون مربوطه می‌باشد ادامه داد: در این نامه و در رابطه با دستاوردهای سفر مدیر مذکور آمده است "تعهدات و التزام تشکل‌های کارگری به حمایت از مقام عالی وزارت در مقابل رفتار نمایندگان مجلس بررسی شود"

طلا خطاب به نمایندگان ادامه داد: نمایندگان شما رأی اعتماد به وزیر رفاه و کار را داده‌اید که می‌بینید وی در نامه خود قصد مقابله با رفتار نمایندگان را دارد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: معاون آقای وزیر؛ راه افتاده و برعلیه نمایندگان تشکل‌های کارگری را ساماندهی می‌کند که باید گفت شأن تشکل‌ها بالاتر از این موارد است. 

این نماینده مجلس افزود: چرا باید وزارت کار به جای حل مشکلات و تشکل‌ها موضوعات آنها را سیاسی کند.

در ادامه اتاق فرمان مجلس تصاویری از حوادث ناخوشایند حادثه‌ دیدگان معادن زغال سنگ را پخش کرد که این فیلم با گزارش شبکه معاند "من‌وتو" شروع می‌شود. 

طلا در ادامه و در پایان پخش فیلم در مانیتورهای مجلس گفت: جناب آقای وزیر بازرسان وزارت کار حتی حاضر نیستند در معدن ورود کنند و مشکلات کارگران معادن را از نزدیک ببینند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان با بیان اینکه سیستم امنیتی در حال حاضر وارد وزارت کار شده است خاطرنشان کرد: یک وزارت اجتماعی چرا از معاونین تا سطوح بالا باید امنیتی شوند چرا که بسیاری از مسئولین در وزارت کار در حال حاضر امنیتی شده‌اند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: کمیسیون ، اجتماعی ، طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار