در دیدار رئیس بنیاد فردریش آلمان/

ولایتی: سیاستهای عربستان در منطقه موجب ایجاد اختلاف شده است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سیاستهای عربستان در منطقه موجب ایجاد اختلاف شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رئیس بنیاد فردریش آلمان که بعد از ظهر امروز (سه شنبه) برگزار شد، گفت: آلمان در زمان مذاکرات ایران و عراق و جنگ تحمیلی در مقطعی که عضو غیر دائم شورای امنیت بود بیشترین همکاری را با ایران داشت.

ولایتی با بیان اینکه ما در بین کشورهای اروپایی در روابط دو جانبه برای آلمان موقعیت ممتازی قائل هستیم، ادامه داد: آلمان برای آرامش منطقه و غرب آسیا اهمیت قائل است و ایران با توانایی راهبردی که دارد می‌تواند به بازگشت امنیت در خاورمیانه کمک کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تأکید کرد:‌ امیدواریم دیدگاه واقع‌بینانه بر کشورهای غربی حاکم شود تا آرامش را در شمال آفریقا و خاورمیانه شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه پنج سال از آغاز جنگ در سوریه می گذرد، گفت: دشمنان با ایجاد بحران در سوریه قصد داشتند به مردم و دولت سوریه فشار بیاورند اما در نهایت نتیجه عکس گرفتند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص ادامه داد: دیدگاه ما درباره سوریه نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده و حتی گذشت زمان، این دیدگاه را اثبات کرده است.

ولایتی با بیان اینکه برخی ها فکر می‌کردند دولت سوریه به سرعت ساقط خواهد شد، اضافه کرد: این حکومت قانونی سوریه قطعا ساقط نخواهد شد چرا که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید توسط مردم سوریه و زیر نظر سازمان ملل حل و فصل شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک اظهار داشت: عده‌ای تروریست بی دلیل  نظامیان و غیر نظامیان را در سوریه می‌کشند و قطعا اگر این افراد به کشورشان برگردند ریشه‌های تروریسم در کشور خودشان خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه سرازیری آوارگان به کشور‌های اروپایی قابل پیش‌بینی بود، ادامه داد: حدود 10 میلیون نفر از مردم سوریه که معادل یک سوم جمعیت این کشور است به کشور‌های اروپایی سرازیر شده اند.

ولایتی در ادامه تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه در هدایت آوارگان به کشورهای اروپایی نقش داشتند و اهدافی را دنبال می کردند که البته آلمان باید در این رابطه کمک کند تا این آوارگان به کشورشان برگردند.

رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع در رابطه با تهاجم رژیم آل سعود به یمن نیز گفت: علت وضعیت آشفته یمن، دخالت غیر مشروع عربستان سعودی در این کشور است البته پیش‌بینی ما این است که عربستان با این حمله، مردم یمن را متحدتر می‌کند چرا که این مردم شجاع به حضور بیگانه در کشورشان حساس هستند.

وی تصریح کرد: آثار راه حل سیاسی یمن روز به روز آشکارتر می‌شود و هم اکنون نیز آنها در مسقط زیر نظر سازمان ملل مذاکره می‌کنند و تنها راه حلش هم همین مذاکره است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه بعضی از کشورهای منطقه به دنبال تجزیه کشور‌ها در منطقه هستند، افزود: آنها می‌خواهند یمن و سوریه را به 2 قسمت و عراق را به 3 قسمت تقسیم کنند اما این سیاست قطعا به مصلحت منطقه و صلح جهانی نبوده و باعث ایجاد درگیری‌های منطقه ای و گسترده‌ شدن آن می‌شود.

ولایتی گفت: ما از تمامیت ارضی تمامی کشورهای منطقه در ایجاد صلح  و ثبات و امنیت دفاع می‌کنیم.

وی در رابطه با روابط با عربستان بیان کرد: ما با عربستان هیچ مشکلی نداریم، آنچه که باعث ایجاد مشکل شده، برخی از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان است که امیدواریم مسئولان این کشور زودتر متوجه شوند که راهبردشان در رابطه با یمن و سوریه اشتباه بوده است.

ولایتی در پایان اظهار داشت: اگر اختلافی بین ایران و عربستان وجود دارد به صورت دیدگاهی است، ما دو کشور مسلمان هستیم و به توسعه روابط تمایل داریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار