صالحی در صحن علنی:

مسئولیت شرعی و عقلی هر آنچه در بُعد فنی مذاکرات به دست آمده را می‌پذیرم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکره با کسانی که همواره به دنبال مکاری و شیادی بودند، کار آسانی نیست، اما انقلاب اسلامی با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری به گونه‌ای عمل کرد که همه به آن می‌بالیم.

صالحیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که به همراه وزیر امروز خارجه کشورمان در صحن علنی امروز (سه شنبه، 30 تیرماه) حاضر شده بود، با اشاره به بحث فنی و برخی دغدغه‌های گفته شده اظهار داشت: برخی از صحبت‌ها و ادعاهای مطرح شده ظاهر متناقضی دارد که با توضیحات روشن خواهد شد.

وی افزود: مذاکره با کسانی که همواره مثال مکر و حیله بودند کار آسانی نبود اما این ملت در بستر فراهم شده انقلاب اسلامی با تمسک به باورها و توکل به خدا و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری به گونه‌ای عمل کرد که بسیار قابل تقدیر است و به عنوان یک هموطن می‌گویم به آنچه که به دست آورده‌ایم، می‌بالم.

صالحی تأکید کرد: بنده از پیدایش این پرونده تصنعی تا به امروز حضور داشته و سیر تحولات و برخورد با این مسئله را شاهد بودم و همچنین 44 سال است که در این فناوری حضور دارم، لذا شهادت می‌دهم آنچه در بعد فنی به دست آمده دستاورد بزرگی است که مسئولیت شرعی، عقلی و عرفی آن را می‌پذیرم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: تاریخ نشان خواهد داد و پارادایم تمایلات سیاسی جهان به گونه‌ای فراگیر تغییر خواهد کرد و زنگ آن در وین خورده است.

وی اظهار داشت: مذاکرات 1+5 سال‌ها طول کشید و کسانی همچون روحانی، جلیلی، لاریجانی و این گروه برای آن زحمت کشیدند و اکنون ما بر شانه‌های قبلی افق روشن‌تر را دیده‌ایم.

صالحی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری زمانی که متوجه شد سال‌ها این مذاکرات ادامه داشته و به نتیجه نرسیده است با پیشنهاد ایشان قرار شد راه دومی انجام شد که آن مذاکره با آمریکا بود که در دولت یازدهم این تدبیر به درستی انجام شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در لوزان بر روی محورهای فنی به یک تفاهمی رسیدیم که بعد از چند ماه در وین طی این فاصله آن‌ها سعی می‌کردند پیکره‌ای را که به دست آمده را بتراشند تا به مواردی که فکرش را نمی‌کردند و اکنون از دست رفته می‌دیدند، برسند.

وی بیان داشت: اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا آمریکا با آن همه مشاوران فنی می‌تواند مورد غفلت قرار بگیرد؟ بله، چنین شد، چون ایران کم نداشت به خصوص با توکل به خدا و ائمه همین گونه شد که اکنون به این نتایج رسیده‌ایم.

صالحی اظهار کرد: هرچند این جلسه علنی است و باید احتیاط کرد اما باید گفت که گام‌های بزرگی در وین برداشتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: آن‌ها می‌خواستند محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کنند تا نتوانیم به تولید سلاح هسته‌ای برسیم، اما ما بنا به فتوای مقام معظم رهبری که ساخت، تولید و انباشت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده بودند، هیچ گاه به دنبال چنین هدفی نبودیم و شاید این امر در ظاهر محدودیت تلقی شود اما در اساس جلوی پیشرفت هسته‌ای را نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌ها این بود که ذخایر اورانیوم غنی شده در کشورمان به حداقل برسد، اکنون ما 7 تن ذخیره اورانیوم غنی شده داریم و برای این که سوخت سالانه بوشهر را تأمین کنیم به 30 تن نیاز داریم، سال‌ها طول کشید تا به این 7 تن برسیم.

صالحی گفت: تا به امروز همه چالش‌های فنی ما این بود که فناوری هسته‌ای را به هر قیمتی تثبیت کنیم تا جایگاه ایران ثابت شود. آن زمان هزینه فایده مبنای عمل ما نبود و شاید از لحاظ اقتصاددان‌ها این عمل قابل توجیه نباشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: لذا برای رسیدن به 30 تن نیازمان با روند تولید سالی 2 تن اورانیوم غنی شده ما به 10 الی 15 سال دیگر نیاز داریم که اگر بقیه سانتریفیوژها را هم راه می‌انداختیم باز هم به 10 سال زمان احتیاج داشتیم.

وی تأکید کرد: سانتریفیوژ‌های IR1 از نوع ابتدای در دسترس ما بود، اما از این به بعد که می‌خواهیم وارد تجاری‌سازی شویم دیگر نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم لذا باید به دنبال نسل جدید باشیم که آن نسل جدید در دسترس ما نیست.

صالحی ادامه داد: سانتریفیوژهای نسل IR2M، IR4، در اختیار ما هست اما IR6 و IR8 آن گونه در دسترس ما نیست و باید بر روی آن کار کنیم لذا در مجموع اگر بحث این ذخایر را داشته باشیم، 7 الی 8 سال طول خواهد کشید تا بتوانیم سوخت یک سال نیروگاه بوشهر را تأمین کنیم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: فرض کنیم همین امشب 190 هزار سو قابلیت و ظرفیت غنی‌سازی داشته باشیم اما ما تا چه مدتی می‌توانستیم این قابلیت را حفظ کنیم، برای مدت محدودی می‌شد این کار را انجام داد زیرا مواد اولیه را به آن صورت نداشتیم.

وی اظهار داشت: اما چند سال است که سازمان انرژی اتمی با اجازه مقام معظم رهبری شروع به اکتشاف هوایی و استخراج انجام می‌دهد به گونه‌ای که در یک فاصله 7 تا 8 سال می‌توانیم با استخراجی که انجام می‌شود می‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز 190 هزار سو را تولید کنیم.

صالحی تصریح کرد: لذا اگر امروز 190 هزار سو داشتیم و یکی دو سال هم این تعداد کار کند و بعد دست روی دست می‌گذاشتیم بسیار فاجعه‌آمیز بود و نمی‌شد آن را توجیه کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آن‌ها اعلام کردند که ما اجازه نداریم با راکتور آب سنگین اراک ادامه کار دهیم، چرا که سالانه 10 کیلو پلوتونیوم تولید می‌کند اما ما گفتیم حاضریم کاری کنیم که کمتر از این مقدار تولید کند زیرا ما که قصد ساخت بمب را نداریم و اگر قرار بود به دنبال ساخت بمب برویم، بله، این محدودیت محسوب می‌شد اما اگر قرار است به آن سمت نرویم این 10 کیلو به زیر یک کیلو هم برسد، دیگر چه محدودیتی است؟

وی ادامه داد: آن‌ها می‌گویند با فلزات اورانیوم و پلوتونیوم کار نکنید، اصلاً ما طی 10 الی 15 سال آینده پلوتونیومی به آن مفهوم در اختیار نداریم تا بخواهیم کاری انجام دهیم. ما تا مدت‌ها نیازی به جمع‌آوری بالای 20 درصد نیستیم زیرا برای آن برنامه‌ای نداریم.

صالحی گفت: شاید برخی بپرسند که سوخت بوشهر را می‌توانیم بیاوریم و پلوتونیوم آن را استخراج کنیم اما آن هم باید به بوشهر برگشت داده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: شاید بیان کنم تحقیق و توسعه قدری محدود شده است زیرا آن‌ها گفته‌اند اگر ماشین‌های شما زود ارتقا پیدا کند، می‌توانید یک سال گریز را به آن نزدیک‌تر شوید ولی این جا یک مختصر محدودیت را قبول کردیم اما محدودیتی نیست که اساس تحقیق و توسعه کشور را زیر سوال ببرد. ما بر روی تمامی سانتریفیوژها کار خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: سانتریفیوژهای IR2M، IR4، IR6 و IR7 که اسامی‌شان در همان برجام آمده است، بر روی تمامی آن‌ها کار خواهیم کرد و این هم یک محدودیت غیرآزار دهنده‌ای است.

صالحی تصریح کرد: می‌گویند در این چند سال سانتریفیوژ IR8  شما هم قدیمی می‌شود و 7 الی 8 سال طول خواهد کشید تا این سانتریفیوژ IR8 به تولید انبوه برسد و اگر از حالا بر روی این سانتریفیوژ کار کنیم 8 سال طول می‌کشد تا به یک ماشین قابل استفاده تجاری تبدیل شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پس ماشین‌هایی که روی آن کار می‌کنیم، یعنی IR8 و IR6 ماشین‌های آینده ما خواهد بود، زیرا در نطنز سرمایه‌گذاری عظیمی شده و آنجا جایگاه 50 هزار سانتریفیوژ است و اگر قرار باشد ماشین IR8 را با بیست سو، یعنی 50 هزار تا بیست سو می‌شود یک میلیون سو و این یک میلیون سو پاسخگوی 6 راکتور پرقدرت است، لذا ما نمی‌خواهیم با ماشین‌های دیگری که سوی کمتری دارند از امکانات در نطنز، بخواهیم نطنز دیگری بسازیم و می‌خواهیم با همین نطنز در حد 5 الی 6 راکتور سالانه پاسخگو باشیم. 

صالحی با اشاره به اینکه ما به یک کیلو پلوتونیوم نیازی نداریم عنوان داشت: اما پسماندها را به هیچ عنوان نخواهیم داد.

وی گفت: برای اینکه سانتریفیوژ از ابتدا تولید شود هشت سال طول می‌کشد و ما از زنجیره‌های دو تا 50 تایی سانتریفیوژ استفاده می‌کنیم. و در این پروسه ما محدودیت 10 تا 11.5 ساله زنجیره‌های 30 تایی را خواهیم داشت ولی بعد از 11 سال زنجیره‌ها افزایش خواهد یافت و همچنین از انتهای سال هشتم ما 200 ماشین IR8 و IR6 خواهیم داشت و بعد از 10 سال آن را بالا خواهیم برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه ایران برای 15 سال حق ساخت رآکتور آب سنگین ندارد عنوان داشت: پروژه افتخارآمیزی که صورت گرفته این است که اراک به عنوان یک رآکتور بازطراحی شده در آینده یکی از پیشرفته‌ترین رآکتورهای تحقیقاتی آب سنگین جهان خواهد بود و تا زمانی که این پروسه به سرانجام برسد، 5 تا 6 سال طول می‌کشد و بعد از شش سال رآکتور بعدی را خواهیم ساخت و لازم است بدانید ساخت یک رآکتور آب سنگین بین‌المللی یا خرید آن همچون رآکتور اراک حدود یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

صالحی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه در فردو 15 سال غنی‌سازی نخواهیم داشت و آیا این محدودیت نیست، گفت: مرکز غنی‌سازی فردو در سال 17 کیلوگرم و نطنز در سال 200 کیلوگرم اورانیوم غنی‌ شده تولید می‌کند و ظرفیت فردو در سال 200 کیلوگرم تولید اورانیوم غنی شده و نطنز در سال حدود دو تن است و نسبت به نیاز 30 تنی ما قابل مقایسه نیست و این در شرایطی است که در فردو در بهترین شرایط ظرفیت هزار و 500 سانتریفیوژ و در نطنز در بهترین شرایط 50 هزار سانتریفیوژ وجود دارد و قطعا این محدودیت نیست زیرا غربی‌ها از گذشته و در قطعنامه‌های خود به دنبال این بودند که ایران هیچگاه غنی‌سازی نداشته باشد.

وی افزود: این در حالی است که در نطنز هزاران سانتریفیوژ می‌چرخند و در فاصله هشت تا 10 سال محدودیت ما ماشین‌های خود را پیشرفته خواهیم کرد و سپس به ظرفیت لازم که 190 هزار سو یا یک میلیون سو خواهد بود می‌رسیم.

صالحی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای مذاکرات تولید سوخت برای نیروگاه هسته‌ای بود و با طرح این سوال که شاید برای عده‌ای شبهه ایجاد شود که در گذشته ایران سوخت 20 درصد را داشت، گفت: سوخت نیروگاه هسته‌ای با سوخت یک رآکتور تحقیقاتی مثل تهران متفاوت است و ما در این عرصه وارد شدیم و در مذاکراتی که صورت گرفته در دو سال آینده سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای که نیازمند بررسی استانداردهای بین‌المللی است را خودمان می‌سازیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: من افتخار می‌کنم که از بین 130 تا 140 کشور در حال توسعه جهان جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که دو کالای استراتژیک همچون اورانیوم غنی شده و آب سنگین را تولید و صادر می‌کند.

وی افزود: در پروسه آب سنگین دستاوردی که به دست آمد این بود که ما 200 تن تولیدات این محصول را نیاز داشتیم که اکنون مازاد آن را در آینده خواهیم فروخت و ما این موضوع را به غربی‌ها تحمیل کردیم و دستاوردهای ما در این مذاکرات غنی‌سازی در مرکز نطنز با هزاران سانتریفیوژ، فروش مازاد ذخایر آب سنگین و اینکه می‌توانیم PIE را انجام دهیم و سانتریفیوژهای جدید را غیر از IR8 بسازیم و در مراکز تحقیقاتی آن را به کار بگیریم و در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار دهیم.

این خبر در حال تکمیل است... 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۳۰ تير ۱۳۹۴
درود بر تیم مذاکره کننده
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۴:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۴
دکتر صالحی کاملا مورد اعتماد ماست و همان تقوای فردی که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند ، در وجود ایشان ظهور پیدا کرده ، به مصالح جامعه می اندیشند و در راه حق قدم برمی دارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۳۰ تير ۱۳۹۴
بازرسي از مراكز نظامي چي شد ؟
-
ناشناس
۱۴:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۴
من به سخنان دکتر صالحی اعتماد دارم چراکه که ایشان هم از اول در جریان برنامه هسته ای ایران هستند هم انسان مومن و متعهدی هستند و هم یک دانشمند متخصص و حرفه ای،لذا اگه ایشون میگن که توافق خوبیه ما هم قبول میکنیم که خوبه
Iran (Islamic Republic of)
303
۱۳:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۴
درود بر مردان بزرگ و متبهر سياسي ايران كه به واقع در امور تحصيلي خود قهارانه ايستادگي كردند و به نتايج مطلوبي در خصوص تعامل و دوستي با دنيا دست يافتند .

احسنت بر شما عزيزان مردم دار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۳۰ تير ۱۳۹۴
دانشمند وطن دوست بزرگ ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۴
یک مرد بسیار معنوی و حرفه ای در کشور آقای دکتر صالحی هستند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۷ ۳۰ تير ۱۳۹۴
حقا که صالحی... مردی که تخصص و تعهد را یکجا دارد.قدر ایشان را باید دانست....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۳۰ تير ۱۳۹۴
مرد بزرگی است این مرد.
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۱۰:۴۹ ۳۰ تير ۱۳۹۴
ازشما مچکریم.
آخرین اخبار