اصفهان؛

ریز فاکتورهای ریز موجود در ذرات معلق هوا مهمترین عامل مرگ و میر در جهان

شهر اهواز با وجود بیشترین ریز فاکتورهای ذرات معلق در هوا، آلوده ترین شهر جهان به شمار می رود که موجب مرگ و میر بسیاری از افراد می گردد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران اصفهان؛ پرفسور جوردی سونیر(sunyer) مشاور اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت در سمینار بین المللی آلودگی هوا در اصفهان گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده در سال 1952 میلادی 4000 نفر در لندن بر اثر عوارض آلودگی محیط زیست از دنیا رفتند که بیشترین عوارض دراثر بیماری‌های تنفسی، عوارض قلبی و عروقی و انسداد عروق بود.

وی افزود: در سال 2012 ذرات معلق موجود در هوا بیشترین تحدید برای این بیماران به شمار می‌رود که در همه محیط‌ها وجود دارد و این ذرات ریز و صدمات وارده ناشی از آن رتبه اول و عامل لصلی مرگ و میر در جهان به شمار می رود .

مشاور اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت در دانشگاه بارسلونا بیشترین میزان آلودگی هوا را در آسیای جنوب شرقی عنوان کرد و افزود: طبق گزارش wHo در خصوص ذرات میکرو گرمی، شهر اهواز در ایران آلوده ترین شهر دنیا محسوب می گردد.

پرفسور جوردی سونیر (sunyer) بیش از 60 درصد عوارض ناشی از آلودگی هوا را مشکلاتی اعلام کرد که برای گردش خون، قلب، عروق کرونر و انسداد دستگاه تنفسی به وجود می آید و مراجعه افراد بیمار در روزهای آلوده به مراکز اورژانس دلیلی بر این ادعا می باشد.

وی در مقایسه اندازه ی حجم این ریز گردها با قطر یک تار مو عنوان کرد: هرچه اندازه ی این ریز گردها کوچک تر باشد خطر سمی بودن و کشنده و خطر ساز بودن شان بیشتر است که نشان می‌دهد بیش از اینکه نگران جنس این ریز گردها باشیم باید نگران اندازه آنها و نفوذو حمله آنها در خون و اندام‌ها و شریان‌های حیاتی باشیم.

مشاور اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت ریز گرد ها و ذرات ریز تر معلق در هوا را یک تحدید جهانی خواند و گفت: آلودگی های هوا مکانیزمی را در بدن فعال می‌کند که طول عمر را کاهش داده و با تخریب سلولی و تسریع در کهولت سن، فرد را به مرگ نزدیک تر می نماید.

دکتر دادوند نیز یکی دیگر از مشاورین اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت در این سمینار حضور داشت و تاثیرات الودگی هوا بر جنین تا بزرگسالی را مورد تحلیل قرار داد.

وی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مادرانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند و در فاصله ای نزدیک به خیابان سکنی داشته اند، با کم وزنی جنین، کاهش طول زمان بارداری، افزایش ناهنجاری‌های قلبی جنین، فشار خون بالای مادران و دیابت بارداری مواجه شده اند.

دکتر دادوند وجود فضاهای سبز شهری را عاملی موثر بر سلامت ذهن و رشد مغزی، مکانیزم بدن و سلامت جنین در دوران بارداری مادران، کاهش آلودگی، بهبود استرس‌های روحی و... قلمداد کرد و افزود: با دنبال کردن راهکارهای جدید در امر سلامت محیط زیست به دنبال بالا بردن سطح سلامت جامعه و کم کردن تلفات ناشی از این آلودگی‌ها می باشیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.