سینما در هفته‌ای که گذشت؛

«محمد رسول‌الله(ص)» در راه اسکار، پرواز همای سینمای ایران

از میان شش فیلم ایرانی که برای سفر به اسکار انتخاب شدند، «محمد رسول‌الله» برگزیده نهایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینمای ایران در این هفته با اتفاقات متعددی سپری شد که در این گزارش به آنها اشاره می‌شود.

«محمد رسول‌الله» راهی اسکار شد

بنیاد سینمایی فارابی در بیانه‌ای اعلام کرد که اعضای هیئت معرفی فیلم ایرانی پس از بحث و بررسی‌های جدی و همچنین ملاحظه‌ای تمام جوانب امر به اتفاق آرا فیلم رسول‌الله را برای نمایندگی ایران در اسکار برگزیده‌اند.

این فیلم در مرحله نهایی انتخاب نامزد ایران در رشته بهترین فیلم خارجی اسکار،با پنج فیلم دیگر رقابت می‌کرد: در دنیای تو ساعت چند است؟ ساخته صفی یزدانیان- رخ دیوانه ساخته ابوالحسن داودی- شیار 143 ساخته نرگس آبیار- قصه‌ها ساخته رخشان بی‌اعتماد- ماهی و گربه ساخته شهرام مکری.

درگذشت هما روستا و موج پیام‌های تسلیت

مرحومه هما روستا بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون روز چهارم مهر در سالروز تولد شصت و نه سالگی خود، به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در کشور آمریکا درگذشت. این خبر روز پنجم مهر منتشر شد.

همسر استاد تئاتر ایران قرار است پیکر این هنرمند پس از انتقال به کشور همسایه ابدی همسرش شود.

ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما نیز در پی درگذشت هما روستا متنی را منتشر کرد و برای روح وی طلب آمرزش کرد.

حسین پاکدل نیز در متنی درگذشت این بانوی هنرمند را تسلیت گفت.

بسیاری از هنرمندان و اهالی تئاتر و سینما هم در شبکه‌های اجتماعی پیام تسلیت ارسال کردند.

5 مهر ماه در اولین شب درگذشت وی هنرمندانی همچون رخشان بی‌اعتماد، حمید لبخنده، پانته آ بهرام، لیلی رشیدی، ستاره پسیانی، باران کوثری، نوید محمد‌زاده، هوتن شکیبا، بهرام افشاری، رضا حداد، سارا اسکندری، داریوش موفق، سعید چنگیزیان، علی‌اصغر دشتی، حمید پورآذری، علی شمس، اشکان خلیل‌نژاد، ساسان پیروز و... در خانه این زوج هنرمند دور هم جمع شدند.

تجمع سینماگران همدرد با داغداران منا در خانه سینما

تجمع سینماگران دراعتراض به فاجعه «منا» در ساختمان وصال خانه سینما برپا شد و علاوه بر هنرمندان، مدیران فرهنگی چون حجت‌الله ایوبی، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، محمد احسانی و... حضور داشتند.

رخشان بی‌اعتماد، فرشته طائر‌پور، منوچهر محمدی، رضا میر‌کریمی، مهتاب کرامتی، رضا کیانیان، همایون ارشادی، ستاره اسکندری، محمد علی نجفی، علیرضا داود‌نژاد، اکبر نبوی، محمدرضا هنرمند، منوچهر شاهسواری، محمد‌حسین حقیقی، محسن علی اکبری، رضا ناجی، ابراهیم مختاری، محمدرضا موینی، محمدرضا سکوت، فرهاد قائمیان، فرید مصطفوی،امیر‌حسین علم‌الهدی، عبدالحسن برزیده، همایون اسعدیان، مسعود رایگان، فریدون جیرانی، سیروس الوند، محسن شاه‌ابراهیمی، جعفر صانعی مقدم، سیروس الوند، سیف‌الله صمدیان، شادمهر راستین، محمد سریر و... از جمله هنرمندان حاضر بودند.

در این مراسم با اعلام اینکه کمپینی با همکاری موزه صلح برای امضای یک نامه توسط هنرمندان جهت ارسال به دبیر کل سازمان ملل در واکنش به فاجعه منا ایجاد شده است از عموم هنرمندان برای امضای این نامه دعوت شد.

درهمین راستا، یک تابلوی نقاشی اثر عبدالحمید قدیریان نیز با موضوع فاجعه رخ داده در منا رونمایی شد.

هنرمندان و سینماگران در این مراسم تقاضای رسیدگی فوری و پیگیری این حادثه تلخ را از رئیس سازمان سینمایی و دولت داشتند.

اظهارات ایوبی در انتقاد از اقدامات آل سعود

حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه تجمع سینماگران در پی فاجعه منا گفت: هنرمندان ایرانی با جایگاهی که در دنیا دارند جهان را از واکنش‌هایشان با خبر می‌کنند.

وی افزود: اقدام امروز هنرمندان اولین قدم در این راه است.اهالی سینما و هنرمندان این ماجرا را رها نمی‌کنند و منتظرند تا ببینند دنیا و آل سعود چه می‌کنند. حرکت‌های این چنینی بازتاب گسترده جهانی دارند و فشار روانی زیادی را به خاندان وارد خواهند کرد.

وی در خصوص اقدام سینماگران برای انعکاس فاجعه منا گفت: اهالی سینما قصد دارند با ساخت فیلم‌ها و مستند‌هایی از شاهدان عینی و حاجیان ایرانی و غیر ایرانی حاضر در منا تهیه می‌کنند. تا این اتفاق را بازتاب گسترده دهند. این فاجعه و رفتار تبعیض آمیز باید در جهان منعکس شود.

صدور مجوز نمایش برای 3 فیلم

شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی برای 3 فیلم مجوز نمایش صادر کرد.

مجوز نمایش 3 فیلم «نمره 4 (پول ک)» به کارگردانی مهران ملکوتی، «من» به کارگردانی و نویسندگی سهیل بیرقی، «تتل و راز صندوقچه» به کارگردانی و نویسندگی وحید گلستان صادر شد.

فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی

«رخ دیوانه» با حضور ابوالحسن داودی در سانفرانسیسکو به نمایش درآمد.

فیلم «رخ دیوانه» پس از نمایش در لندن و حضور بعنوان فیلم اختتامیه فستیوال استرالیا، یکشنبه شب 5 مهر ماه طبق اعلام عوامل فیلم با استقبال پر تعداد تماشاگران در هشتمین فستیوال فیلم‌های ایرانی در سانفرانسیسکو با حضور داودی کارگردان و بیتا منصوری تهیه‌کننده فیلم، به نمایش درآمد.

در ادامه نمایش جهانی «رخ دیوانه» هفته آینده شهر تورنتو کانادا و در اواخر مهرماه، پنج شهر استرالیا میزبان این فیلم خواهند بود.

این فیلم داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند. مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هر کدامشان رقم می‌زند.

«من دیه‌گو مارادونا هستم» در نروژ

فیلم سینمایی «من دیه‌گو مارادونا هستم» ساخته «بهرام توکلی» در بخش مسابقه و نمایش ویژه اختتامیه بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم نروژ که از «هشتم تا هجدهم» اکتبر در اسلو برگزار می‌شود به روی پرده می‌رود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: تو می‌دونی من از چیه مارادونا خوشم می‌آد؟ از اینکه تو زندگیش هیچ‌وقت واقعیت و رویا براش مرز نداشت...

«من می‌خوام شاه بشم» در روسیه

مستند «من می‌خوام شاه بشم» برنده جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره «فلاهرتیانا»روسیه شد.

فیلم مستند بلند «من می‌خوام شاه بشم» از تولیدات مرکز گسترش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «مهدی گنجی»، موفق به دریافت جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره مستند «فلاهرتیانا» روسیه شد.

پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «فلاهرتیانا» طی روز‌های 27 شهریور تا 3 مهرماه 1394 در شهر «پرم» روسیه برگزار شد و فیلم مستند «من می‌خوام شاه بشم» ساخته مهدی گنجی، ضمن نمایش در بخش مسابقه بین‌االملل، جایزه ویژه هیأت داوران این جشنواره معتبر کشور روسیه را بدست آورد.

افزایش پنجاه درصدی استقبال از سینما در 94

سینماها در شش ماهه نخست امسال 40 میلیارد تومان فروش داشتند.

سینماهای سراسر کشور در شش ماه نخست سال 94، بیش از 40  میلیارد تومان فروش داشته‌اند که این رقم در مقایسه با شش ماهه ابتدایی سال 93، درصدی را نشان می‌دهد.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی از مؤسسه سینما شهر، سینماهای ایران در شش ماهه نخست سال 94 نزدیک به 40 میلیارد و 400 میلیون تومان فروش داشته‌اند؛ این در حالی است که سینماهای سراسر کشور در شش ماهه نخست سال 93 نزدیک به 26 میلیون فروش کردند و بررسی این دو رقم نشان از رشد 51 درصدی فروش سینمای ایران در شش ماهه نخست سال 94 دارد.

تدوینگر «محمد رسول‌الله» در جشنواره نوجوان

تدوینگر ایتالیایی فیلم «محمد رسول‌الله» و میهمان جشنواره فیلم نوجوان همدان از دعوت و حضور در جشنواره فیلم نوجوان در همدان ابراز خرسندی کرد.

روبرتو پرپینانی ضمن بیان اینکه با سینمای کودک و نوجوان ایران غریبه نیست، گفت: قبل از همکاری در فیلم محمد رسول‌الله فیلم‌های دیگری همچون «بچه‌های آسمان»، «به رنگ خدا» و «باران» را دیده بودم.

این تدوینگر ایتالیایی در ادامه خاطرنشان کرد: فیلم‌های زیادی از سینمای ایران را دیدم و سینمای ایران را دوست دارم، زیرا فیلم‌های ایرانی روی من تأثیر بسیاری زیادی می‌گذارد و دارای معنا و مفهوم خاصی است.

وی در ادامه یادآور شد: امروز که فیلم را با مجید مجیدی کارگردان فیلم و مخاطبان ایرانی دیدم بیشتر به خودم بالیدم و موجب اقتخارم شد که در این فیلم حضور داشتم.

پرپینانی با اینکه سینمای ایران سینمای متفاوتی است، گفت: حس خوبی به ایران و سینمای ایران دارم اما باید بیشتر درباره آن بدانم و آشناتر شوم. من به پنج زبان صحبت می‌کنم اما دلم می‌خواهد فارسی را یاد بگیرم.

نخستین المپیاد فیلم‌سازی و بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوان ایران از سوم تا هشتم مهر ماه در شهر باستانی همدان برگزار می‌شود.

تولید 9 فیلم با موضوع دفاع مقدس در مرکز گسترش

همزمان با هفته دفاع مقدس، روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلم کرد که این «مرکز» طی یک سال اخیر، تولید 9 فیلم مستند با موضوع مقاومت و دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داده است.

«پدرم ایران –مادرم ایران»، «تو از یاد نرفته‌ای»، «مسیر»ف «بازیگران شاخص سینمای جنگ»، «زمناکو»، «یک عکس یک حقیقت»، «18 درصدی»، «عکس‌ها نمی‌جنگند»، «صبرا و شتیلا»، عناوین فیلم‌های مورد نظر این مرکز است.

رقابت 11 فیلم در مسابقه جهان در مسابقه جهان جشنواره یاس

اسامی فیلم‌های راه یافته به مسابقه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اعلام شد که در این مسابقه 9 فیلم خارجی و 2 فیلم یارانی به رقابت می‌پردازند.

اعضای هیأت انتخاب مسابقه جهان متشکل از فرشته طائر‌پور، امید روحانی و محمد‌مهدی یادگاری با ارزیابی 125 فیلم رسیده به این مسابقه 11 فیلم را برای رقابت در مرحله نهایی انتخاب کردند.

آثار راه یافته به مرحله نهایی مسابقه جهان به شرح ذیل است:

«کتاب انتقام» به کارگردانی جرج کاسینلو از اسپانیا، «جک» به کارگردانی ادوارد برگز از آلمان، «زندگی بی‌جان» به کارگردانی اوبرتو پاسولینی از انگلستان، «هیچ وقت دیر نیست» به کارگردانی جیاکومو کمپیوتی از ایتالیا، «خانه شوم» به کارگردانی کن کوک از سنگاپور، «دو زن» به کارگردانی وراگلاگلوا، تولید مشترک فرانسه، لتونی و روسیه، «کیک تابه‌ای‌های موزی و بچه‌های شفته‌پلو» به کارگردانی دان ولدوهوریزن از هلند، «آنتوان چخوف» به کارگردانی رنه فرت از فرانسه، «بازگشت به میدان» به کارگردانی کیلیان ریدهوف از کشور آلمان، «حبیب آقا» به کارگردانی محمد حمزه‌ای از ایران، «پریدن از ارتفاع کم» به کارگردانی حامد رجبی از ایران، 11 فیلمی هستند که در مرحله نهایی مسابقه جهان، سومین جشنواره بین‌اللملی فیلم ویدیویی یاس به رقابت می‌پردازند.

سومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس به دبیری حسین مسافر آستانه از یازدهم مهر ماه به مدت یک هفته در شهرهای رامسر، تنکابن و چالوس برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار