حذف و اضافه رشته‌های اذان و دعاخوانی در مسابقات قرآنی

مسابقات رشته اذان در قالب جشنواره ای مستقل و ترجیحاً در ایام برگزاری اجلاس سالانه نماز برگزار می‌شود و رشته دعاخوانی و نیایش هم به رشته های مسابقات قرآن امسال افزوده شد.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جایگاه اذان از منظر قرآن و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام  گفت: اذان به عنوان یکی از شعائر مهم دین مبین اسلام است و یکی از بهترین اعمالی است که به واسطه آن  در نماز به خداوند تقرب جسته می شود؛ و در آن فضیلت فراوان و اجری عظیم است. اهمیت و جایگاه اذان، موذن و مأذنه در اسلام بالاست، مؤذن در واقع با اقرار به توحید، ایمان و اسلام خود را آشکار و اعلان می نمایدو دیگران را به آن تشویق و متوجه می سازد.

 حجت الاسلام حسینی با بیان این مطلب  و با اشاره به برگزاری مسابقات اذان و ابتهال و تواشیح توسط سازمان اوقاف  گفت: اذان تذکاری مهم برای غافلان است، مؤذن با اذان خود مردم را به عبادت آفریدگار فراخوانده و آنان را به پرستش خداوند متعال تشویق می نماید. در قرآن کریم اگر چه کلمه اذان به معنای اصطلاحی آن نیامده است ولی آیاتی در قرآن وجود دارد که درآنها عبارت ندای نماز یا دعوت الی الله آمده که مفسرین، به استناد روایات، آن‌ها را به اذان تفسیر کرده‌اند که آیات 57 و 58 سوره مبارکه مائده از جمله آن است.

وی به جایگاه این فریضه در احادیث معصومین (ع) هم  اشاره کرد و گفت :از مجموع احادیث گهربار ائمه اطهار علیهم السلام نیز چنین استنباط می شود  که اذان یکی از امور عبادی با منزلت ویژه است و خداوند آن را تشریع کرده و جبرئیل آن را به رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم ابلاغ نموده است. به طور مثال پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و سلم در مورد اهمیت مؤذن چنین می فرمایند: اذان گویى که به خاطر خدا اذان بگوید، مانند کسى است که در راه خدا شمشیرش را از غلاف بیرون مى آورد، و بین دو صف (کفر و اسلام ) جنگ مى کند.

وی درباره اقدامات انجام گرفته توسط سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص این سنت مهم الهی وبرنامه های آتی سازمان در این زمینه گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان دبیرخانه متولی برگزاری مسابقات قرآنی در کشور، از سال ها قبل اقدام به برنامه ریزی در جهت بزرگداشت این شعار آسمانی نموده و رشته اذان را در قالب مسابقات اذان، ابتهال ، مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم در کنار سایر مسابقات خود برگزار نموده است که بحمدلله پس از استقبال پر شور علاقه مندان در سراسر کشور نسبت به این مسابقات، تا کنون هجده دوره از آن برگزار گردیده است.  

وی افزود : اما به جهت اهمیت بالای اذان و مؤذن در اسلام، شایسته است که این مهم بیشتر گرامی داشته شده و با برنامه ریزی، تدبیر و تدارک بهتر و بیشتری برگزار شود.

وی تصریح کرد : در گذشته مسابقات اذان به همراه مسابقات ابتهال و مدیحه سرایی برگزار می شد که این امر باعث شده بودکه اطلاع رسانی، تبلیغات، برنامه ریزی و تدارک لازمی که شایسته رشته اذان است، صورت نپذیرد، لذا مرکز امور قرآنی سازمان بر آن شد تا در راستای اهمیت دادن و بالتبع شکوه بیشتر این عبادت الهی نسبت به تفکیک این رشته از مسابقات ابتهال و مدیحه سرایی اقدام نماید.

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: لذا مقرر گردید مسابقات رشته اذان در قالب جشنواره ای مستقل و ترجیحاً در ایام برگزاری اجلاس سالانه نماز، برگزار گردد تا بدین صورت ا قدام جدی تری در راستای احیاء این سنّت بزرگ اسلامی برداشته شود. 

وی با اشاره به اضافه شدن رشته دعا خوانی در این دوره از مسابقات گفت : توجه ویژه به نیایش و دعاخوانی به عنوان یکی دیگر از مکمل های نماز است که با برنامه ریزی صورت گرفته از سال جاری این رشته نیز به مجموع رشته های مسابقه ای سازمان اوقاف افزوده شد و تا مرحله کشوری نیز ادامه خواهد یافت، لذا برگزاری همزمان این دو رشته که حول محور نماز و نیایش با خداوند متعال هستند، می تواند منشأ تأثیرات بسیار مثبتی در سطح جامعه باشد و  زمینه های توجه بیشتر عموم را به این دو امر عبادی مهم جلب نماید.







انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.