جهانگیری در روز صنعت و معدن؛

درآمد ارزی کشور 950 میلیارد دلار بوده است / منابع صندوق توسعه ملی در زمان تشکیل صفر بود / شرایط فعلی بهترین فرصت برای صنعتی شدن کشور

معاون اول رئیس جمهور گفت: طی سال‌های 84 تا 92 درآمد ارزی کشور 950 میلیارد دلار بوده که با این حجم باز هم میزان قابل توجهی بدهی برای دولت باقی مانده است.

درآمد 950 میلیارد دلاری ارزی کشور در سال‌های 84 تا 92 / منابع صندوق توسعه ملی در زمان تشکیل صفر بودبه گزارش خبرنگار حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری امروز در مراسم نکوداشت روز صنعت و معدن با بیان اینکه با توجه به چالش‌های متعدد و موقعیت و وضعیت ایران نسبت به کشورهای منطقه و چالش خاصی به عنوان بیکاری باید توسعه پایدار و همه جانبه کشور را در برنامه‌های خود جای دهیم اظهار داشت: قطعا برای دستیابی به این توسعه، بخش صنعت پیشران اقتصاد خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: البته صنعتی شدن کشور فقط شامل فعالیت‌های اقتصادی نمی‌شود بلکه عوامل متعدد سیاسی اجتماعی و فرهنگی با چیدمان مناسب باید کنار هم قرار گیرند تا حرکت صنعتی کشور شتاب گیرد.

وی تصریح کرد: اگر ما فکر کنیم که می‌توانیم بدون توجه به بخش خصوصی و ارتقای امنیت مالکیت این بخش به صنعتی شدن برسیم، کاملا در اشتباه هستیم.

جهانگیری تأکید کرد: راه دستیابی به توسعه رقابت‌پذیری بنگاه‌ها و تأمین مالی منابع است.

وی در ادامه با بیان اینکه دهه 80 فرصت بی‌نظیری برای صنعتی شدن ایران بود، گفت: در این دوره به دلیل برخی از سوء‌مدیریت‌ها حرکت‌های اقتصادی، بر ضد صنعتی شدن پیش رفت.

وی افزود: ایران دارای یک موقعیت استثنایی است به گونه‌ای که بیش از 70 درصد جمعیت کشور در سن کار بوده و تنها 30 درصد در سن مصرف هستند.

وی با اشاره به اینکه در منطقه پرآشوب امروز ایران کانون ثبات و آرامش است تصریح کرد: گام‌های بلندی در تکمیل زیرساخت‌های کشور طی سال‌های گذشته برداشته‌اند.

*طی سال 84 تا 92 درآمد ارزی کشور 950 میلیارد دلار بود

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه طی سال 84 تا 92 درآمد ارزی کشور 950 میلیارد دلار بود، گفت: متأسفانه به دلیل سوء‌مدیریت‌ها این میزان درآمد نه تنها را به سمت تولید و سرمایه گذاری پیش نبرد بلکه ما را با مشکل نیز مواجه کرد.

چندی پیش بنده در مصاحبه‌ای اعلام کرد در دولت گذشته  700 میلیارد دلار صرف واردات شده است که برخی از این موضوع ناراحت شدند و این مسئله را جبهه‌گیری علیه دولت گذشته عنوان کردند.

وی افزود: درحالی ما اعلام می‌کنیم بر اساس آمار درآمد ارزی کشور 950 میلیارد دلار بوده پس بیان اینکه 700 میلیارد دلار خرج واردات شده است به نوعی دفاع از دولت گذشته است چرا که در زمان تشکیل صندوق توسعه ملی ورودی این صندوق صفر بود، در حالی که اگر طبق قانون برنامه پیش می‌رفت این صندوق باید بیش از 150 میلیارد دلار ذخیره داشت.

وی ادامه داد: اگر اصرار کنند که واردات خیلی کم بوده باید مسئولین وقت پاسخ دهند که مابقی درآمد ارزی کجا رفته است.

جهانگیری اظهار داشت: به هر حال ما یک فرصت استثنایی در دهه 80 از دست دادیم ولی شرایط فعلی بهترین فرصت برای صنعتی شدن کشور است از این رو دولت و بخش خصوصی واقعی جهت هموار کردن مسیر توسعه و امیدوار نگه داشتن مردم باید مصمم باشند.

*اعتقاد دولت بر میدان‌دار شدن بخش خصوصی است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه پیش‌نیازهایی لازم است گفت: باید بخش خصوصی توانا و کارآمد میدان‌دار اصلی اقتصاد شود و ما باید این بخش را به رسمیت بشناسیم. دولت فعلی بر میدان‌داری بخش خصوصی در اقتصاد معتقد است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه جایگاه بخش خصوصی باید تثبیت شود دولت نباید جایگاه این بخش را تعیین کند بلکه زمانی که دولت حرکت رو به جلو می‌کند بخش خصوصی باید این حرکت را پس بزند گفت: لازمه چابک‌سازی دولت به خدمت گرفتن ابزارهای مدرن روز است که از ابتدای روی کار آمدن دولت ما در پی این مسئله و دولت الکترونیک و کاهش بروکراسی هستیم.

جهانگیری به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: این موضوع یکی از اقدامات شجاعانه مقام معظم رهبری بوده است چرا که در آن مقطع بر حضور بخش خصوصی تردیدهای زیادی بود که ایشان با استفاده از ذیل اصل 44 فعال بودن بخش خصوصی را الزامی دانستند.

به گفته جهانگیری اگر سیاست‌های اصل 44 به خوبی اجرا می‌شد هم اکنون بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد کشور بود که البته در حال حاضر این مسیر هموار شده است.

*فساد سیستمی انگیزه کار را از بین می‌برد

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از بین بردن فساد سیستمی پیش‌نیاز دیگر است، گفت: یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی واقعی این است که تولید ثروت همره با تلاش باشد چرا که فساد سیستمی انگیزه‌ها را از بین می‌برد.

جهانگیری در ادامه تصریح کرد: دولت مصمم است همه هزینه‌ها را بپذیرد تا فساد سیستمی را ازکشور دور کند که این مسئله نیاز به کمک بخش خصوصی دا رد.

وی افزود: باید کار سالم ارزش واقعی خود رادر اقتصاد ایران به دست آورد که این مسئله ثبات اقتصادی را نیز تثبیت می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر دولت به خزانه بانک مرکزی دست درازی نکند و به صورت منضبط عمل و در حد منابع خود بودجه تنظیم کند و مردم به آینده امیدوار باشند قطعا ثبات خواهیم داشت.

وی تأکیدکرد: همانگونه که با وجود تحریم‌ها در بازار و جامعه شاهد یک ارامش هستیم چرا که مردم به کاردان‌بودن تیم دولت معتقدند.

به گفته جهانگیری همچنین برای دستیبابی ثبات اقتصادی بخش خصوصی باید بتواند نرخ ارز و تورم را پیش‌بینی کند در واقع شاخص‌های اقتصادی  باید پیش‌بینی پذیر باشند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه باید با جهان تعامل داشته باشیم و با انزوا نمی‌توان صنعتی شد، گفت: مصمم هستیم تحریم‌ها را لغو و زنجیرها را از دست صنعتگران باز کنیم.

مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده بسیار قوی داریم که فرزندان ملت هستند، گفت: در مقطعی که فشارهای شکننده بر تیم مذاکره‌کننده تحمیل شده بود که با سخنان مقام معظم رهبری دوباره اعتماد عمومی به تیم مذاکره‌کننده بازگشت.

وی ادامه داد: مذاکرات به مرحله حساسی رسیده و بدون تردید به دنیال زیاده‌خواهی هسند تیم مذاکره‌کننده ما در مقابل این زیاده‌خواهی با شجاعت از حقوق مردم دفاع و تعامل جدی در روابط خارجی مستقر خواهد کرد.

برخورد شعاری با سیاست‌های اقتصادی مقاومتی اشتباه است

جهانگیری با بیان انیکه برخورد شعاری با سیاست‌های اقتصاد مقاوتی منطقی نیست، اظهار داشت: اما از عمق جان به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باور داریم چرا که این سیاست‌ها اجماع عالمانه‌ای است که مورد باور فعالان اقصادی کشور قرار دارد.

به گفته جهانگیری تاکنون جلسات زیادی برای ترسیم اهداف این سیاست‌ها تشکیل شده است البته برخی از بندهای این سیاست‌ها زمان‌بر بوده ولی تاکنون به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم.

وی افزود: رسیدن تورم  به 15 درصد و دستیابی به رشد مثبت اقتصادی از دستاوردهای توجه به سیستم اقتصاد مقاومتی است.

*سال 94 برای دولت جزء سخت‌ترین سال‌ها است

 معاون اول رئیس‌جمهور  با بیا ن اینکه امسال از لحاظ بودجه جزء سخت‌ترین سال‌های دولت بعد از انقلاب است، گفتم: کاهش قیمت نفت و نصف شدن صادرات به دولت فشار زیادی برای پرداخت یارانه‌ها و اداره کشور می‌آورد اما به دنبال تدبیر مناسبی هستیم تا از این مشکلات عبور کنیم امیدواریم با کمک بخش خصوصی رشد سال 93 را امسال نیز ادامه بدهیم.

جهانگیری با بیان اینکه انجمن‌ها و اتاق‌ها باید مطالبه‌گر سیاست‌هایی باشند که توسط دولت و دستگاه‌های مختلف جهت بهبود شرایط تعین می‌شوند گفت: یکی از گرفتاری‌های دولت یازدهم حجم بالای بدهی دولت قبل در جاهای مختلف همچون بانک‌ها، ‌پیمانکاران و تأمین اجتماعی بوده است.

جهانگیری تصریح کرد: واقعا این مسئله که این حجم بالای درآمدهای ارزی این میزان بدهی برای کشور باقی بماند نیازمند این مسئله است که بسیار هنرمند باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه پیمانکاران سرمایه‌های ملی کشور هستند، گفت: سال گذشته بانک‌ها 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند که تنها 40 تا 50 درصد آن پول نقد بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه بانک‌ها نیاز به افزایش سرمایه دارند، افزود: منابع صندوق توسعه ملی باید به کمک بخش خصوصی بیاید چرا که منابع صندوق توسعه ملی تنها مختص بخش خصوصی است.

جهانگیری تصریح کرد: باید راه فاینانس خارجی باز شود و اگر مذاکرات به نتیجه برسد حجم وسیعی از فاینانس گشایش خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: شب گذشته 6 تا 7 میلیارد دلار برای طرح دولتی از چین فاینانس گشایش کردیم.

جهانگیری افزود: با توجه به شرایط بنگاه‌های صنعتی کارگروه بنگا‌ه‌های تولیدی در استان‌ها تشیکل شده است تا از این طریق شراط بهبود بیابد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در طول یک سال گذشته مطالبات معوق 2 تا 3 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که امیدواریم با همکاری و روابط نزدیک بخش خصوصی به دولت، سرعت صنعتی شدن کشور را بیشتر کنیم.

جهانگیری ادامه داد: قرار شد بانک مرکزی یوزانس 5 میلیارد دلاری به صنایع اختصاص دهد و ما به وزراء اعلام که آن را سهمیه‌بندی کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۹ تير ۱۳۹۴
ای کاش این پولی که صرف واردات شده بود حداقل واردات اجناس با کیفیت به همراه علم روز بود ولی متاسفانه نخبگانمون و پولمونو صادر کردیم و بجاش بنجلترین اجناسی که حتی کشورهای جهان سوم حاظر به وارد کردنشون نیستن با قیمتهای بسیار بالا وارد کشور شد نمونش هم کامیونهای هوو که سیزده هزارتاش وارد شد و همشون از لحاظ سیستم ترمز، گیربکس وموتور دارای اشکالات اساسی و در برخی موارد فاجعه بار بودن وجالب اینجاست که هیچکسی هم هیچ مسئولیتی قبول نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۵۱ ۰۹ تير ۱۳۹۴
با سلام . با توجه به قیمت پایین نفت و تحریم و مشکلات بجای مانده از دولت قبل . مدیریت دولت فعلی یک کار سخت است . امید است با تدابیر در عرصه خارجی و داخلی به جایگاه حقه خود برسیم
آخرین اخبار