گزارش/

گرانی کالاها با گرانی بنزین همراه نشد/ حباب ثبات قیمت تا کی ادامه دارد

گرانی قیمت بنزین همواره گرانی سایر کالاها را در پی دارد اما این بار و البته تا آخرین روز خردادماه ۹۴، برخلاف گذشته کالاها به گرانی بنزین پشت کرده و قیمت‌ها افزایش نیافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه طبق یک عادت قدیمی به محض اینکه قیمت بنزین اندکی افزایش پیدا می‌کرد قیمت سایر کالاها نیز سر به فلک می‌کشید و همه افزایش قیمت هزینه‌های حمل و نقل را عامل این گرانی عنوان می‌کردند.

بر اساس این گزارش؛ در حالی که در چند هفته گذشته بنزین تک نرخی و سهمیه سوخت خودروهای عمومی حذف شد، اما این بار کالاها به گرانی قیمت بنزین پشت کرده و سنگر ثبات قیمت خود را حفظ کردند.

در ابتدای سال بود که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در بخشنامه‌ای هر گونه افزایش قیمت را منوط به هماهنگی با دولت عنوان کرد و بر اساس این بخشنامه، بسیاری از اتحادیه‌ها و انجمن‌ها درخواست افزایش قیمت محصولات و خدمات خود را به دولت ارائه دادند.

به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی؛ عرضه بیش از تقاضا و وفور کالا به لطف واردات و نیز کاهش قدرت خرید مردم موجب کسادی بازار و ثبات قیمت‌ها شده است.

این در حالی است که بسیاری از فروشندگان و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای جذب بیشتر مشتری اقدام به فروش فوق‌العاده محصولات خود با  10 تا 40 درصد تخفیف کرده‌اند.

کسادی بازار تنها شامل کالاهای اساسی نمی‌شود و به گفته محمد طحانپور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، بازار لوازم خانگی نیز در رکود شدید به سر می‌برد و فروش نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است.

اگرچه انتظار می‌رفت که افزایش قیمت بنزین در کاهش قیمت خودرو نیز تاثیرگذار باشد، اما به گفته قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، این افزایش قیمت بنزین در کاهش قیمت خودرو نیز تاثیری نخواهد گذاشت.

در پی افزایش قیمت بنزین و حذف سهمیه سوخت خودروهای عمومی، رانندگان تاکسی انتظار افزایش قیمت کرایه‌های تاکسی را دارند اما با توجه به اینکه در ابتدای سال جاری کرایه‌ها 20 درصد افزایش یافت به نظر نمی‌رسد دولت با این افزایش قیمت موافقت نماید. 

گفتنی است؛ اگرچه برخی از صنوف خودسرانه اقدام به افزایش قیمت‌ها کرده‌اند اما درودیان، رییس نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران می‌گوید: هرگونه افزایش قیمت تخلف محسوب می‌شود چراکه هنوز بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت ابلاغ نشده است.

شواهد نشان می‌دهد که دولت در کنترل قیمت‌ها تاکنون موفق عمل کرده و زمان خوبی را برای افزایش قیمت بنزین انتخاب کرده است اما مردم همچنان نگران این موضوع هستند که نکند در آینده‌ای نزدیک حباب ثبات قیمت‌ها بترکد و کمر خانواده‌ها زیر بار افزایش قیمت کالاها خم شود.

می‌توان گفت؛ هنوز قضاوت درباره ثبات یا افزایش قیمت کالاها زود است و باید منتظر ماند و دید که پیش بینی مردم محقق می‌شود یا دولت به وعده های خود عمل خواهد کرد. 

به ویژه آنکه از دیشب سهمیه بنزین‌های عمومی که طبق روال هر ماهه واریز می‌شد، واریز نشد درصورتی که در گذشته وقتی افزایش قیمت بنزین عطسه می‌کرد قیمت کالاها ذات الریه می‌گرفتند.

گفتنی است؛ تاکنون هیچ دستورالعملی مبنی بر افزایش قیمت‌ها ابلاغ نشده و هر گونه افزایش قیمت غیرقانونی است، همچنین برخی از اتحادیه‌ها نیز درخواست افزایش قیمت را داده‌اند که مورد قبول واقع نشده و باید منتظر ماند و دید که ثبات قیمت تا کی ادامه دارد؟

گزارش: فاطمه کامرانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۰۱:۰۶ ۰۳ تير ۱۳۹۴
از اینکه موجبات خنده مردم را در این شرایط سخت وگرانی طاقت فرسا روز افزون فراهم می کنید از شما چهار پاس گذاریم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۰۱:۰۵ ۰۳ تير ۱۳۹۴
اگر با گران شدن بنزین قیمت کالاها ارزان می شود بنزین را لیتری دوهزار سه هزار چهار هزار بفروشید بهتر از آن است که پول بی پشتوانه چاپ کنید البته اول جلوی فساد اقتصادی را بگیرید ودوم کمتر دروغ بگویید اصلا هر کار دلتان خواست بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۲ تير ۱۳۹۴
البته فراموش نکنید ان زمانی که هر روز قیمت ها گران می شد زمان دولت کوچک سالاران بود
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۰۴:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۴
احسنت! الآن که هر ساعت قیمت ها گران میشه
Iran (Islamic Republic of)
معین
۰۴:۰۵ ۰۲ تير ۱۳۹۴
چه عجبی واسه یک بارهم که شده تعریف کردید.
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۰۴:۲۷ ۰۳ تير ۱۳۹۴
این تعریف نیست بلکه تحریک است.یعنی آخه تا کی نمی خواین گران کنین؟بجنبید ما هم سود کنیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۰۲ تير ۱۳۹۴
از نگاه شما که حقوق میلیونی می گیرید بله چیزی گران نشده...

من دیگه حرفی ندارم... اما امیدوارم فردا روز قیامت جوابی برای خدا داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۰۴:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۴
تنها کسانی فردای قیامت برای خدا جواب دارند افرادی مثل سردار سلیمانی هستند که با نیت خالص در قلب دشمن میجمگد نه در روبروی دشمن.حالا حساب کنید چند نفر مثل سردار خالصانه دنبال حفظ نهضت امام خمینی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۲ تير ۱۳۹۴
مردمو مسخره نکنید..مگه الانش خیلی ارزونی
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۰۴:۴۸ ۰۳ تير ۱۳۹۴
من معلم چون پول نداشتم نخواستم ماه رمضان گوشت بگیرم.اما دختر کوچیکم که راهنماییه،سه چهار روز اول موقع افطار مرتب میگفت مامان هوس قورمه سبزی نکردم.خداییش تحمل نکردم و فرداش رفتم قصابی آشنامون و دوسه ماه یکبار کیلویی میگیریم و وقت حقوق پولشو میدیم.وارد قصابی که شدم خانمی یک شقه گوشفندی با 2کیلوگوساله ی چرخ کرده به مبلغ 271هزار تومان خرید ورفت.در همین وقت یک مرد کارگر میانسالی وارد شد و یک اسکناس 10هزار تومانی نشون قصاب داد و گفت این مقدار گوشت معلومه؟.................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۲ تير ۱۳۹۴
ای بابا شما که تو نظر سنجی گفتین همه چی گرون میشه؟آخ آخ ضایع شدن چه حسی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۱ تير ۱۳۹۴
بخدا اینقدر منت نذارین سرمون بیاین گرون کنید آدم خجالت میکشه از این همه لطف و محبت اخه میدونین چند روزه قیمتها زیاد افزایش نداشته لطفا گرون کنین دیگه داریم میمیریم از این همه خوشی
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۲۳:۵۳ ۰۱ تير ۱۳۹۴
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ثبات قیمت خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۱ تير ۱۳۹۴
اگر بعضی ها واسه منافع برخی ها جو درست نکنند گرانی در کار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۱ تير ۱۳۹۴
خندم نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۰۴:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۴
چون خنده دار نیست.باید دودستی بخاطر امید به آینده بزنی تو سر خودت.
آخرین اخبار