آیا هنر در قلب رسانه می‌تپد؟

بررسی جایگاه هنر و به ویژه هنرهای تجسمی در رسانه‌های گروهی.

برگزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عصر اطلاعات و تکنولوژی. این روزها ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که سرعت حرف اول را می‌زند. خبر کوچک‌ترین اتفاق‌ها در کسری از ثانیه به دور افتاده‌ترین جای دنیا مخابره می‌شود و می‌توان گفت رسانه‌های گروهی فاصله‌های مکانی را از بین برده‌اند.

وسایل ارتباط جمعی شده جز جدا نشدنی زندگی همه ما و انگار جهان با ورود به عصر رسانه‌ها دوران جدیدی را آغاز کرده است. یک جورهایی می‌توان ادعا کرد که رسانه در شکل‌گیری خط فکری جامعه، اندیشه و باورهای افراد ریشه دوانیده و حتی بر ذهن سرسخت‌ترین‌‌ها که هنوز  خیلی دل به دنیای رسانه نداده‌اند و در تلاشند تا به سبک سنتی و به دور از وسایل ارتباط جمعی روزگار بگذرانند هم راه پیدا کرده است.

با این وجود می‌توان بالاترین پتانسیل را در باب انتخاب یک سیر مشخص و گسترش آن در سطح جامعه برای رسانه‌های گروهی از جمله صدا و سیما متصور شد.

حال فکر می‌کنید این وسیله ارتباط جمعی با این ظرفیت بالا چقدر به هنر که یکی از اصیل‌ترین گنجینه‌های فرهنگ ماست پرداخته است؟ یا معرفی رشته‌های هنری و موفقیت در حوزه‌های مختلف هنر تا چه اندازه در رسانه‌ها پوشش داده می‌شود؟ آیا رسانه چنین رسالتی را بر خود واجب می‌داند؟

برای پاسخ به این سؤالات با چند متخصص و هنرمند به صحبت نشستیم که گفتگو با ایشان در ذیل آمده است.

«رسانه‌ها نقش اول را در پیشرفت هنر بازی می‌کنند»

مهدی حسینی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: رسانه‌ها در معرفی هنر نقش اول را بازی می‌کنند چرا که یک هنرمند هر چقدر هم که موفق باشد تنها می‌تواند یک نمایشگاه بزند یا یک کتاب بنویسد و فضایی برای ارایه و توضیح راجع‌به هنرش ندارد.

وی افزود: این وظیفه بر دوش رسانه است که برنامه گالری‌ها را عنوان کند، به نقد و بررسی آثار هنری بپردازد و اخبار هنری را به اطلاع عموم برساند.

حسینی اظهار کرد: در سال‌های اخیر رسانه‌های مکتوب مثل نشریات نسبت به رسانه‌های تصویری بهتر عمل کرده‌اند و از ظرفیتی که دارند برای پوشش خبرهای هنری بهره جسته‌اند در حالیکه صدا و سیما با توجه به گستردگی و توان بالایی که در ارتباط و جذب مخاطب دارد باید بیشتر به هنر در تمامی زمینه‌ها و از جمله هنر تجسمی بپردازد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هنر بخش مهمی از فرهنگ جامعه است، رسانه‌ها باید با پیگیری اخبار هنری در طول هفته، ‌مصاحبه با هنرمندان پیشکسوت و هنرجو‌یانی که تازه قدم در این وادی گذارده‌اند رسالت خود را در عرصه هنر ادا کنند.

وی در پایان افزود: نمی‌توان گفت رسانه در این سال‌ها کاری نکرده است اما با توجه به ظرفیت و توان بالایی که دارد باید بیشتر از این پتانسیل در راستای پیشرفت هنر استفاده کند.


رسانه باید جایگاه هنر را تبیین نماید

صدیقه ببران استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های رسانه روشنگری و ارتقای فرهنگ و حوزه سواد اجتماعی است. از سوی دیگر نشان دادن کمی‌ها و کاستی‌های حوزه‌های متعدد نیز بر دوش رسانه‌ می‌باشد.

وی افزود: با توجه به توانایی بالای رسانه در برقراری ارتباط با مردم می‌توان از آن به عنوان یک فاکتور بسیار مهم در ارتقای فرهنگ یک جامعه یاد کرد و از آنجا که هنر بخش مهمی از فرهنگ یک ملت را تشکیل می دهد برای ارتباط با مردم به رسانه نیاز دارد. البته مقصود، آموزش هنر از طریق رسانه نیست همین که جایگاه آن تبیین شود و فضایی برای ارایه هنر در رسانه در نظر گرفته شود کافیست.

این کارشناس حوزه رسانه اظهار داشت: هنرهای تجسمی هم جدای از سایر هنرها نیست و به ویژه در کشور ما چون میراث فرهنگی را هم شامل می‌شود از اهمیت بیشتری برخوردار است و در نتیجه رسانه‌های مکتوب و تصویری باید در شناساندن این میراث با ارزش همت مضاعفی به خرج دهند.

وی یاد‌آور شد: در طی سالیان گذشته متأسفانه کارهای جسته، گریخته‌ای دیده‌ایم که به نظر من مصداق کامل بادی به هر جهت بوده است. هر کسی با توجه به علایق شخصی‌اش در یک دوره به هنر پرداخته و سپس آن را رها کرده در حالیکه نباید فقط دنبال پر کردن آنتن باشیم.

البته با تغییر و تحولاتی که اخیراً در سازمان صدا و سیما صورت گرفته امیدوارم وضعیت بهتر شود و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در این خصوص صورت پذیرد.

«توجه رسانه به هنر کافی نیست»

محمد‌مهدی منصوری خوشنویس جوان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: توجه رسانه به هنر کافی نیست. رسانه‌های تصویری این روزها در معرفی و نمایش هنر کم‌کاری می‌کنند.

وی افزود: هنرمند در رسانه ما فقط به معنی بازیگر و خواننده است و وقتی در یک برنامه‌ تلویزیونی از جامعه هنری صحبت می‌شود، هنرمندان حوزه تجسمی مهجور واقع شده و دیده نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: تنها بخش کوچکی از برنامه‌های متعدد سیما به هنرهای تجسمی می‌پردازد. اینکه هنرمندی از درجه 2 یا 3 جامعه‌ هنری در این برنامه‌ها خوشنویسی می‌کند یا نقاشی می‌کشد که این به هیچ وجه رضایت بخش نیست. به اعتقاد من باید برنامه‌هایی مختص مقوله هنر ساخته شود. به نقد آثار هنری بپردازد و از وجود اساتید برجسته بهره جوید.

وی در پایان گفت: معرفی هنر در شاخه‌های مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طور مثال تایپوگرافی هنری است که خیلی از مردم حتی با اسم آن هم آشنایی ندارند و این کم‌کاری در حوزه رسانه را می‌رساند، البته صحبت از هنر و به ویژه هنرهای تجسمی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده ولی هنوز حق مطلب ادا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.