با گذشت 2 روز از اتمام بهار؛

مرکز آمار ایران چه زمانی رشد اقتصادی سال 93 را اعلام می‌کند؟!

فصل بهار در حالی پایان یافته که هنوز از انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی خبری نشده و مرکز آمار علاوه بر اینکه به وعده خود برای اعلام رشد اقتصادی کل سال 93 عمل نکرده،‌ به درستی وظیفه خود را به عنوان تولیت انتشار آمار کشور انجام نداده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، "آمار" مرجعی است که دولتها برای اثبات فعالیت های مثبت خود در عرصه های مختلف به آن تکیه و با استناد به اعداد و ارقام نتایج اقدامات خود را اعلام میکنند.

اقتصاد ایران همواره در عرصه آمار و ارقام با دو مرجع اصلی بانک مرکزی و مرکز آمار مواجه بوده، مراجعی که حتی در برهه‌ای از زمان در ارائه ارقام آمار تفاوت‌هایی را داشتند که منجر به عقب‌گرد هر دو طرف شد،‌ عقبگردی که در نهایت موجب تدوین بندی در برنامه پنجم توسعه مبنی بر مرجع بودن مرکزآمار برای ارائه آمار های مختلف شد.

بر این اساس؛ چندی پیش و در زمان نزدیک شدن به ارائه آمار رشد اقتصادی که سال گذشته وعده آن داده شده بود، شورای عالی آمار با استناد به این بند از برنامه پنجم اعلام کرد از این پس تنها مرکز آمار مرجع رسمی انتشار آمار در حیطه های مختلف است و بر مراجع دیگر اولویت دارد.

با این حال فصل بهار در حالی پایان یافته که هنوز از انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی خبری نشده و این مرکز به درستی وظیفه خود را به عنوان تولیت انتشار آمار کشور انجام نداده است.

این درحالیست که عادل آذر رئیس این مرکز در دی ماه سال قبل، اعلام کرد برای اعلام نرخ رشد اقتصاد کل سال 93 منتظر به دست آمدن نتایج مقدماتی سرشماری کشاورزی است، بنابراین قرار است نرخ رشد بعد از به دست آمدن نتایج سرشماری محاسبه و اعلام شود.

6 ماه از اعلام این سخن میگذرد و هنوز خروجی مرکز آمار میزبان ارائه ارقام مربوط به رشد اقتصادی نشده است و باید گفت آخرین آمار ارسالی از سوی مرکز آمار برای رشد اقتصادی مربوط به مرداد ماه سال گذشته است!

بر اساس این گزارش؛ به نظر میرسد حال که مرکز آمار تنها مرجع رسمی اعلام آمار مختلف کشور است باید به امر "به روز بودن" و "سرعت بخشی" به اعلام اعداد و ارقام توجه کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۰۱:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۴
مرکز آمار وبانک مرکزی فرق ماشین حساب وکامپیوتر وفرق دلار با یرو را نمی فهمند چطور آمار می دهند
آخرین اخبار