شیراز؛

مدرسه خان از شاهکارهای معماری ایرانی

مدرسه خان يكي از بزرگترين و معروفترين مدارس شيرازي و شاهکارهای معماری ایرانی مربوط به دوره صفوي است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: اين مدرسه از بناهاي مربوط به دوره صفوي است كه به دستور شاه عباس توسط الله وردي خان حاكم فارس ساخته شد بعدا توسط پسرش امام قلي خان ادامه يافت تا اينكه در سال 1024هجري قمري كار ساختن آن به پايان رسيد .

امیری با بیان اینکه اين مدرسه كه يكي از بزرگترين و معروفترين مدارس شيرازي است در محله اسحاق بيگ واقع شده است می افزاید: مدرسه خان داراي صحني به طول 51 و به عرض 45 متر است . در هر 4 طرف مدرسه حجره ههايي در دو طبقه ساخته شده كه تعداد آن به 70 حجره مي رسد از تزيئنات اين مدرسه ، مقرنس هاي زيباي سر در وردي و همچنين كاشي كاري معرق بسيار عالي راهروي ورودي است . در اين راهرو تاريخ بنا 1024 و اسم معمار آن حسين شماعي ذكر شده است .

وی ادامه می دهد: كاشي كاريهاي معرق سقف راهرو ، از كاشي كاري عالي مسجد شيخ لطيف الله در اصفهان اقتباس شده است . محل تدريس معمولاً در دو طبقه دوم و در تالار بزرگ آن قرار داشت .

این مقام مسئول اظهار می کند: از ديگر تزئينات جالب اين مدرسه ، كاشي كاري پيشاني حجره ها است ، همچنين كاشي هاي معرق و اسليمي و كتيبه هايي كه چهار طرف حياط قرار داشت ، مزين مي كرد ولي امروز اين تزئينات به مرور زمان از بين رفته و فقط در بعضي قسمتها مثل سردر ورودي به صحن ، تا حدودي سالم مانده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: چهار باغچه و حوضي هشت ضلعي حياط مدرسه را تشكيل مي دهد كه حوض دروسط قرار گرفته است . اين مدرسه صدمات زيادي را بر اثر زلزله ديده و به همين دليل چندين بار تعمير شده است ، كه يك بار هم در زمان ناصر الدين شاه قاجار مقرنس كاريها و كتيبه سر در ورودي مورد مرمت قرار گرفت و كتيبه اي به خط ثلث تزئيني از همين زمان بر بالاي در ورودي باقي مانده است .

امیری می افزاید: از نكات شنيدني و ديدني در مورد مسجد خان اينكه ملاصدرا فيلسوف بزرگ جهان اسلام كه در عصر صفويه ميزيسته براي مدتي در اين مدرسه به تدريس مشغول بوده است كه جاي تدريس وي پس از دهليز در ورود به حياط مدرسه در تالار طبقه دوم واقع است.

انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.