انتخاب صحیح بیمار برای تعویض مفصل از اصول اولیه است

در صورتی که انتخاب بیمار برای تعویض مفصل به صورت صحیح عمل جراحی با مهارت انجام شود، بیمار کاملا از مشکلات پیشین خود رهایی یافته و درمان بسیار مناسبی برای وی خواهد بود.

دکتر محمدجعفر امامی نایب رئیس انجمن جراحان ارتوپدی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جراحی تعویض مفصل که به عنوان عمل جراحی قرن لقب گرفته است از حدود 50 سال پیش به شکل پیشرفته و جدید توسط آقای دکتر چانلی (Sir John Charnley) که " پدرعلم تعویض مفصل" لقب گرفته است، رایج گردید و روز به روز تغییر و تحولات جدید و مؤثر پیدا کرد گفت : این پیشرفت به حدی بود که امروزه برای اکثر مفاصل بدن امکان تعویض فراهم گردیده است.

وی با اشاره به اینکه مفاصل مصنوعی که امروز طراحی و ساخته میشود از کارایی و دوام بسیار بالایی برخوردارند  افزود : یکی از درمانهای بسیار مؤثر برای ساییدگی مفاصل، بیماریهای روماتیسمی که منجر به تخریب مفاصل شده‌اند، شکستگی‌های پیچیده داخل مفصلی که منجر به درد و بی‌حرکتی شدید مفصل می‌گردند، تومورها و بسیاری دیگر از بیماری های مفصلی می‌باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید به اینکه  لازم است جراحانی که عمل جراحی تعویض مفصل را انجام می دهند قبلا آموزش و مهارت کافی برای این عمل را پیدا کرده باشند و اصول کامل اقدامات قبل، حین و بعد از عمل را بدانند ادامه داد : آزمایشات و بررسی کامل بیمار قبل از عمل، وجود امکانات کافی در اتاق عمل، امکانات فیزیوتراپی و توانبخشی قبل و بعد از عمل همگی از ضروریات انجام عمل تعویض مفصل می‌باشد و هیچ جراحی نباید بدون فراهم بودن این ضروریات اقدام به عمل جراحی نماید. 

دکتر امامی یادآور شد : در صورتی که انتخاب بیمار به صورت صحیح صورت گیرد و عمل جراحی نیز با دقت و مهارت انجام شود، بیمار کاملا از مشکلات پیشین خود رهایی می‌یابد و درمان بسیار مناسبی برای وی خواهد بود. در غیر این صورت مشکلات متعدد و جدیدی به سراغ بیمار خواهد آمد که ممکن است به هیچ وجه قابل اصلاح نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد :  در حال حاضر امکانات تعویض مفصل لگن، زانو، شانه و مفاصل کوچک انگشتان در شیراز فراهم می‌باشد. 



انتهای پیام/


برچسب ها: مفصل ، زانو ، جراحی ، آزمایش ، ارتوپدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار