اتریش پلی بین ایران و کشورهای اروپایی

با توجه به روابط ایران و اتریش این کشور بهترین گزینه برای مناسبات تجاری بین ایران و دیگر کشورهای حوزه یورو محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مناسبات تجاری پساتحریم گزینه‌های خوبی برای ایران فراهم کرده است سفرهای اخیر مقامات اقتصادی اروپا مفهومی جز علاقه این کشورها برای مبادلات تجاری ندارد.

کشورهایی مثل آلمان و فرانسه با توجه به وضعیت اقتصادی مناسب گزینه بهتری نسبت به دیگر کشورها است البته کشورهایی از جمله اتریش نیز با توجه به سابقه خوبی که با ایران داشت میتواند پلی بین ایران و اروپا باشد.

این درحالی است که اتریش جز اولید کشورهایی بود که در سال 1357 و با تشکیل دولت موقت جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت شمرد و روابط حسنه ایران و اتریش در ان سالها رقم خورد حال با دیدار اخیر رئیس جمهور اتریش با مقام معظم رهبری مناسبات اقتصادی جهان تازه ای به خود گرفت.

**وضعیت اقتصادی کشور اتریش

براساس این گزارش پایه سرانه تولید ناخالص داخلی اتریش در سال 2012 بیش از 47083 اعلام شد این درحالی است که اتریش در بین 12 کشور ثروتمند جهان قرار گرفت.

در بخش خصوصی سازی اتریش پیش گام دراقتصاد اروپا حرکت کرد با توحه به تجربیات خوب این کشور میتواند الگوی مناسبی برای خصوصی سازی در ایران باشد .

** صادرات اتریش به دنیا

کشور اتریش از لحاظ طراحی  وساخت تجهیزات سنگین از جمله ماشین آلات و تاسیسات صنایع طراحی جز کشورهای صادر کننده اروپایی به شمار می‌‌‌‌آید همین طور درمحصولات زینتی ، تجملاتی، صنعت مد، نور پردازی ، ساخت جواهرات، ساخت کریستال ، صنعت ساعت وسایل بازی و صنعت کاغذی مقصد کالاهای اتریش به بیش از 160 کشور جهان است .

به اعتقاد کارشناسان توان صادرات اتریش در صنعت میتواند فرصت‌هایی را برای کشور ما رقم بزند این کشور از لحاظ تولید کالاهای تجملی  برای ایران خطری بزرگ خواهد بود اما از لحاظ تجهیزات وماشین الات به شرط بومی سازی فرصت خوب برای پیشترفت درسند چشم انداز ایران 1404 خواهد بود.

**صادرات ایران به اتریش

درمقابل کالاهایی از قبیل فرش دست بافت، قالیچه، زعفران ، پسته و دیگر اقلام کالاهای صادراتی ایران به اتریش است البته عمده صادرات ایران نفت خام تشکیل میدهد.

به اعتقاد برخی کارشناسان اقتصادی صادرات محصولات کشاروزی ، فرش دست بافت و قالیچه با یک سیاست گذاری درست میتواند رو به افزایش باشد اما در مقابل کشور اتریش با توجه به تولید ماشین‌آلات و تجهیزات واردکنندگان نفت خام ایران است .

به گفته برخی از کارشناسان با تغییرات بنیادی در بخش خصوصی و با ایجاد رقابت در بخش کشاورزی قادر به برون رفت از  افزایش صادرات نفت خام به اتریش خواهیم بود.

قضاوت جدول تجارت جهانی بین ایران واتریش طبق جدول تجاری واردات ایران از اتریش درسال 1978 در بخش صنایع 1687437 بود که در سال 1987 به بیش از 1733584 اعلام شد از طرفی صادرات نفتی ایران به اتریش درسال 1978 بیش از 2337645 بود و در سال 1987 به 506754 رسید.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی بین الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور اتریش را کشوری دارای تکنولوژی معرفی کرد و گفت: با توجه به صنایع پیشترفته این کشور میتوند مکمل همکاری اقتصادی با ایران باشد.

وی با اشاره به حجم مبادلات بین ایران واتریش بیان داشت: ایران و اتریش ظرفیتی بیش از یک میلیون دلار را دارد و با افزایش همکاری در بخش تکنولوژی و مسائل فنی این سطح از مبادلات روبه افزایش خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی بین الملل با توجه به نیازمندی اقتصادی اتریش به ایران اظهار داشت: با افزایش صادرات کالاهایی که کشور اتریش به ان نیاز دارد میتواند نقطه عطفی بین ایران واتریش باشد و از طرفی اتریش پلی بین ایران و اروپا خواهد بود.

طاهری سفر رئیس جمهور اتریش به ایران راگام جدیدی در توسعه مناسبات برشمرد و گفت: خوشبختانه سیاست های این کشور براساس عدم مداخله درامور جاری دیگر کشورها تدوین شده است و به همین جهت مستقل تر از کشورهای اروپایی عمل میکند.

وی سرمایه گذاری در زیر ساخت هارا مهمترین مسائل درمناسبات معرفی کرد و گفت:با ایجاد توازن در واردات و صادرات گام خوبی برای اقتصاد ایران خواهد بود و از لحاظ سیاسی نیز این کشور نقش میان جگری رابازی میکندکه این امر برای ما حائز اهمین است.

این کارشناس اقتصادی بین الملل موقعیت اتریش را استراتژیک برای ایران و دیگر کشورها ی اروپایی برشمرد و تصریح کرد: توانایی تولید صنایع سنگین ازجمله مزایای این کشور است و در بخش فضانوردی هم میتواند با ایران همکاری خوبی داشته باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار