مطالبه‌ای که تاکنون محقق نشده است؛

موازی کاری نهادهای قرآنی مانع اصلی موفقیت طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم

چهارسال از مطالبه مقام معظم رهبری برای تربیت حداقل 10 میلیون حافظ قرآن کریم می گذرد اما چرا سازمان ها و نهادهای قرآنی تاکنون موفق به اجرا و پیاده سازی این طرح نشده اند؟

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ چهار سال پیش در ابتدای ماه مبارک رمضان سال 1390 مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با جمعی از قاریان، حافظان و اساتید قرآنی کشور به اهمیت حفظ قرآن، انس با تفاسیر و تدبر در آیات الهی اشاره کردند و گفتند: "حرکت قرآنی در کشور به گونه ای گسترش و استمرار یابد که ملت ایران با برخورداری از حداقل 10 میلیون حافظ قرآن به ملتی پولادین تبدیل شود."

این مطالبه رهبر انقلاب از جامعه قرآنی کشور، سرآغاز اجرای طرح های متعدد طرح های تربیت حافظان قرآن در سازمان ها و دستگاه های گوناگون شد به گونه ای که نهادهایی چون حوزه علمیه قم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت اتحادیه تشکل های قرآنی، نیروهای نظامی و ارتش، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت بسیج استان تهران در این زمینه وارد شدند.

البته اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم با حاشیه هایی نیز همراه بود، از ابهام در اینکه آیا منظور مقام معظم رهبری از حافظ قرآن، حفظ کل یا حفظ جزئی بوده است تا بحث بر سر شیوه های تخصصی حفظ و موازی کاری نهادهای قرآنی که در نهایت برآیند اینها موجب نرسیدن به نتیجه مطلوب و محقق نشدن مطالبه رهبری تاکنون شده است.به همین منظور سراغ چند نفر از مسئولان سازمان های قرآنی رفتیم تا جزئیات اقدامات انجام شده و نقاط ضعف و قوت طرح های تربیت حافظان قرآن کریم را بطور کامل مورد ارزيابي قرار دهيم.

معتقد به موازی کاری در امر تربیت حفاظ قرآن نیستیم

سید محمدکاظم موسوی متقی، مسئول طرح تربیت حافظان سازمان اوقاف در خصوص طرح ملی تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم به خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران گفت: این طرح از سال 91 پس از چندماه برنامه ریزی و برگزاری جلسات کارشناسی آغاز شده و تاکنون موفق به تربیت هشتصد و 67 هزار حافظ قرآن گردیده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای طرح تربیت حافظان قرآن در سازمان های مختلف موازی کاری محسوب می شود، گفت: آموزش حفظ قرآن در حیطه وظائف سازمان اوقاف و امور خیریه نیست اما ما به عنوان یک نهاد قرآنی خود را موظف به اجرای فرمان مقام معظم رهبری برای تربیت حفاظ قرآن قرار دادیم و معتقدیم در کار فرهنگی موازی کاری معنا ندارد و یک مؤسسه یا نهاد به تنهایی نمی تواند متولی امر تربیت حافظان باشد.

موسوی متقی تصریح کرد: سازمان اوقاف مسئولیت تربیت ده درصد از حافظان قرآن را به عهده گرفته و هر نهاد به نوبه خود درصدی از این جمعیت را آموزش خواهد داد که این امر بسیار مبارکی است و گستره وسیعی از جمعیت از جمله نیروهای نظامی، دانش آموزان، زائران امامزادگان و بقاع متبرکه و نیروهای بسیج را مخاطب آموزش حفظ قرآن قرار می دهد.

شایان ذکر است که سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای اجرای طرح تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم اقدام به تأسیس مرکز تربیت مربی قرآن در شهر قم و آموزش چهار هزار و 200 مربی قرآن نموده و همچنین با ایجاد سایت quranhefz.ir از دی ماه سال 91 کلاس های آنلاین و رایگان حفظ قرآن را برگزار می کند.

ارزیابی و نظارت دقیقی بر طرح تربیت حافظان قرآن کریم وجود ندارد

اما یکی دیگر از دستگاه های متولی تربیت حافظان قرآن، سازمان دارالقرآن کریم از زیرمجموعه های سازمان تبلیغات اسلامی است که با توجه به وظیفه احیا و اشاعه فرهنگ و معارف اسلامی سابقه ای طولانی در امر آموزش حفاظ قرآن داشته و از نهادهای پیشکسوت در این امر به شمار می آید.

محمد مهدی بحرالعلوم، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن در خصوص دلایل نرسیدن به نتیجه مطلوب در امر تربیت حافظان قرآن به خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران گفت: در برخی موارد شاهد استفاده از روشهایی برای آموزش حفظ قرآن از سوی دستگاه ها هستیم که تخصصی و کارشناسی شده نیست و حفظ قرآن را از مسیر اصلی خود خارج می کند.

وی با اشاره به اینکه همه نهادهای قرآنی بر حسب احساس وظیفه در مقابل فرمایشات رهبری وارد عرصه تربیت حفاظ قران شده اند، افزود: خط کشی خاصی برای ورود به این زمینه وجود ندارد و متأسفانه پراکنده کاری های بسیاری در بین دستگاه ها صورت می گیرد و این گونه فعالیت ها مهندسی دقیقی ندارند.

معاون آموزش و پژوهش دارالقرآن کریم تصریح کرد: تا زمانی که موازی کاری بین سازمان های قرآنی وجود داشته باشد ارزیابی و نظارت دقیقی روی این طرح صورت نمی گیرد و علی رغم اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تجمیع و تقسیم کارهای قرآنی در سطح ملی ایجاد شده بود، تاکنون در دستیابی به این هدف موفق نبوده است.

البته بحث بر سر تجمیع و تقسیم فعالیت های قرآنی تنها موضوع مورد مناقشه و اختلاف بین دستگاه های فرهنگی کشور درباره تربیت حافظان قرآن کریم نیست و همانگونه که در ابتدای گزارش اشاره داشتیم، برخی از این طرح ها نیمه کاره رها شده و ابهامات بسیاری در خصوص آمار حافظان قرآن در کشور، روش های اصولی حفظ و مدت زمان آموزش، تربیت حافظان کل قرآن کریم یا حافظان جزء و میزان موفقیت این نهادها در بلند مدت بدون پاسخ باقی مانده است که امیدواریم مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی با اتخاذ تصمیمات مناسب هرچه سریعتر نسبت به حل این مشکل اهتمام ورزند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار